بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه اول :
اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله .
 در این ایام حزن و اندوه ، ایام سوگواری نبی مکرم اسلام ، رسول خاتم حضرت محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله و سلم و شهادت جانسوز و جانگداز سبط اکبر پیغمبر امام حسن مجتبی علیه السلام و شهادت ثامن الحجج ، ضامن آهو علی ابن موسی الرضا المرتضی علیه السلام در این روز جمعه روز آدینه ، در این میعادگاه تقوا ، عبودیت و بندگی و اجتماع وحدت در ابتدا خودم و بعد همه ی شما را به تقوای الهی دعوت می کنم . چه عزت هایی برای بشریت رقم می زند . تقوا چه باب های حکمتی را ایجاد می کند . اگر می خواهیم حکیم شویم و درب حکمت به رویمان باز شود صرفاً در حضور محضر خدا بودن و تقوای الهی را پیشه کردن ایجاد می شود و  آن چه را که جزء دستورالعمل های دینی است را انجام دادن و در مقابل گناه نرفتن و نه گفتن به گناه ، اجتناب و پرهیز از گناه ، خود را در محضر خدا دیدن ایجاد می شود .
عزیزانم بیاییم سبک زندگی مان را بر اساس تقوای الهی رقم بزنیم . آن خانه ای نورانی می شود اگر صاحبان آن خانه متقی باشند . خانه ای که در آن خدا خدا باشد در آن گناه و فحشا نخواهد بود . خود را در محضر خدا قرار دادن و یا در مقابل شیطان ایستادگی کردن هم می توانیم  با این حضور اجتماعمان را با تقوا رقم بزنیم و مدینه ی فاضله ایجاد کنیم . اجتماع کوچک که خانه است و اجتماع بزرگ که کشور است و جهان اسلام هم می تواند با حضور در ساحت مقدس تقوای الهی با خدا بودن می تواند مدینه ی فاضله ای را رقم بزند تا به فضل خداوند متعال حضور در ساحت مقدس بقیة الله الاعظم .
نمازگزاران عزیز و با بصیرت همانگونه مستحضرید مباحث سلسله ای بنده در محضر شما نور چشمانم ، نمازگزاران عزیز و با کرامت و با بصیرت در بیان سبک زندگی دینی بوده است . عرض کردیم «المؤمن کیظ» . مؤمن زرنگ است . مومن به دنبال این هست که برود به سویی که در آن سمت نورانیت تقوای الهی باشد و حضور در محضر تقوا مباحثی که جزء سبک زندگی است وجود دارد . لذا هم می توانیم از قوانین الهی که آیات و نشانه های قرآن کریم است استفاده بکنیم و هر کسی از این نسخه ی نورانی در زندگی خودش ایجاد کرده موجب عزت و سربلندی اش شده است و هر کسی از قرآن فاصله گرفته باخته است . ما متأسفانه یکی از مشکلات جامعه ی کنونی مان چه در جامعه ی ایران عزیز و چه در جامعه ی جهان اسلام فاصله گرفتن با قران و مبانی قرآنی است .  پس برای زیبا نمودن زندگی مان بیاییم سبک زندگی مان را بر اساس آموزه های دینی انجام دهیم . عرض کردیم در کنار آیات نورانی قران کریم کتاب هایی وجود دارد که می تواند هدایت گری و روشن فکری کند . انسانی که عقل سلیم داشته باشد قطعاً به بی راهه نمی رود . کسی که متأسفانه نتواند از این نعمت بزرگ استفاه کند و خود را اسیر هواهای نفسانی بکند قطعاً در آن ضلالت و گمراهی است . پس ما بیاییم از عقل سلیم مان که فطرت پاک مان توحید و یکتا پرستی است ، نسخه ی زندگی مان را از آیات قران بگیریم و در کنار آن کتاب هایی که دعوت نموده اند برای عبودیت چون در حدیث قدسی فرموده اند «عبدی اطعنی حتی اجعل مثلی»  بنده ی من اطاعتم کن تا تو را مثل خودم قرار دهم . گفته شد در طی یک سال آنچه را که در بیان سبک زندگی به سمع شما رسانده ایم به لطف خداوند متعال بیست و دوم آذر اولین سالروز تشکیل این میعادگاه در این دو بخش عزیز بوده که به لطف خدا یک سال از این رسالت گذشته و پا به سال دوم گذاشته ایم . ان شاءالله بتوانیم کاری انجام دهیم که در ابتدا شرمنده ی شما مردم نشویم و بعد هم قطعاً رضایت خلق رضایت خالق را به همراه خواهد داشت تا شرمنده خدا و اهل بیت علیهم السلام نباشیم.
 از رساله ی حقوق و مفاتیح الحیالت مباحثی را به سمع شما رسانده ایم تا به خانه و خانواده رسانده ایم . تشکیل یک خانه و خانواده ای که بر اساس آموزه های قرآنی و دینی باشد در آن خانه هیچ اضطرابی وجود ندارد . عرض کردیم یکی از مشکلات جامعه خشونت است . لذا قوانینی است به نام باید ها و نباید ها که اگر انسان به آن رو بیاورد که باید ها همان معروف است و نباید ها همان منکرات است در ابتدا از همان خانه شروع شود بیاییم ترسیم کنیم و مهندسی کنیم . زن و شوهر بیایند برنامه ی خودشان را بر اساس آیات نورانی قرآن که عرض کردم قوانین قرآنی مانند ریگ های در اقیانوس ها و دریا ها است . هیچ تلاطمی نمی تواند آن را به حرکت در بیاورد . قانون بشریتی که اگر از قرآن نباشد مانند کف روی آب است . بر اثر عواطف متلاطم می شود ولی آموزه های قرآن این چنین نیست پس بیایم مسیر هدایت گری زندگیمان را به قرآن بسپاریم چرا که «ذلک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین» .
اما موضوع بحث مان تا به اجتناب های لازم در زندگی رسیدیم . نیاز هست بعضی از امور را اجتناب کنیم . یک برنامه ای داشته باشیم . مراجعه بکنیم چه چیزهایی نیاز جامعه مان است . این که چه اجتناب هایی در زندگی بشریت نیاز هست . اگر چه عرض کردیم این اجتناب ها در همه ی امور زندگی مان نیاز است  این که چه رفیق و چه هم کلاسی و چه همسفری را انتخاب کنیم و این همسفری که همیشگی است به نام همسر چه همسری را و پس از تشکیل خانه و خانواده چه خطی داشته باشیم تا حریم ها حفظ شود . خدایی ناکرده اگر حریم شکسته شود آن جا تصمیم گیری سخت می شود . یکی از مهم ترین اجتناب ها لجاجت است . یکی از معضلات جامعه ی جهانی متأسفانه همین لجاجت است . لجاجت در ابتدا تیشه به ریشه ی زندگی مان می زند . اگر خانه ای بر اساس لجلاجت برپا شود ستون آن مستحکم و قوی نیست . متزلزل می شود . مشکل ایجاد می شود . بهانه جویی های بسیار ناچیزی که بعد از آن که آن مشکل برطرف شد انسان وقتی مراجعه می کند می بیند چیز بسیار مهمی نبود . بسیاری از اوقات بعضی از افکاری که بر اساس لجاجت است افکار کودکانه است . متأسفانه بسیار ناچیز است و مبنا و اساس خاصی ندارد . همین چیز کوچک می بینیم مراجعات به دادگاه زیاد می شود . مراجعه به دفترمان آنقدر  زیاد شده که حقیقتا دلنگران کننده است . عروسم دارد طلاق می گیرد . پسرم دارد طلاق می دهد . به این سمت و سو نرویم . عرش آسمان به لرزه در می آید اگر طلاقی ایجاد شود . سبک زندگی ای که بر اساس تقوای الهی و این آموزه ها باشد قطعاً این چنین نخواهد بود . ما از یک طرف استقامت را داریم که یکی از نعمت های بزرگ خدا است و از طرف دیگر لجاجت . اگر کسی بیاید استقامت کند . قرار نیست هر روز زندگی مطابق با میل تان باشد . پستی ها و بلندی وجود دارد . سردی و گرمی وجود دارد . لذا عرض کردیم قرآن فرمود «هن لباس لکم و انتم لباس لهن» . هم زن برای مرد لباس است و هم مرد برای زن لباس است . همان آموزه را به فرزندانمان بیاموزیم . نیاییم پس از ازدواج تازه ببینم چه باید بکنم . بیاییم به آن ها درس بدهیم و پرورش بدهیم . درگیر شدن با مشغله های زندگی ، مواجه شدن فرزندانمان با ماهواره ها و افکار غربی آن خط قرمز می رساند زندگی را . دختری که از اول زندگی اش بیاید روابط نامشروع را در این فیلم ها و سریال ها ببیند نهایت آن چه خواهد شد . پسری که بیند قبح گناه شکسته شده پیش خودش فرض می کند آن زمان که می گفتند نامحرم زمانش گذشته و عصر عصر مدرن است . نه اینچنین نیست حلال خدا تا یوم القیامة حلال است و حرام خدا تا یوم القیامة حرام است . حدیث پیغمبر مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم است «الخیر عادة و الشر لجاجة» هر چیزی که در آن خیر است باید جزء عادت شود و اگر زمانی می بینیم شر است جزء لجاجت . و لجاجت را نسبت به امور شر نباید قرار دهیم . از منکرات فاصله بگیریم . انسان باید به کار خیر عادت کند . اگر ما عادت کنیم فرزندانمان عادت می کنند . اگر ما به سوی خیرات ، باقیات الصالحات ، عام االمنفعه و دستگیری مردم برویم فرزندانمان هم هم چنین می شوند . خدایی ناکرده پدر دروغ بگوید چه خواهد شد . نمی تواند فرزند خودش را دعوت به راست گویی کند چون آموزه اش بر طبق کذب و دروغ است . پس با این آموزه های دینی که خدایی ناکرده بر اساس لجاجت باشد زندگی پا نمی گیرد .
 در ضرب المثل های زبان فارسی مثال زیبایی است . می گویند گرگ و میشی در طی مسافتی بودند . رسیدند به محل که در آن برف در حال باریدن بود و در حال راه رفتن بودند . گرگ رو به میش کرد و گفت این قدر گرد و غبار بلند نکن . میش گفت آقای گرگ می خواهی من را بخوری بخور چرا دنبال بهانه ای . مگر در برف گرد و غبار وجود دارد .
زندگی مان بر اساس زندگی گرگ و میش نباشد که دنبال بهانه است و در آن لجاجت باشد که آن زندگی اساس و پایه ای نخواهد داشت . چون آموزه مان قرآن ، امیرالمؤمنین (ع) ، حضرت فاطمه زهرا (س) و پیغمبر (ص) است . به پای مبارکش سنگ زدند . همسرش می فرمود منتظر بودم حداقل شکوه ای به ساحت مقدس خدا کند بگوید خدایا این مردم دارند چه کار می کنند . نه این چنین نگفت فرمود خدایا نکند با آن ها مطابق با افکار و اعمالشان برخورد شود . دارد شفاعت خواهی می کند . زندگی بر اساس شفاعت خواهی رونق بگیرد . امام صادق فرمود : ستة لا تکون فی المؤمن . شش چیز نباید در زندگی مؤمن وجود داشته باشد . «العسر و النکد و الجاجة و الکذب و الحسد و البغی »
عسر: سخت گیری ها است . فرزندان بعضی از خانواده ها به دلیل سخت گیری های والدین از آنها زده می شوند و انحراف پیدا می کنند و معتاد می شوند کما اینکه سهل گیری و بی مبالاتی نیز خطرناک هست از طرفی دیگر هر چه انسان زندگی را سخت بگیرد زندگی انسان را سخت می گیرد . البته خانواده خانواده ی متعادل است نه آن که امروز اصلاً معلوم نیست فرزندان تا نصفه های شب کجا هستند . این که نصفه های شب دختر جوان در کوچه ها پرسه می زند عذر خواهی می کنم آن غیرت پدری ، برادری و همسری کجا رفت . این سخت گیری نیست . این دلسوزی است و باید هم باشد . ولی سخت گیری های بی موردی که موجب می شود از مسیر به جای دیگر برسد که به رفاقت می رسد و بعد هم می شود لجاجت .
نکد: هم یعنی این که انسان بخیل باشد خیر نداشته باشد . مؤمن اهل بخل نیست . مؤمن دست بده دارد . چون همه ی نعمت ها را از خدا می داند امانت خدا است خیرات می کند . مؤمن باید خیرات کند . کسی که اهل بخل است ایشان باید به ایمانش شک کند .
لجاجت: هم که عرض کردیم انسان نباید لجوج باشد . متأسفانه بد کردند با همه ی انبیاء الهی خصوصاً پیغمبر (ص) . در زمان پیغمبر (ص) چنین می گفتند اگر شما پیغمبرید چرا روی زمین راه می روید ؟ چرا خدا از بین فرشته ها پیغمبر را خلق نکرد که خدا فرمود به این مردم بگو اگر از بین فرشته ها هم خلق می کردم قطعاً آنها بهانه می آوردند و باید به جسم انسان تبدیل می شد . چرا ابر بالای سرت نیست . چرا شما غذا می خورید پیغمبر خدا نباید غذا بخورد . لجاجت های بی مورد که موجب فاصله گرفتن بین خودشان و پیغمبرشان شد .
 حسد : مؤمن حسود نیست . کسی که اهل حسادت است ایمان ندارد . اگر کسی که می خواهد مؤمن باشد باید خودش را از هرگونه حسادت دور کند «الحسود لا یسود».
البغی : کسی که اهل ظلم است این شخص ایمان ندارد .
 بحث لجاجت بسار مهم است یکی از معضلات زندگی است توصیه می کنیم که ان شاءالله شاکله ی زندگی مان و آن فرزندانی که می خواهیم بوجود بیاوریم بر این اساس باشد .
اما بخش دوم سخنانم . از نماز گفتیم . نماز اول وقت نورانیت است . حقیقتاً نماز اول وقت و آن که چگونه خواندن درب های حکمت و معرفت الهی را باز می کند. کسی که اهل نماز باشد با تمام ابعاد و اجزایش می بیند به بیراهه کشیده نشده است . هم موجب نورانیت صورت و سیرت خودش می شود و هم موجب نورانیت زندگی اش می شود . خانه ای که در آن نماز نباشد در آن ظلمت و تاریکی است و در آن برکت نیست . ماهی چند میلیون تومان حقوق می گیرد ولی چون اهل نماز نیست می بیند اصلاً کار به جای نرسانده و نتوانسسته مدیریت کند . خانه ای که در آن نماز هست و نماز اول وقت و بداند که به که سخن می گوید فرزند خانه اهل ایمان می شود . پسر اهل ایمان می شود . دختر می بیند پدرش با خدای خودش سخن می گوید . پدری که یک عمر رو به قبله نایستاده نمی تواند فرزند خودش را دعوت کند . چه بگوید . چیزی ندارد . اثر نمی کند ولی نماز اثرپذیری را در زندگی مان زیاد می کند . موجب می شود که حرفی زده شد در وجود مردم و جامعه اثر داشته باشد . لذا این نماز هم موجب برکت در زندگی و هم موجب نورانیت می شود . این نماز یار و یاورمان است . همیشه همراهمان است . هم یک رسولی است که همیشه در مقابل ما است که داری چه کار می کنی . تازه با خدای خودت راز و نیاز کردی . یک شخصی است که هم ما را امر به معروف می کند و هم نهی از منکر . این نورانیت هم انیس و مونس ما در این دنیا است و هم در شب اول قبر . آنجا واویلا است وا حسرتا است . عرض کردیم که عده ی زیادی از طریق نماز به عزت رسیدند . عبدالله ذوالبجادین که یکی از صحابه ی پیغمبر بودند . در کودکی پدرش را از دست داد . از قبیله ی مزینه و نامش عبدالعزی بود نام یکی از بت ها چون در آن موقع قوم و قبیله شان بت پرست بودند . پدر را از دست داد در خدمت عمویش زندگی می کرد . اسلام به بار نشست نورانیت اسلام در قلب این جوان اثر کرد . آمد عمویش را دعوت می کند تا این که علناً آمد گفت شما چرا اسلام نمی آورید . خیلی ها مسلمان شدند . عمو تمام اموالش را از ایشان می گیرد . آمد محضر مادرش گفت من تمام مال غیر خدایی را دادم به عمو . مادرش یک کتانی را به او داد یک لنگ و پیراهنی را درست کرد آمد محضر رسول خدا . با همین مدت ها  نماز خواند . با همین لباس حلال که خود درسی است . و از طریق نماز به عزت و افتخار رسید که یکی از صحابه ی خاص رسول خدا شد و ایشان را به نام عبدالله ذوالبجادین نامگذاری کرد در یکی از جنگ ها به شهادت رسید و نمازش را رسول مکرم اسلام اقامه می کند . پس اگر می خواهیم عزت داشته باشیم بیاییم در محضر نماز باشیم .
خطبه دوم :
اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله .
در این خطبه نیز در ابتدا خودم و بعد همه ی ی شما نور چشمان ، نمازگراران عزیز و با بصیرت و باکفایت که هرهفته با این اجتماع زیبایتان بنده را شرمنده خودتان می کنید توصیه به تقوای الهی می کنم . هر عزت و سربلندی ای است بر اساس تقوای الهی است . هر گونه کرامتی است بر اساس تقوای الهی است . پس بیاییم هم موجب عزت و سربلندی خود و هم موجب عزت و سربلندی خانه و خانواده و اجتماع مان شویم . اجتماعمان را به تقوای الهی دعوت کنیم . مردم با دیدن سیرت و صورت نورانیتی که بر اساس تقوای الهی شکل گرفته دعوت به خداوند متعال می شود . محبت خداوند متعال بر انسان هایی که زندگی شان را بر اساس شاکله ی تقوا رقم زده اند می بینند و این دیدن باعث هدایت گری می شود . خیلی از عزیزان را خیلی از شما به یادتان است . و خیلی از شماهایی که در این نماز وجود دارید موجب هدایت گری است . پس چه خوب است زندگی مان را و فرزندانمان را دعوت به تقوای الهی کنیم .
خوب مناسبت های زیادی را در هفته ی بعد پیش رو داریم . رحلت جانسوز و جانگداز نبی مکرم اسلام (ص)  و شهادت سبط اکبر پیغمبر امام حسن مجتبی علیه السلام و ثامن الحجج علی بن موسی الرضا است که بنده ضمن عرض تسلیت به محضر امام زمان عج و نائب بر حقش ولی امر مسلمین و خدمت شما شیفتگان ولایت مباحثی در این باره به سمع شما می رسان خوب نبی مکرم اسلام حضرت محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله و سلم  شخصیتی که «لولاک لما خلقت الافلاک» است .
 ای ثمر تازه رس باغ جود .
ذات تو نوباوه ی باغ وجود .
 دانه ی این نخل چو می کاشتند .
 بر ثمری چون تو نظر داشتند .
 جز تو کسی میوه ی این شاخ نیست .
غیر تو زیبنده این کاخ نیست.
 همه ی این نعمت ها را آفریده ام تا «کنت نبیا» تا تو پیغمبر (ص) باشی، پیامبری که نمونۀ تام و تمام انسان کامل، و بهانۀ خلقت، صادر اول و تجلی اعظم الهی است که همۀ موجودات و آفریدگان به یمن وجود اوست که وجود یافته و دم از حیات می زنند.. اگر در مورد پیغمبر یک درس از این خطبه و در این ایام داشته باشیم که درس بزرگی می تواند باشد . چون زیبنده ی همه ی زیبایی ها است . موجب هدایت گری شده . خداوند متعال به پیغمبر (ص) می فرماید یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِیرًا ﴿٤٥﴾ وَدَاعِیًا إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجًا مُنِیرًا ﴿٤٦﴾ امروز مسلمانان  جهان این آیه را باید سرلوحه ی زندگی شان قرار دهند . چون فقدان این آیه در بین مسلمانان ایجاد مشکل می کند . این که خدایی ناکرده پیغمبر (ص) را فراموش بکنند . تاریخ را مطالعه بکنید . چون افکار پیغمبر فراموش شده این همه مشکل است . غدیری که رسالت خدا بود بر پیغمبر و اتمام نعمت ، اکمال دین و اتمام حجت پیغمبر بر مردمی که در غدیر بودند که آنها نمایندگان  جهان بودند . این همه مشکل وجود دارد چون غدیر فراموش شده است . بنده توصیه می کنم به همه ی مسلمانان جهان که این آیه را خوب مطالعه کنید . این که خداوند متعال می فرماید شما را به رسالت برگزیدم و در بین مردم قرار گرفته اید شاهد بر اعمال مردم باشید . پیغمبر (ص) زنده است در زندگی مان راه دارد و هدایتگری می کند اگر معتقد باشیم. خیال نکنیم که بر افکار و نیات ما تسلط ندارد . یکی از بدی های روزگار امروز این است که متأسفانه ما مسائلی را که منحصر به دستورات دینی است را مطابق با امیال خودمان داریم رقم می زنیم . چون خواسته های نفسانی بود سقیفه بوجود آمد . بعدش این هم مشکلات و می فرماید «و مبشراً» . پیغمبر دو تابلو را همیشه مطابق آیات قران بیان کرد . هم بشیر است هم نذیر . هم بشارت می دهد و هم می ترساند . اگر ما می خواهیم عزت باشد باید هم بشارت ها را گوش دهیم وهم نذیر و آیاتی که موجب رعب و وحشت می شود . آیاتی که در مورد قیامت و جهنم است .
«إِنَّ جَهَنَّمَ کَانَتْ مِرْصَادًا ﴿٢١﴾ لِلطَّاغِینَ مَآبًا ﴿٢٢﴾ لابِثِینَ فِیهَا أَحْقَابًا ﴿٢٣﴾ لا یَذُوقُونَ فِیهَا بَرْدًا وَلا شَرَابًا ﴿٢٤﴾ إِلا حَمِیمًا وَغَسَّاقًا ﴿٢٥﴾ جَزَاءً وِفَاقًا ﴿٢٦﴾ إِنَّهُمْ کَانُوا لا یَرْجُونَ حِسَابًا ﴿٢٧﴾ وَکَذَّبُوا بِآیَاتِنَا کِذَّابًا ﴿٢٨﴾ وَکُلَّ شَیْءٍ أَحْصَیْنَاهُ کِتَابًا ﴿٢٩﴾ فَذُوقُوا فَلَنْ نَزِیدَکُمْ إِلا عَذَابًا»
خدایی ناکرده یا باید اهل انجام منکر باشد که آن وقت مسلمان نیست و کافر است و اگر معتقد هستیم به معروف و ترک منکرات باید از هدایتگری نبی مرسل برای نجات خود و جامعه بهره مند شویم.
  «إِنَّ لِلْمُتَّقِینَ مَفَازًا ﴿٣١﴾ حَدَائِقَ وَأَعْنَابًا ﴿٣٢﴾ وَکَوَاعِبَ أَتْرَابًا ﴿٣٣﴾ وَکَأْسًا دِهَاقًا ﴿٣٤﴾ لا یَسْمَعُونَ فِیهَا لَغْوًا وَلا کِذَّابًا ﴿٣٥﴾ جَزَاءً مِنْ رَبِّکَ عَطَاءً حِسَابًا»
این همه نعمت های آن چنانی و باز می فرماید و و داعی الی الله . پیغمبر مردم را به سوی خداوند متعال دعوت می کند به اذن خداوند متعال و چراغ هدایت گری بشریت است . لذا مسلمانان جهان خصوصاً مایی که امت پیغمبر و شیعه ی اهل بیت هستیم باید متوجه باشیم . آیا پیغمبر در زندگی مان راه دارد . آیا در زندگی مان امام زمان (عج)  که فرزند پیغمبر است هست یا نه . مکرر عرض کردم و باز هم دارم عرض می کنم چون از هفته های آینده به فضل خداوند متعال عروسی ها شروع می شود . عزیزانم عروسی فرزندانمان  باید بر اساس مکتب رسول خدا و آموزه های دینی باشد . بعضی از این عروسی ها بوی خدا نمی دهد . هیچ جای اسلامی نیست . در مسلمانیت خودمان باید شک کنیم اگر در آن برهنگی و فحشاء باشد . همه ی اعتقادات خودمان را کنار بزنیم متأسفانه خواهرانمان با آن حالت لخت و عریان انگار نمی بینند . به قول یکی از عزیزانمان که می گفت ما داشتیم می رفتیم دیدیم عزیزان شهرداری دارند آشغال جمع می کنند . یک خانمی سر لخت پا لخت آمد آشغال را گذاشت دم در و رفت . رفتم در زدم دیدم خانم چادر برداشت و آمد گفتم خانم چرا حجابت را رعایت نمی کنی ؟ گفت این بندگان خدا مشغول کار خودشان هستند . گفت آقا نکند یکی از چیزهایی که حلال است همین چیزهایی است که شما دارید می گویید . بعضی از مسائل را خودمان می تراشیم . عرض کردم قبلاً معلوم بود که یک نفر عروس و داماد هستند . الآن عروسی ها اکثر خانم ها عروس هستند و اکثر مردان  داماد . دنبال داماد باید بگردی داماد کدام است چون همه کراوات می زنند . دنبال عروس باید بگردی چون اکثرا ماشاءالله عروس هستند . آن وقت می گویند که ما نداریم . گرفتار هم هستیم . خرج آن چنانی می کنند . این زندگی مان امام زمانی عج نیست . این بر اساس آموزه های دینی نیست. باید متوجه باشیم . عده ای آمدند محضر پیغمبر (ص) گفتند ما خدا را دوست داریم ولی اطاعت شما را نمی توانیم بپذیریم . «قُلْ إِن کُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللّهُ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ الرَّحِیمٌ » باید ولایت پذیری باشد . در کنار این که دستورات پیغمبر (ص) را داریم انجام می دهیم ولایت پذیری یکی از آن مسائل است . جریاناتی که گذشت شما ببینید . اگر آن حضور اُسراء بعد از اسارت با عزت در اربعین جزء آموزه هایی شد که بعد از حدود هزاروچهارصد سال این همه با پای برهنه احسنت بر شما . عزیزانی که در این جمع هستند زیارتتان قبول . بنده دست شما را که بالای دستتان دست خداست را می بوسم . خوش به سعادت شما . یکی از واعظین می فرمود دو همسایه درگیر شدند قتلی بین شان بود ولی دم رضایت نمی داد . گفت وقتی ما که رسیدیم هر دو خواستند تا ما به خانه شان برویم . آن کسی که پسرش به دست این قاتل از دنیا رفت گفت من رضایت می دهم به شرطی که این زائر امام حسین (ع) به خانه من بیاید . ببینید حسین این چنین دارد در وجود مان اثر می کند . لذا حماسه عاشورای حسینی یک جریان خاص نیست . منحصر به روز عاشورا نبود . نه زمانی را در بر می گیرد و نه مکانی را . از عالم ذر بوده تا حضور آدم تا به خاتم تا یوم القیامة . حضرت زینب (س) ولایت پذیری کرد . آمد در محضر امام خودش . امام سجاد (ع) به همین حالت . امروز در عصر غیبت امام زمان (عج) در محضر ولی فقیه زمان بودن و مطابق با دستورالعمل ایشان ، رهبر عظیم الشأنی که جهان اسلام دارد از ایشان تبعیت می کند . الآن هم ایام مذاکره است هر هفته عرض کرده ام . عزت و شرافتمان باید حفظ شود . اگر خدایی ناکرده حفظ نشود مدیون هستند . اگر خدایی ناکرده بعضی از مسائلی که باید حفظ شود و نشود باید حساب پس دهند . قطعاً مطابق با فرامین و دستورالعمل های رهبر عظیم الشأنمان است که انجام می شود .
یکی از توصیه های دیگری که بنده خدمت عزیزان دارم مدتی است که بعضی از شائبه ها در جامعه ایجاد شده . سخنانی را که از ریاست محترم جمهور جنا دکتر روحانی در خبرگزاری ها پخش کردند  که ان شاءالله سخنان ایشان در این محور نبوده آن چه را که این خبرگزاری ها فرض کردند در مورد سپاه گفته شده . سپاه بدنه ی نظام است . عزتی که بر اساس فرزندان امام و رهبری از سوی سپاه حفظ شده در کنار رهبریت و فرماندهی فرمانده کل قوا حضرت امام خامنه ای و قرارگاه خاتم این همه عزت دارد می آفریند . امروز موشک های بالستیک ما است که عزت آفریده . نمی توانند سر بالا بیاورند سر خم کردند . امروز موفقیت های ما در نانو و موارد دیگر را نمی توانند ببینند . همین دیروز بود که انستیتو پاستور در دشت سر با حضور معاون محترم وزیر و استاندار محترم و فرماندار ویژه  و مهمانان دیگرآن جا افتتاحیه هایی را داشتیم . این افتخار است برای ایران عزیزمان . ایرانی که قبل از انقلاب چنان بود که مهندسین ما در انبار ها بودند ولی امروز به جایی رسیده که این فرزندان عزیز امام و رهبری که امام راحل (ره) فرموده سربازان ما این عزیزانی هستند که در گهواره هستند این هم عزت آفریدند . همه ی قوای مسلح خصوصاَ فرزندان عزیز ما در سپاه که البته سخنگوی دولت جناب آقای دکتر نوبخت در مورد رسالت قرارگاه خاتم فرمودند و افزودند نظر ریاست جمهور در مورد سپاه نبود و هم ریاست محترم مجلس جناب دکتر لاریجانی در مورد عزت و سربلندی هایی که از سوی قرار گاه خاتم پس این شائبه ایجاد نشود . عده ای متأسفانه قلم به دست هستند بداخلاقی می کنند . این کار را انجام ندهند .
یکی از راههای  برون رفت مسائل اقتصادی و بیکاری سوق دادن واقفین به نیات آنها در راستای مسائل اقتصادی است/حضور واقفین در مدارس علمیه و سوق دادن نیتشان به ساخت حوزه های علمیه و خدمات علمی به طلاب عزیز و بزرگوار بسیاری از مشکلات زیادی را حل خواهد نمود
 و یکی از مناسبتها هفته ی وقف است . هفته ی گذشته هم عرض کردم یکی از مسائل برای برون رفت از مشکلات اقتصادی این است که نیات واقفین برای تولید کار باشد . اینکه فرهنگ سازی شود و برای واقفین و تبیین گردد قطعا آنها هم نسبت به بیکاری جوان های عزیزمان که حقیقتا ناراحت کننده است لیسانس و فوق لیسانس و … بیکار هستند استقبال خواهند نمود تا هم موجب عزت مملکت عزیزمان گردد و هم مشکلات اقتصادی را برطرف خواهد نمود لذا بنده به عزیزانی که می خواهند وقف کنند و عزیزانی که در اداره ی اوقاف هستند توصیه می کنم بیایند مردم را سوق دهند به مسائل بیکاری که یکی از مشکلات و معضلات است . هر روزه مراجعاتی به دفترمان هست که حقیقتا شرمنده هستیم . اگر بیایند در بخش خصوصی کار بکنند . ساخت کارخانه جات و مسائل دیگر که موجب اشتغال شود توصیه ما این است که عزیزان دعوت کنند و واقفین را ترویج کنند که اگر مال یا زمینی است در این راه خرج شود .الحمد لله خیرین د همه زمینه ها حتی در مورد انستیتو پاستور که عرض کردیم محل پژوهشی است حضور دارند قطعا در این باره نیز خدمت خواهند نمود تا بتوان موجب عزت و سربلندی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران گردند چون می دانیم  الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِندَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ أَمَلًا (سوره18کهف آیه46)باقیات الصالحات است که عزت می آفریند و موجب ماندگاری بشریت خواهد شد و همچنین حضور واقفین در مدارس علمیه و سوق دادن نیتشان به ساخت حوزه های علمیه و خدمات علمی به طلاب عزیز و بزرگوار بسیاری از مشکلات زیادی را حل خواهد نمود چون واقعا مشکلات عدیده ای هم در ساخت حوزه های علمیه هست و هم نسبت به شهریه ها و مباحث دیگر .
آخرین عرض بنده عملیات تروریستی پاکستان بوده که چند روز گذشته این فرزندان عزیز که مدرسه در حال تحصیل و تعلیم بودند به شهادت رسیدند . ما به بازماندگانشان و دولت مردانشان عرض تسلیت می گوییم . به دشمنان بداخلاق توصیه می کنیم چکمه های ستم را از پا در بیاورید . بداخلاقی بد است . هر چه کردند بین شیعه و سنی فاصله ایجاد شود نتوانستند لذا ببینید در عراق چه شده . در سوریه و لبنان چه شده . و امروز این مسیر میلیونی که حرکت کردند چه شده . لذا می آیند دست به کارهایی میزنند که فرزندانمان را از ما بگیرند . بداخلاقی نکنید . به آمریکا و اسرائیل توصیه می کنیم و به همه ی عیادیشان . همه ی آنها دست نشانده شان هستند .
One thought on “خطبه های نماز جمعه دابودشت”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *