در پی بالاگرفتن خشم هواداران دولت ترکیه نسبت به تصویب قانونی علیه انکار نسل کشی ارامنه در پارلمان فرانسه، روز یکشنبه علی باباجان، معاون رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه ارشد ترین مقام دولت فرانسه را به خلف وعده دیپلماتیک متهم کرد.

به گزارش یورونیوز وی گفت: «من خود به شخصه شاهد هستم آقای سارکوزی به نخست وزیر و رئیس جمهوری ترکیه قول داد که او اجازه نخواهد داد این طرح به تصویب پارلمان فرانسه برسد. او گفت که از این مباحث‌گاه وجود دارد اما نگران نباشید و من اجازه تصویب آن را نخواهم داد. با این همه از سوی نزدیکان وی مطلع شدیم که او گفته است در حال حاضر درگیر مساله انتخابات است. مزاحم نشوید من انتخاباتی را پیش رو دارم.»

پارلمان فرانسه روز پنج شنبه هفته گذشته طرح مجازات انکار نسل کشی ارامنه را مصوب کرد با این همه این قانون برای ابلاغ نیازمند تصویب نهایی از سوی مجلس سنا است.

در پی اجرایی شدن این قانون، هرکس که کشتار ارامنه در زمان امپراطوری عثمانی را انکار کند به یک سال تحمل زندان و پرداخت جریمه‌ای معادل ۴۵ هزار یورو محکوم خواهد شد.

دولت فرانسه در سال ۲۰۰۱میلادی، کشتار ارامنه در سال ۱۹۱۵ را به رسمیت شناخته بود. نیکولا سارکوزی، رییس جمهوری این کشور نیز پیش‌تر در سفری به ارمنستان اعلام کرد که ترکیه باید موضوع «نسل کشی ارامنه» در دوران امپراطوری عثمانی را به رسمیت بشناسد.

ارامنه می‌گویند بیش از یک و نیم میلیون تن از اجداد آنان در سال ۱۹۱۵میلادی به فرمان امپراطوری عثمانی به قتل رسیده‌اند. دولت ترکیه تاکنون این کشتار را به عنوان «نسل کشی» به رسمیت نشناخته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *