هراز نیوز :روزنامه السفیر نوشت: تنگه هرمز یک برگ برنده در دست ایران است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، روزنامه لبنانی السفیر در پایگاه اینترنتی خود نوشت: در آخرین روز رزمایش نیروی دریایی ایران در تنگه هرمز این کشور با آزمایش موفقیت آمیز دو موشک قاره پیما پیام روشنی را برای دشمنانش مخابره و تاکید کرد” هر زمان بخواهد می تواند تنگه را ببندد. “

صرفنظر از همه سناریوهای احتمالی تنگه هرمز یک برگ برنده موثر در دست ایران می ماند.

تنگه هرمز تنها گذرگاه دریایی است که خلیج فارس را به دریای عمان وصل می کند.

سیمون هندرسون نویسنده مرکز مطالعات خاورنزدیک واشنگتن می گوید روزانه بیش از ده نفتکش عظیم از خلیج فارس خارج می شوند؛ علاوه بر این شمار مشابهی نفتکش خالی برای بارگیری وارد آن می شوند.

آن دسته از نفتکش هایی که از خلیج فارس خارج می شوند، حامل حدود بیست درصد از تقاضای روزانه نفت در جهان هستند؛ به عبارت دیگر آن ها چهل درصد از تجارت نفت را در جهان انجام می دهند.

بسیاری از تحلیلگران، که سرویس اطلاعات انرژی امریکا نیز از آن ها حمایت می کند، با اعداد «دقیق» تاکید می کنند که نفت تولیدی در خلیج فارس در آینده سهم بیشتری را از تولید جهانی نفت به خود اختصاص خواهد داد.

در همین خصوص آنتونی کردزمن در گزارشی که مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی منتشر کرده است، می گوید استفاده از نفت و مایعات از 85 ممیز هفت میلیون بشکه در روز در سال 2008 به 97 ممیز شش میلون بشکه در سال 2020 افزایش خواهد یافت و در سال 2035 به 112 ممیز 2 میلیون بشکه در جهان خواهد رسید.

تنگه هرمز از قرن هفتم پیش از میلاد مسیح نقشی مهم را در تجارت بین المللی ایفا کرده است. در ابتدا در معرض جاه طلبی های خارجی قرار داشت؛ پس از آن به محور نزاع و رقابت بین کشورهای حاشیه آن و کشورهای خارجی تبدیل شد و با کشف نفت، با توجه به وجود ذخایر نفتی فراوان در منطقه، بر اهمیت راهبردی آن افزوده شد.

هندرسون می گوید: مسیرهای جایگزین اعلام شده در صورت بسته شدن تنگه هرمز کافی نیست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *