هـراز نـو: در حالی که به روزهای شروع ثبت نام از کاندیداهای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ماههای منتهی به انتخابات اسفند 94 نزدیک می شویم، برخی اظهار نظر های رسمی و غیر رسمی، یادداشت ها، وعده و وعیدها و نقل و قول های سیاسی و غیر سیاسی در شهر و روستا بالاخص مردم کوچه و بازار، اقشار تحصیل کرده، مسئولان و نامزدهای احتمالی، بنده را بر آن داشت تا قلم برداشته و در یادداشتی البته با رویکردی سازنده به آنچه ممکن است در کنار این هیاهوهای انتخاباتی مورد غفلت قرار گیرد، از کوتاهی در جهت افزایش آگاهی سیاسی و اجتماعی مردم برای یک انتخاب عقلایی مطالبی را بیان دارم.

انتخابات اثر بسزایی بر پیشرفت و توسعه یک جامعه دارد. از این رو انتخاب مبتنی بر نگرشی عقلانی و تفکری منطقی راه را برای پیشرفت هموار می سازد. در واقع همان اندازه که یک انتخاب آگاهانه میتواند ترقی یک جامعه را به دنبال داشته باشد باشد، به همان اندازه و چه بسا بیشتر یک انتخاب ناآگاهانه همچون تقلیدی کورکورانه میتواند باعث ضعف و زوال جامعه گردد.

آگاهی از اینکه یک نماینده مجلس باید دارای چه ویژگی های علمی، عملی و تخصصی باشد و اینکه یک نماینده چه وظیفه ای در قبال مردم خود دارد و یا اینکه مطالبات مردم از او در چه زمینه و در چه حدی باشد، همه و همه مسائلی هستند که اگر مردم به آن واقف باشند می توانند ورای فشارهای سیاسی و نفوذ صاحبان قدرت، انتخابی آگاهانه داشته و در نتیجه به شکلی موثرتر برای آینده خود، شهر و کشورشان تصمیم سازی کنند.

همانطور که میدانیم  نمایندگان دو وظیفه اصلی دارند:  قانون گذاری و نظارت. در واقع یک کاندیدا باید با اشراف کامل بر قوانین موجود، تنگناها، گلوگاهها و خلأهای قانونی، توانایی وضع قوانین جدید را داشته و همچنین با قدرت و البته دقت، توانایی نظارت بر اجرای دقیق، سالم و صحیح قوانین که از آن جمله می توان به تصویب بودجه سالانه کشور، تحقیق و تفحص، استیضاح،  نظارت و دخالت در تشکیل دولت و … را داشته باشد.

متأسفانه دیده شده یا می شود برخی از کاندیداها برای جلب آراء مردم و ورود به مجلس به هر نحوی، وعده هایی می دهند که یا اصلاً جزء وظایف قانونی آنها نیست و یا اگر هم هست تنها در اختیار شخص او نبوده و مستلزم همراهی دیگر نمایندگان و تصویب در صحن علنی مجلس می باشد. وعده هایی چون افزایش اعتبارات عمرانی ( شهری و روستایی)، استخدام، بهبود معیشت جوانان، کاهش تورم، آبرسانی روستایی، بهبود وضعیت راههای مواصلاتی، ساخت مجموعه های فرهنگی و ورزشی و …  وعده هایی از جنس امور اجرایی که متأسفانه بسیاری از مردم و گاهاً خود کاندیداها (آگاهانه یا
ناآگاهانه) این امور را جزء وظایف خود دانسته، حال آنکه مسئولیت اجرای آن بر عهده دستگاههای دولتی و قوه مجریه می باشد.

لذا وظیفه سنگین آگاهی بخشی برای یک انتخاب اصلح  بر عهده رسانه های گروهی،  مسئولان و     همه ی آگاهان این حوزه  بوده تا علاوه بر ایجاد شور رقابت که شرط و روح یک انتخابات پویا برای مشارکت حداکثری است، در جهت ارتقای سطح آگاهی مردم نیز گام بردارند، چرا که حضور شرط لازم و آگاهی شرط کافی برای اینگونه مشارکت های سیاسی می باشد. .هر چه آگاهی در بدنه جامعه بالاتر رود، ساختارهایی که طی مشارکت همگانی ساخته می شوند (مجلس شورای اسلامی) از صحت و سلامت بالاتری برخوردار خواهد بود.

اقشار تحصیلکرده نیز که از موثرترین و مهمترین عناصر پیشرفت جوامع پیشرفته به شمار میروند میبایست با نگاهی کارشناسی و بدور از هرگونه طرفداری قومی یا سیاسی و با هدف آسیب شناسی مشکلات مردم،  به بررسی برنامه های ارائه شده و تجزیه و تحلیل تفکرات نامزدهای انتخاباتی بپردازند و از یک عضو خنثی به یک عضو تاثیر گذار در فرآیند انتخابات تبدیل شوند.

اگرچه نمی توان از واقعیت نفوذ افراد ذی نفوذ در نتیجه نهایی انتخابات چشم پوشی کرد، ولی می شود با عزمی راسخ و همکاری همه جانبه متولیان امر آگاهی رسانی (صدا و سیما، جراید، سایت ها، مسئولان، دانشگاهیان، روحانیون و … ) در جهت افزایش سطح آگاهی سیاسی همه اقشار مردم (عوام و خواص، شهری و روستایی)، انتخابات را به سمت نتیجه ای سالم، اخلاقی و البته عقلایی پیش برد و مانع از ورود افرادی ناتوان که تنها به فکر برآورده ساختن منافع حامیان خود هستند، شد.

کاندیداها هم باید به دور از هرگونه وعده و وعیدهای خارج از توان و وظایف خود، ،قومگرایی، تفکر هزینه زیاد بجای ارائه برنامه، تحریک تعصبات مردمی، ایجاد تنش های سیاسی و قومی، تخریب دیگر رقبا و با پایبندی بر اصول اخلاقی و با هدف رضایت خدا و خلق خدا، فضایی کاملاً سالم و شفاف را برای انتخاب آگاهانه مردم فراهم  بیاورند.

مردم نیزکه بزرگترین سرمایه هر کشور و بهترین بازیگران عرصه سیاستند، می بایست در دنیایی که آگاهی و عقلانیت از نشانه های توسعه یافتگی آن است، بدور از هرگونه احساسات، هیجانات و تقلید های کورکورانه که نشانه بارزی است از سیاست زدگی مردم جامعه، با چشمانی باز، تفکری روشن، آزاد و آگاه، بهترین انتخاب خود را جهت پایه گذاری مجلسی قوی، داشته باشند.

چه خوش گفت مولوی این شاعر خودآگاه که :

اقتضای جان چو ای دل آگهی است / هر که آگه تر بود جانش قوی است

مردم آگاه، جامعه ای آگاه و  جامعه ی آگاه، کشوری قدرتمند و در مسیر توسعه و پیشرفت به ارمغان می آورد.

5 thoughts on “آگاهی لازمه یک انتخاب عقلایی”
  1. از مقال آقای مهندس میثم صلواتی فرزند برومند شهید صلواتی و دانشجوی دکترای مدیریت جض بسیار بر ده ایم از خصایص این بزرگوار اینست که چون پدر بزرگوارش انقلابی و متعهد و مردم مدار ودر امور بویژه کارشناسی های محوله از سوی اداره کل آب و فاضلاب رو ستایی ،بغایت دقیق بوده ودر تصمیم گیریهای مدیریت ،استراتژیش حمایت از عامه مر دم است .خداوند ایشان و همه جوانان برومندی که به دنبال اعتلای اسلام وایران و تحصیل رشد و تو سعه اقتصادی برای ملت ومر دم ایران هستند وبدور از قومیت ها عمل می کنند رااز بلا نگاه دارد آمین یا ربالعالمین .

  2. ضمن سلام و تشکر از حسن توجه جنابعالی .
    به نظر من دغدغه انتخابات در ایران در حضور توجیه می شود نه در آگاهی عامه مردم

  3. خداوند شهید بزرگوار، معلم اخلاق، بسیجی فداکار، دوست و همرزم ما، فرمانده پایگاه قمر بنی هاشم را غریق رحمت کند و به فرزند برومند و فاضل اش سلامت و موفقیت روز افزون مرحمت نماید.

  4. بنده هم ضمن سلام و آرزوی توفیق برای جناب آقای صلواتی، از اینکه شهرم دارای چنین جوانان آگاه و بصیر نسبت به مسائل روز است بسیار خرسندم و یقین دارم که کشورم و شهرم با حضور افرادی مانند ایشان، آینده ای روشن و درخشان پیشرو دارد که قله های رفیع موفقیت را یکی پس از دیگری طی خواهد نمود تا به سر منزل مقصود که همان جهان شمولی اسلام است خواهد رسید
    در همین جا فرصت را غنیمت شمرده و در تأیید مرقومه جناب ایشان عرض میدارم، واقعا مردم ما باید با آگاهی از مسائل سیاسی، چگونگی و میزان دخالت در این امور، هم کشور را در رسیدن به اهداف عالیه آن حمایت کنند و هم از اسلام که بهترین فرصت را در بیان دیدگاه ها و نظراتشان در اختیار آنان قرار داده است دفاع نمایند، زیرا به فرموده شهید مدرس، دیانت ما عین سیاست ماست و سیاست ما عین دیانت ماست.
    این یک شعار نیست، بلکه یک آرمان است. آرمانی برخواسته از ذهن و دل مردی که دین و سیاست را یکی می داند، چون هم اسلام را خوب شناخته و هم به اهدافش آشنا شده بود.
    خداوند در آیه 19 سوره مبارکه آل عمران فرمود:«إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام‏».دین در نزد خداوند اسلام است
    و در آیه 56 سوره مبارکه ذاریات نیز هدف از خلقت انسان و جن را جز عبادت ندانسته و فرموده است: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ»
    (برای فهم بهتر و درک صحیح، تفسیر این آیات را در تفاسیر معتبر مطالعه نمایید)
    روایتی هم از امام حسین علیه السلام وارد شده است که فرمودند: نیاز مردم به شما از نعمت های خداوند است… .
    با این توضیح مختصر، هدف مشخص، و وسیله رسیدن به هدف هم معرفی شده است.
    پس خدمت به بندگان نیازمند که از نعمات الهی محسوب می شوند، از جمله عبادتهاست.
    پس نه تنها نمایندگان باید به وظیفه قانونی خود عمل نمایند، بلکه من و شما نیز که در کنار یکدیگر، مردم را تشکیل می دهیم، باید با انتخابی صحیح بر اساس تحقیق و تفحص و از روی تفکر و آگاهی جامعه و همنوعانمان را که دست نیاز به سوی هم دراز کرده اند و در مسیر رسیدن به اهداف عالیه نظام قدم بر می دارند را یاری نماییم تا هم عبادت خدارا انجام داده باشیم و هم فضل و رحمت خداوند شامل حال ما شود که باعث سعادت در دنیا و آخرتمان خواهد بود.
    در پایان با تشکر از جناب آقای صلواتی، برای ایشان از درگاه ایزد منان سلامتی و عاقبت بخیری مسئلت می نمایم
    والسلام
    مهدی@

  5. سلام
    به جناب مهدی
    فرمودید : و در آیه ۵۶ سوره مبارکه ذاریات نیز هدف از خلقت انسان و جن را جز عبادت ندانسته و فرموده است: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ»
    عرض کنم «عبادت» یک عمل است که شروع و پایان دارد مثل نماز که با نیت و الله اکبر شروع می شود و با الله اکبر پایان می یابد. و یا روزه که با آذان صبح شروع و با اذان مغرب پایان می یابد.
    کسی بعد از پایان یافتن آنها نمیتواند ادعا کند که در حال انجامشان است.
    غرض از «یعبدون» عبادت نیست بلکه «بندگی» می باشد که به صورت صفت در همه حال همراه فرد است. افراد در عبادت و غیر آن «بندگی» می نمایند. پس شاید بتوان گفت ترجمه بدین صورت باشد: جن و انسان را خلق نکردم الا برای بندگی (ام) .
    تشکر به خاطر مطلب حضرتعالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *