این دومین بار در چهار ماه اخیر است که قطعنامه ضد سوری در شورای امنیت وتو می شود. قطعنامه ای که امروز وتو شد ، خواستار اجرایی شدن طرح اتحادیه عرب برای سوریه بود.

عصر ایران – روسیه و چین به قطعنامه شورای امنیت درباره سوریه رای مخالف دادند و آن را وتو کردند.

نشست شورای امنیت با پیگیری های مستمر چند کشور عربی از جمله عربستان و قطر و نیز کشورهای آمریکا ، فرانسه و آلمان عصر امروز به- به وقت تهران – در مقر سازمان ملل برگزار شد. برگزاری این نشست چند بار به تعویق افتاده است زیرا دو عضو دائم شورای امنیت یعنی چین  و روسیه تهدید کرده  بودندکه این قطعنامه را وتو خواهند کرد.

این دومین بار در چهار ماه اخیر است که قطعنامه ضد سوری در شورای امنیت وتو می شود. در مهر ماه امسال نیز دو کشور چین و روسیه با استفاده از حق وتو مانع از تصویب قطعنامه ای شدند که سوریه را محکوم و راه تحریم های جدید علیه دمشق را هموار می ساخت.

قطعنامه ای که امروز وتو شد ، خواستار اجرایی شدن طرح اتحادیه عرب برای سوریه بود. این طرح از بشار اسد می خواهد قدرت را به معاونش واگذار کند و کنار برود. همچنین مقرر می دارد که در مدت دو ماه کابینه وحدت ملی تشکیل شود و اقدام به برگزاری انتخابات برای تشکیل مجلس موسسان جهت تدوین قانون اساسی جدید شود.

شورای امنیت در 11ماه گذشته تنها یک بیانیه غیرالزام آور درباره سوریه منتشر کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *