هراز نو : بحث در خصوص خودرو و کیفیت و به تناسب آن قیمت خودرو سال هاست که هرازچندگاهی بر سرزبانها می افتد و برخی خصوصا در استانه انتخابات به یاد مصرف کننده می افتند و حرف از تحقیق و تفحص میزنند و اما پس از عبور از پل مراد این مهم به فراموشی سپرده میشود و گویی مصرف کننده صرفا برای مصرف افریده شده و حق و حقوقی ندارد.این مهم در نهایت منجر به پیدایش پدیده ای اجتماعی که اتفاقا در بستری اجتماعی شکل گرفته است گردید به نام کمپین نخریدن خودرو صفر کیلومتر صرف نظر از اینکه این کمپین وجاهت دارد یا تاثیر گذار خواهد بود یا نه اما به نظر تنها راه حلی است که به نظرمصرف کننده میرسد.مصرف کننده ای که چند دهه خودرو بی کیفیت را به قیمت باکیفیت ترین خودرو روز دنیا خریده و از نبود رقابت در بازار خودرو داخلی رنج میبرد.و تنها شاهد سود هنگفتی است که شرکتهای خودرو ساز داخلی و معدود شرکتهای وارد کننده خودرو با سودی گاها بالای ۱۰۰درصد میبرد.
اما اینبار گویا داستان کمی متفاوت تر شده و بستر شبکه های اجتماعی عاملی برای اتحاد خریداران علیه جفایی که سالهاست حس میکند بر او وارد شده گردیده است.
در ابتدا شاید از دیدگردانندگان صنعت خودرو و مراجع بالاتری همچون وزارت صنایع این حرکت خودجوش و مردمی به چشم نمی امد اما با ادامه این جنبش ارام ارام میشد احساس خطر را در واکنشهای مدیران صنعت خورو دید.اظهاراتی از قبیل گران شدن خورو در اینده نزدیک و… که کارشناسان ان را به نوعی فرار به جلو برای شکستن این حرکت مردمی تلقی کرده اند واما اوج این اظهارات به گفتگوی مهندس نعمت زاده وزیر صنایع برمیگردد ک عاملان این کمپین و همراهان آن را “ضد انقلاب ” و “خاین “نامید.اظهارات تند و بدون تفکر این مقام بلند پایه دولتی که اتفاقا سکاندار صنعت و تجارت کشور است و به نوعی وظیفه ذاتی ایشان حمایت از مصرف کننده به عنوان ولی نعمت اصلی صنعت است نه تنها راه گشا نبود بلکه همراهان این جنبش خواستار عذر خاهی رسمی ایشان بابت سخنانش و ستمی که به زعم انها در این سالها به آنان وارد شده است گردیدند. سایت الف خبرداد رییس جمهور محترم نیز در نشستی شدیدا از وزیر کابینه خود انتقاد و نامبرده را توبیخ نموده که نهایتا منجر به عذر خاهی نعمت زاده از مردم انقلابی کشورش شده است اما چند سوال ذهن انسان را در خصوص عذر خاهی وزیر صنعت و ادامه فرمایشات ایشان می ازارد.
۱-آیا یک عذر خاهی ساده علاج کار خاهد بود و یا اصولا این کمپین ماهیت آن برای رساندن جناب وزیر به عذر خواهی تشکیل شده یا مطالبات دیگری دارد؟
۲-گرانی ناگهانی و ۱۰۰درصدی خودرو را به عدم ورود قطعات نسبت داده اید حال که روابط سیاسی و اقتصادی باز تر شده و کشورهای اروپایی برای رسیدن به بازار ایران از یکدیگر گوی رقابت را میربایند میگویید خودرو داخلیست و در کشور گرانیست قسمتان را بپذیریم یا دم خروس بیرون امده را
۳-کافیست برای جلب رضایت ولی نعمتان اصلی خود اجازه ورود خودروهای روز دنیا با عوارض کمتر بدهید خواهید دید ک محبوب ترین وزیر دولت خواهید بود.مگر اینکه ولی نعمتانتان را مدیران صنایع خودرو سازی بدانید.
قطعا تردیدی نیست که تضعیف صنعت خودرو کشور به هیچ وجه به نفع اقتصاد کشور نیست و بازار کار گسترده ای را دچار نوسان خواهد کرد ولی این آشی است که سالهاست بر اجاق مصرف کننده اماده شده و عواقبش پای خود صنعت است.به نظر میرسد زمان آن رسیده که حق به صاحب حق بازگردد و صاحبان صنایع بایستی به فکر روزهای تلخ تری باشند مگر اینکه اصلاحاتی اساسی در صنعت خودرو بوجود بیاید.ناگفته پیداست در صورت موفقیت این حرکت باید منتظر جنبش های دیگری در نخریدن های تازه باشیم
پیمان اسفندیاری
به نظرم این دولت بسیار حساب شده حرف میزند و بعید است آدمی کارکشته و ملاحظه گری مثل نعمت زاده، از عقاب حرف ها و مواضعش غافل باشد. نعمت زاده و دولت -به مدد مشاورین نکته سنج و ظریف بینی همچون آشنا – و پدرخوانده بیداری همچون هاشمی، خوب می دانند چگونه باید در کوره اعتصاب مردم بدمند و تحریکشان کنند. مردم یارانه بگیر، به مثابه کودک اند و دولت هم پدرشان. لذا کودک در برابر پدر لجباز است. این را پدر خوب می داند و یک وقتایی هم لج در بیاری می کند! فراموش نکنیم که دولت همان ظریف است که با همه ی اروپا دست داد داد و البته امریکا و وعده ی دوستی با دنیا داد. دولت همان زنگنه است که از روز اول همه همتش را صرف آمدن شل و انی و توتال و … کرده است. و دولت همان نعمت زاده ای است که تلاش کرد ماربارو را با کارخانه اش به ایران بیاورد! حالا او مخالف واردات خودرو و حامی تولید داخل شده است؟؟!! اصلن شما کجا سراغ دارید یک وزیر ایرانی در برابر کمپین اعتراضی بخشی از مردم واکنش نشان بدهد؟ واقعا نعمت زاده را در میان انبوه جمعیت کمپین نمی بینید؟؟!!
متاسفانه والبته خیلی بیشتر از یک تاسف ساده باید به عرض همه کسانی که به این جمیع مردم با دیدگاه سطحی و توام با احساسات سرکوب شده ازگذشته که نامش کمپین است اعتقاد و باور دارند ،برسانم این عادت ما ایرانی هه است که در اوج ناآگاهی و نداشتن اطلاعات کافی و اشراف نداشتن به یک مقوله خیلی راحت به سادگی یک دو و بازدم نظر کارشناسی صادر می کنند و جالبتر که حتی در نظرمان پافشاری میکنیم و یا اخیرا” مثل این کمپین می خواهیم همه را همراه خود کنیم
سوال من از هراز نیوز این است؟ که آیا چاپ هر مطلبی که خوشایند مردم باشد برایش مهتر از درج مطلب کارشناسانه و تحلیل و بررسی همه جوانب یک مقاله است.
البته من قبلا” هم گفته ام که واقعا” در بخش خبری رسانه ها از جمله سازمان دولتی صدا و سیما کم از خجالت صنعت مادر کشور در نیامده است. من به نظرم اگر این همه تخریب که صدا وسیما و بعضی از رسانه ها علیه شرکت های خودرو سازی ایران و سایپا کرده اند اگر علیه تویوتا – بنز –BMW کرده بوده اند صد در صد به زمین میزدنشان…..
خوب… عجرکم عندالله
از ته دلم بغض میکنم وقتی میبینم چطور رسانه های کشور های غربی پشت یک خبر کذب و یا حتی ظلمی که خودشان روا میکنند یا از هیچ چیشان تا دم مرگ می ایستند ولی ما گاهی همه داراییمان را یک شبه به چوب حراج میزنیم .
نمونه اش همین کمپین ، مگر نه این که رهبری معظم بارها و بارها حمایت از تولید داخل را توصیه میکند و در کنارش به تولید کنندگان هم توصیه اکید دارد که کیفیت محصول و رضایت مردم سرلوحه کارشان باشد . تنها راه حل عبور از تنگ نا ها و بحران حاضر حمایت مصرف کننده و در کنار آن دقت بیشتر تولید کنندگان در تولید محصولشان است و بس
در مورد فرار به جلویی که نویسنده مطلب فرموده اند باید عرض کنم که این یک حقیقت و یک واقعیت است ،چون طبق فرمول قیمت گذاری خودرو (مصوب شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف کننده) هرساله با تغیر تورم باید قیمت جدید خودرو بررسی و اعمال شود و چون قیمت حاضر خودرو برای سال1393 است و در سال 1394 با اعلام تورم 14 درصدی دولت این عدد در فرمول قیمت خودرو قرار میگیرد که حاصلش افزایش 10 تا 12درصدی خودرو در سال جاری می باشد.
در مورد قیمت خودرو باید عرض کنم طبق تحقیقات و بررسی چند ساله بنده ارزان ترین خودرو در سراسر جهان به جز کشور چین برای یک خودرو سدان با حداقل تجهیزات و آپشن استاندارد در اروپا حدود8000 دلار است( تقریبا” شبیه خودرو پراید مدل1394) خوب این عدد با قیمت دلار فعلی و اضاف شدن هزینه های واردات و خدمات پس از فروش و مالیات و عوارض حدود” 50 میلیون تومان قیمت دارد یعنی تقریبا” 2.5 برابر قیمت پراید
پس کسانی هم که منتظر هستند تا با پول خرید یک پراید سوار یک بنز شوند کاملا در اشتباهند . البته اینجانب برای همه جوانب کاملا بحث منطقی و مهندسی دارم که متاسفانه در اینجا نمی گنجد.
در پایان باید عرض کنم که شرکت های خودرو سازی در همه رده ها از کارگران و مهندسان تا مدیران ارشد سخت در حال کار و تلاش برای اعتلای این صنعت بزرگ هستند تا ایران عزیزمان آباد و آبادتر شود و فرزندان این مملکت از دسترنج خودشان نوشجان کنند تا از ماحصل کار اجنبی ها این شعار انقلاب عزیزمان بوده و هست .
انشاالله خداوند به ما توان ایستادگی در راه آرمان هایمان را بدهد.
با تشکر از سایت هرازنیوز
کارشناس صنعت خودرو
مهندس جان قیمت رو مردم معلوم می کنن این بازاره نه تئوری شما.
چرا همیشه مردم باید حمایت کنند و خودرو ساز ها سود ببرند؟
اصلأ پراید بالاتر بره کی هست که به خاطر 4 تا چرخ اینقد پول بده؟
عذرخواهی نه عذرخاهی!!!
وقتی نان سنگک از 500 تومن شده1500
وقتی دلار1100تومنی شده3300 تومن و هر روز هم میره بالاتر
چرا نباید انتظار داشته باشیم که پراید7 میلیون تومنی نشه20 میلیون؟
این یه 2*2 تای ساده هستش امیدوارم درک کنین.
من کاری به خودرو ساز و خودرو و…. ندارم فقط سوالم اینه آدمی که میخواد این مطلب رو تو سایت بنویسه چقدر بیسواده که این همه غلط املایی داره.مثل عذر خواهی رو نوشته عذر خاهی و…
خوب حالا اگه شبیه این آقا رو بذاریم تو صنعت خودرو سازی نباید محصولی بیشتر از پراید و … ازش انتظار داشته باشیبم…
به امید ریشه کن شدن مدارک بیسوادی کشورمون….
والسلام