هراز نو : مطالبی که از نظر خوانندگان گرامی می¬گذرد، به قلم یکی از استادان دانشکده علوم قرآنی آمل – که از بدو تاسیس، با این دانشکده همکاری علمی داشته- به رشته تحریر در آمده است تا گویای شمه¬ای از وضعیت اسف¬بار علمی و مدیریتی این مرکز علمی در شهرمان آمل – که خاستگاه عالمانی سترگ چون حضرات آیات حسن¬زاده آملی و جوادی آملی حفظهماالله است- باشد.

بسم الله الرحمن الرحیم
خوانندگان عزیز مستحضرند که به دلیل کاهش جمعیت و نیز توسعه بی-رویه آموزش عالی، رشته¬های دانشگاهی در چند سال اخیر با پدیده صندلی¬های خالی و افول چشمگیر داوطلبان مواجه گردیده و حتّی برخی از رشته¬ها به تعطیلی کشیده شده¬اند. دانشکده علوم قرآنی آمل نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به رغم برخورداری نسبی از امکانات و فضای آموزشی، هر سال با پذیرش حدود 40 دانشجوی دختر و پسر در مقطع کارشناسی به حیات خود ادامه می¬داد.

در چنین شرایطی، با تلاش¬ها و رایزنی¬های فراوان، سرانجام از مهرماه 91 مقطع ارشد در دو رشته تفسیر و علوم قرآنی برای دانشکده آمل تصویب شد که روح و حیات تازه¬ای در کالبد نیمه¬جان آن دمید. امّا در کمال ناباوری، از همین زمان، زمزمه¬هایی مبنی بر انتقال مقطع ارشد از آمل به ساری به¬گوش رسید که خوشبختانه با مخالفت وزارت علوم به نتیجه نرسید.

ماجرا از این قرار بود که برخی از مسئولان کنونی دانشکده علوم قرآنی آمل از مدّتی قبل تلاش¬هایی را برای تاسیس دانشکده مشابهی در ساری آغاز و رایزنی¬های گسترده¬ای را در این خصوص انجام داده و هماهنگی¬هایی را با مسئولان سازمان مرکزی دانشگاه و برخی مسئولان استانی و منطقه¬ای به¬عمل آورده بودند.

این در حالی است که توسعه کمّی و تاسیس دانشگاه و مرکز آموزشی جدید در شرایط کنونی هیچ توجیه کارشناسی ندارد؛ چرا که به فرض ساخت و تجهیز مرکز جدید -که امری طاقت¬فرسا و مستلزم صرف انرژی فراوان و بودجه هنگفت خواهد بود- این مرکز نه تنها با استقبال مواجه نخواهد شد، بلکه باعث تقسیم جمعیت داوطلبان بین دو دانشکده و سبب کاهش رونق و مرگ تدریجی هر دو دانشکده شده و این جز به معنای اتلاف منابع نیروی انسانی و بودجه بیت¬المال نخواهد بود. البتّه اقدامات یادشده با مخالفت وزارت علوم، از قرار مسموع، موقّتًا به حال تعلیق درآمده است، ولی تلاش¬های پیدا و پنهان در این زمینه کم و بیش وجود دارد.

امّا تلاش گسترده برای انتقال محلّ خدمت به محلّ تولّد و سکونت! تنها یکی از بندهای درخشان دوران مسئولیت این عزیزان است! افت شدید علمی، ایجاد فضای امنیتی در دانشکده، سخت¬گیری¬های بی¬مورد، تهدید فزاینده دانشجویان و احضار آنان به کمیته انضباطی به بهانه¬های واهی، حذف برخی از استادان باسابقه و خوشنام به دلیل انتقاد از ضعف¬های مدیریتی، مخالفت با استخدام و جذب اعضاء هیات علمی بومی، نادیده¬گرفتن شأن و جایگاه کارکنان و موارد بسیار دیگر، از آثار مدیریت هشت ساله آقای رئیس است! حضرت ایشان که در کسوت روحانیت، می¬بایست الگوی بی¬اعتنایی به پُست¬ها و مسئولیت¬های دنیایی باشد، همین که احساس نمود ممکن است کسی جایگزین ایشان شود، به اقداماتی دور از شأن و انتظار جهت حفظ منصب ریاست دست یازید و در سایه اهمال و بی¬خبری هیات امناء دانشکده و مسئولان شهری، بدون آنکه با کوچکترین مقاومتی روبرو شود، به هدف خویش نایل گشت.

امید است که با روشن¬بینی و رویکردی عالمانه، فارغ از حبّ و بغض¬های سیاسی و حزبی یا قومی و منطقه¬ای، عملکرد هشت ساله مسئولان دانشکده مورد بازبینی جدّی قرار گیرد و با انتصاب مسئولانی عالِم و عادل، روح تازه¬ای در فضای علمی دانشکده دمیده شود.
یکی از استادان دانشکده علوم قرآنی آمل

117 thoughts on “در دانشکده علوم قرآنی آمل چه می گذرد؟”
  1. خدایت خیر دهد: انشاء الله: از سایت هراز نیوز عزیز ( جدای از این قضیه مبحوث عنه )بخاطر دلسوزی ها وجدیت در برگرداندن حقوق از دست رفته به شهر آمل عزیز. اصل مهم تمدنی درآمل آن است که چرخ آمل بزرگ، به دست آملی های دانشمند و دلسوز بچرخد. و این که آمل در دست آملی ها نباشد برای َشهرمان سخت و دردناک است.
    سوال اصلی اساتید آملی در حقیقت از روسای عالی دانشگاه علوم قرآنی است که چرا این دانشگاه که به همت آملی ها تاسیس شده است نباید در دست آملی های فرهیخته باشد؟!!!! (مدرس سابق دانشکده علوم قرآنی آمل ،که مدتهاست دیگر درسی ندارد).

  2. با سلام
    همه حرف های استاد عزیز را تایید میکنم.
    انشاالله به صورت جدی برخورد بشه

  3. سلام عزیزان زحمتکش هراز نیوز
    بنده میدانم که بخاطر این که این حقایق را نشر دادید بعضی افراد شما را دچار مشکل کردند.
    دوستان آملی بنده، مسلما هر آن چه خدا بخواهد همان میشود، و شمانیز فقط نقش آینه ی شفاف را بازی کردید،نه چیزی را اضافه کردید و نه کم و دارای صداقتید.
    اجرکم عندالله

  4. اگر مشکلات سیاسی اجتماعی فرهنگی علمی اخلاقی حقوقی مدیریتی …… کشورحل شد مشکلات این دانشکده حل میشود..بد میگویم آقای عابدی……

  5. من یکی از دانشجوهای همین دانشکده هستم.تمامی اخباردروغ هست.لزاازمسولین دانشکده بسیارسپاس گزارم.

  6. تو ر است می گی!
    اما همه ی اونایی که کامنت گذاشتند دروغ میگن!

  7. حالا آخرش چی شد…..نه خانی اومده نه خانی رفته……عدالت بیداد میکنه مگه نه؟

  8. با سلام خدمت دوستان
    با نهایت ادبی که برای نظر این دوستان و نیز برای اساتید و عوامل دانشکده قاِئلم ، این مسائل باید بررسی بشه
    واینکه میخواهم دغدغه اصلی دانشجویان این دانشکده رو بیان کنم و آن هم مربوط به استخدامی آنان است…
    ما هر کمبودی رو میتونم تحمل کنیم، ولی ما دانشجویان با امید استخدامی در آموزش وپرورش رشته تربیت معلم قرآن رو انتخاب کردیم
    عنوانی که نامش تربیت معلم است و اصلا معلوم نیس که واقعا تربیت معلمه یا اینکه باید اسمش را 4سال علافی دانست…
    ما که بارها نامه ودرخواست زدیم برای این موضوع اما جوابی نشنیدیم…ما که دستمون به جایی بند نیس ، ولی مسئولین میتونن پیگیر این موضوع باشند ،
    دانشکده با هرمشکلش قابل تحمل است ولی نه به قیمت 4 سال علافی در این رشته
    و در آخر امیدوارم، امیدوارم مشکل استخدامی این رشته درست بشه و مسئولین که دسترسی به مقامات بالاتر رو دارن ، پیگیری کنن
    همین و بس…

  9. این معضلات متاسفانه فقط در آمل نیست. در دانشکده ما هم هست.

  10. باسلام
    بنده دو سالی در این دانشکده بودم . ضمن تشکر از زحمات همه ی دوستان و عوامل دانشکده، باید عرض کنم که کارهای خوب و زیادی در این دانشکده انجام گرفته است اما اشکالات و ضعفهای آن بیشتر از خوبیهای آن بوده است. انشاالله که این مشکلات با تدبیر درست از سوی وزارت علوم و مرکز قم برطرف شود.

  11. ماشانس آوردیم در انتخاب رشته ،این دانشکده را بعد ازمحل قبولی فعلی ،انتخاب کردیم .یک آملی قمی

  12. باسلام واحترام بنده برادر مهدی حسین پور کارشناس اموزش وپزوهش دانشگاه شماهستم.خدا رحمت کند برادرم را اون خیلی دانشگاه شمارو دوست داشت امید وارم یادو نام داداش عزیزم دائما دردانشگاه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *