دارنده اولین جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن خبر برگزیده شدن خود در جشنواره فیلم فجر را از «عزت‌الله انتظامی» می‌شنود و می‌گوید آقای بازیگر برایش نقش بلبل خوش‌خبر داشت.

خبرگزاری فارس: گفت‌وگو با اولین بازیگر زنی که از جشنواره فجر لوح زرین گرفت

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، جشنواره بین‌المللی فیلم فجر که اولین دوره آن بهمن‌ماه سال 1361 برگزار شد، در دوره‌های نخست و دوم برپایی برگزیده‌ای در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن نداشت، اما در دوره سوم هیئت داوران بخش مسابقه حرفه‌ای متشکل از مهدی حجت، محمد خزایی، سیف‌الله داد، اکبر عالمی و محمدعلی نجفی، لوح زرین بهترین بازیگر نقش اول زن را به «پروانه معصومی» برای بازی در فیلم سینمایی «گل‌های داوودی» ساخته رسول صدرعاملی اهدا کردند و این بازیگر به عنوان اولین بانویی که از این جشنواره سینمایی جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را می‌گیرد، شناخته می‌شود.

معصومی بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون دومین لوح زرین بهترین بازیگر نقش اول زن را از داوران ششمین دوره از جشنواره گرفت که این جایزه برای بازی در فیلم‌های سینمایی «شکوه زندگی» (حسن محمدزاده) و «جهیزیه برای رباب» (سیامک شایقی) به او رسید.
وی همچنین در سال 1367 که جشنواره فیلم فجر هفتمین دوره خود را تجربه می‌کرد نیز برای بازی در «سال‌های خاکستری» به کارگردانی مهدی صباغ‌زاده، نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن شد.
بر اساس این گزارش، در آستانه برگزاری سی‌امین جشنواره فیلم فجر به بهانه برگزیده شدن «پروانه معصومی» در دوره سوم این رویداد سینمایی به عنوان اولین دارنده لوح زرین بهترین بازیگر نقش اول زن، با او گفت‌وگویی انجام دادیم که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

* اولین و دومین جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن در دستان معصومی

معصومی در ابتدای گفت‌وگوی خود با خبرنگار سینمایی فارس درباره جوایزی که از دوره‌های ابتدایی جشنواره‌ فیلم فجر دریافت کرده ‌است، بیان داشت: جایزه‌ای که از این جشنواره برای بهترین بازیگر نفش اول زن دریافت کردم، لوح زرین بود و فکر نمی‌کنم تعداد زیادی از این جایزه وجود داشته باشد، چراکه در حال حاضر به سیمرغ تبدیل شده ‌است.
وی ادامه داد: در دوره چهارم و پنجم، جشنواره در این بخش برگزیده‌ای نداشت و سال 1367 برای دومین‌بار لوح زرین بهترین بازیگر نفش اول زن به من اهدا شد.

* آقای بازیگر نقش بلبل خوش‌خبر را بازی کرد

معصومی به خاطره شنیدن خبر برگزیده شدن خود به عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن اشاره کرد و در این‌باره گفت: زمان برپایی جشنواره سوم، مدت 40 روز به اتفاق آقای انتظامی، تارخ و … در شمال کشور مشغول بازی در فیلم سینمایی «چمدان» به کارگردانی زنده‌یاد «جلال مقدم» بودم، از این رو از برگزاری چنین جشنواره‌ای اطلاع نداشتم. زمانی که اخبار مربوط به برگزیدگان جشنواره منتشر شد، صبح هنگام حدود ساعت 7 آقای انتظامی (از بازیگران فیلم چمدان) درب اتاقم را زدند، درب را که باز کردم ایشان با آن قیافه همیشه بشاش خود گفتند «تبریک می‌گویم تو بهترین بازیگر زن ایران شدی»، بسیار خوشحال شدم. از آن روز به بعد آقای انتظامی برای من نقش بلبل خوش‌خبر را دارد، چرا که بهترین خاطره را برای من به ثبت رساند.

* جایزه دومی دلچسب‌تر از اولی بود

بازیگر فیلم «گل‌های داوودی» با بیان اینکه دریافت جایزه اول برایش مهم نبوده ‌است، ادامه داد: سال 1363 جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن برای من مهم نبود، به این دلیل که آن زمان فیلم‌های زیادی شرکت نکرده بودند و رقابت برای دریافت این جایزه وجود نداشت؛ اما دریافت دومین لوح زرین از میان کاندیداهایی که می‌توانستند بهترین شوند، برایم دلچسب بود.

* امکان ندارد دو بار به تو جایزه بدهند!

معصومی به دومین لوح زرین خود که برای بازی در فیلم سینمایی «شکوه زندگی» و «جهیزیه برای رباب» به دست آورده‌ بود، اشاره کرد و گفت: در ایام برگزاری جشنواره ششم با دوستانم برای دیدن فیلمی به سینما رفتیم، آنجا تهیه‌کننده‌ای که نمی‌خواهم نامی از او ببرم، از کاندیدا شدن من باخبر بود، گفت جایزه نخواهی گرفت چون امکان ندارد این جایزه را دو بار به تو بدهند. من نیز در جواب گفتم وقتی شما این را می‌گویید این معنی را می‌دهد که نباید این جایزه را به من بدهند! اما اگر حقم باشد آن را دریافت می‌کنم. با عجله به تالار وحدت رفتم و در جایگاه ویژه نشستم. بعد از دقایقی نام من را برای دومین بار متوالی به عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن اعلام کردند. خیلی خوشحال شدم، روی سن رفتم و جایزه‌ام را از وزیر ارشاد وقت گرفتم.

* سیمرغ هم دارم!

وی یادآور شد: من از جشنواره فیلم فجر سیمرغ زرین نیز دارم که آن را مسئولان دوره بیست و ششم طی مراسمی به عنوان نکوداشت به من اهدا کردند.

* جایزه گرفتن تعهد می‌آورد

این بازیگر عرصه سینما و تلویزیون در پایان گفت‌وگوی خود با خبرنگار فارس درباره تاثیر دریافت چنین جوایزی بر روند بازی بازیگران، اظهار داشت: کسب جایزه ایجاد تعهد می‌کند، وقتی بازیگری جایزه می‌گیرد به این معنا است که مورد تایید داوران و مردم قرار گرفته، از این رو باید متعهد شود که در هر فیلمی بازی نکند.
معصومی تصریح کرد: بازیگر نباید با گرفتن جایزه غره شود، چرا‌که این بدترین حسی است که سراغ بازیگر می‌آید و این همان چیزی است که شخص را با سر به زمین می‌کوبد.

———————————–
گفت‌وگو از: سارا خداکرمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *