تابلوهای راهنمای شهری به عنوان نوعی از مبلمان شهری در زیبایی شهرها نقش عمده ای دارند و به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای مدیریت ترافیک نقش مهمی در کنترل جریان ترافیکی ایفا می کنند ، از آنجا که در طراحی و نصب تابلوها قوانین و مقررات خاصی جهت هماهنگ شدن علائم و رساندن بهتر مفاهیم به رانندگان برقرار است ، متاسفانه به این مهم در شهرهای استان توریستی و پرمسافر مازندران توجه نشده و بجز برخی تابلوهای نصب شده در شهرهای ساری و نوشهر اغلب تابلوهای راهنمای شهری در استان غیر استاندارد و غیر اصولی طراحی گشته اند . بطور خلاصه در طراحی تابلوها پارامترهایی نظیر رنگ نوشتار و رنگ پس زمینه ، اندازه و نوع فونت نوشتار ،  تعداد کلمات نوشته شده در تابلوها و… نقش دارند که همه ی آنها میبایست بطورعلمی محاسبه شده و طراحی شوند و آن بدین سبب است که راننده پیام تابلوها را در کمترین زمان و بهترین نحو دریافت کند .  با تاکید بر اینکه مدیران دارای صلاحیت علمی میبایست در پستهای تخصصی مرتبط با رشته تحصیلیشان بکار گرفته شوند ، در حوزه حمل و نقل و ترافیک به نظر می رسد کمی در این مورد کوتاهی شده است .

پس از نصب تابلوهای راهنمای شهری غیر استاندارد در شهرهای استان که ظاهرا کسی هم به آنها توجه خاصی نمی کند ، چند وقتی است تابلوهای یکی از شهرهای مهم استان توجه مرا به خود جلب کرده است . این تابلوها که در یکی از شهرهای دانشگاهی استان یعنی بابل نصب شده اند علاوه بر اینکه از نظر قوانین آیین نامه ای به طور کامل غیر استاندارد می باشد در ترجمه واژه های پارسی به انگلیسی هم دچار اشکال می باشد!  ؛ معادل انگلیسی واژه “دانشگاه” که “UniverSity” است را “UniverCity” نوشته اند که ظاهرا مسئولین شهرداری بابل نه تنها در هنگام طراحی و نصب به این موضوع توجه نکرده اند بلکه تا به امروز هم کسی متوجه این اشکال نشده که بخواهد تابلوها را اصلاح کند! این گونه تابلوها به طور گسترده در سطح شهر بابل نصب شده اند و جاهایی که مسیر دانشگاه را راهنمایی می کند معادل انگلیسی آن univercity نوشته شده است .

(شکل تابلوی غیر استاندارد شهر بابل که در پیوست ارسال شد)

این اشکال در تابلوهای راهنمای شهری ، سطح علمی عاملین نصب تابلوها را زیر سوال می برد و این سوال را در افکار عمومی ایجاد می کند که چند درصد از مسئولین شهرداری به دانشگاه راه پیدا کردند ، چرا که کسی به دانشگاه راه یافته باشد حداقل روزی یکبار هنگام ورود به دانشگاه چشمش به سردر دانشگاه می خورد که معادل انگلیسی دانشگاه را university نوشته اند!!

از آنجایی که احتمالا مسئولین مرتبط  در حوزه معاونت عمرانی استانداری از غیر استاندارد بودن تابلوها باخبرند ، کمی جای تامل دارد که چرا جلوی نصب تابلوهای غیر استاندارد در استان مازندران را نمی گیرند؟!

محمد اتقائی – کارشناس امور شهری

3 thoughts on “گاف شهرداری بابل+ عکس /سخن شما”
  1. بسیار نکته جالبی بود.
    از شما هراز نیوز و فرهیخته گرامی جناب آقای اتقائی بابت اشاره به این نکته ممنونیم .

  2. بابل شهر دانشگاهیه؟!!!!!!!!
    حیف آمل !!!!

  3. az in nazar jalebe vali u shahre amol ke az in rahnamaha hast chera be english baraye tourism va baraye daneshjoian daneshgah estefade nemishe (khareji) ?ha

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *