عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: من در سخنرانیهای قبلی خودم هم گفتهام که زودتر به تخلفات رسیدگی کنید تا ذهن مردم نسبت به مسئولان خراب نشود. مبادا دوغ و دوشاب یکی شوند.
حجتالاسلام علیاکبر ناطقنوری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم احیای شب بیست و یکم در حرم مطهر امام خمینی(ره) به شخصیت امام علی (ع) اشاره کرد و اظهار داشت: حضرت علی(ع) در حکومت خود با کسی تعارف نداشت. اگر شخصی بیتالمال را حیف و میل میکرد، او را متهم و مسئولیت را از او سلب میکرد و اجازه میداد آبرویش برود. ما چرا تعارف می کنیم؟ من در سخنرانیهای قبلی خودم هم گفتهام که زودتر به تخلفات رسیدگی کنید تا ذهن مردم نسبت به مسئولان خراب نشود. مبادا دوغ و دوشاب یکی شوند.
وی ادامه داد: شخصی مسئولیتی را در کشور بر عهده میگیرد و هر طور دلش خواست بیتالمال را خرج میکند، آن وقت میگویند تا زمانی که بر مسند است، مصلحت نیست جلوی او را بگیریم. وقتی هم که از مسندش کنار رفت میگویی حالا که رفته است و دیگر مرده را لگد نزنیم. پس کی و کجا میخواهیم حساب بیتالمال را برسیم؟ مگر ما نمیگوییم شیعه و پیرو علی هستیم؟ امیرالمؤمنین علی(ع) که خطاب به کارگزاران خود میفرماید قلم خود را ریز کنید و کمتر در نوشتن کاغذ را حرام کنید. اگر حکومت علی اینگونه است، تکلیف ما که اینگونه حساب بیتالمال را به حال خود رها میکنیم چیست؟
عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز به سفر خود به هند به مناسبت بزرگداشت امام علی(ع) در این کشور اشاره کرد و افزود: در هند، دانشمندی در جشن عید غدیر به سخنرانی پرداخت که باید اعتراف کنم سخنرانی من پس از او رنگی نداشت. در همین سفر و در مراسم دیگری در حیدرآباد، استاندار این منطقه سخنرانیای درباره علی داشت که من را به تعجب واداشت. پس از اتمام جلسه از او دلیل شناختش نسبت به علی(ع) را پرسیدم و او در جواب گفت، من در نوجوانی از اطرافیان «مهاتما گاندی» بودم. او همواره دو شخصیت را به ما معرفی و توصیه میکرد که آنها را الگوی خود قرار دهیم، به خصوص در حرکت انقلابی. آن دو شخصیت یکی علیابن ابیطالب بود و دیگری فرزند او حسین بن علی.
وی سخنان خود درباره شخصیت جامع الاطراف علی(ع) را با توصیف ویژگیهای او در برخورد با مردم، کارمندان و کارگزاران در دوران خلافت آغاز کرد و در این باره گفت: قبل از هر چیز باید این مسئله را در همه رفتارهای امیر المؤمنین مورد توجه قرار دهیم و آن اینکه دو چیز برای حضرت علی(ع) همواره دغدغه بود؛ یکی حق و دیگری عدل. اگر 25 سال سکوت کرد برای از بین نرفتن حق بود. او از حق مسلم خود گذشت تا حق بالاتری به نام اسلام از بین نرود.
ناطق نوری افزود: مسلمانان سخنان امیر المؤمنین علی(ع) را پذیرفتند و با او بیعت کردند. بسیاری از افراد هم بعدها زیر بیعتشان زدند چرا که زمانی که از علی خواستند خلافت را بپذیرد، تصور میکردند او شعار میدهد و پس از مدتی حرف هایش را فراموش میکند. غافل از اینکه حضرت علی(ع) حکومت را برای دفاع از حق و عدل پذیرفته بود. او فرمود به خدایی که این گندم را از وسط به دو نیم مساوی تقسیم کرده است، اگر آمدن شما مردم نبود و اگر با من اتمام حجت نمیشد و اگر خداوند از عالمان پیمان نگرفته بود که در صورت مشاهده وضعیت در جامعه که در آن عدهای از فرط سیری و پرخوری نمیدانند چه کنند و عدهای دیگر از شدت فقر چارهای ندارند، برای برپایی حق قیام کنند، ریسمان شتر خلافت را روی دوشش میانداختم و میگذاشتم در خانه هر کسی که می خواهد برود.
وی نقطه آغاز جنگ جمل را پذیرفته نشدن حکومت عدل علی از سوی برخی زمامداران قبل از امیر المؤمنین دانست و گفت: وقتی علی (ع) بر مسند خلافت نشست، گروهی از گردن کلفتها که تا پیش از آمدن او هر کاری میخواستند کرده بودند، دیدند علی میخواهد حسابشان را برسد، جلسه گذاشتند. در آن جلسه تصمیم گرفتند که ولید با علی(ع) صحبت کند. «ولید» نزد حضرت علی(ع) رفت و به او گفت: ابالحسن تو در حکومت خود اجازه نده کارگزاران از بیتالمال استفاده کند، به کارگزاران خلفای قبلی کاری نداشته باش. در ضمن از یاد مبر که ما دل خوشی از تو نداریم. تو عموهای ما یا پسران عموهایمان را کشتهای، اما ما چارهای جز رأی دادن به تو نداشتیم.
ناطق نوری افزود: امیر المؤمنین در جواب آنها گفت من سرباز خدا بودهام و برای خدا شمشیر زدهام. ضمن اینکه من کاری به گذشته افراد ندارم، اما خدا دستور داده است که عدل مراعات شود. از همان زمان بود که این قبیل از افراد فهمیدند آبشان با حضرت در یک جوی نمیرود همین مقدمهای برای جنگ جمل شد. علی 5 سال حکومت کرد و در این مدت کوتاه در سه جنگ شرکت کرد، آن هم جنگ با مسلمانان و اهل قبله؛ چرا که حق برای او اصل و اساس بود و عدل باعث شد برای رسیدن به حق قیام کند.
رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی نظام بسیار مبارکی برای ما و نعمتی است که بچههای بسیاری پای انقلاب آن خون دادهاند، گفت: مردم ما نیز با وجود انتقاداتی که دارند، پای این انقلاب، ارزشهای آن و رهبری نظام ایستادهاند. جهان اسلام گرفتار فجایع است اما جمهوری اسلام به برکت نظام، ولایت فقیه و مردم معتقد به ولایت فقیه پا برجاست. هدف اصلی دشمنان و استکبار جهانی و اقمار آنها در منطقه جمهوری اسلامی است، اما به برکت این نظام، وحدت و انسجام و حضوری که مردم در عرصه دارند، جرئت چنین کاری را ندارند.
وی در ادامه حضور مردم در عرصههایی همچون روز قدس و 22 بهمن را باعث افتخار نظام جمهوری اسلامی دانست و اظهار کرد: این مردم با وجود انتقادات بسیاری که دارند، با دهان روزه و در گرما برای دفاع از مردم فلسطین در روز قدس از خانههای خود بیرون میآیند. راهپیمایی روز 22 بهمن سال به سال پرنشاطتر و مصممتر برگزار میشود و نشان میدهد که مردم پای انقلاب ایستادهاند. قدر این مردم را باید بدانیم. نباید بگذاریم مسئلهدار شوند. اگر مدیر، رئیس یا وزیری تخلف کند، بیتالمال را هدر دهد یا با مردم برخوردی بد داشته باشد و آنها را تحویل نگیرد، قدر این مردم را ندانسته است. این مردم ما را آوردند و همین مردم جنگیدند. حالا ما تا وزیر و رئیس میشویم آنها را تحویل نمیگیریم.
عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با تاکید بر اینکه بذل و بخشش از بیتالمال برای جلب نظر مردم، ناپسندیده است به نامه امام علی(ع) به یکی از فرمانداران خود اشاره و خاطرنشان کرد: حضرت علی(ع) نامه دیگری به یکی از فرمانداران خود نوشتهاند که در آن میفرمایند تو مثل اینکه ارث پدر و مادرت را به خانه میبری. پناه بر خدا مگر به معاد اعتقاد نداری؟ از دقت حساب روز قیامت نمیترسی؟ ما فکر میکردیم تو فرد عاقلی هستی. چگونه بیتالمال را به خانه میبری در حالی که میدانی حرام است.
ناطقنوری یکی از مشکلات نظام سیاسی کشورمان را تعارف و رو دربایستی دانست و گفت: حکومت علی با کسی رودربایستی ندارد. او به زمامداران خود نامه مینوشت و به آنها دستور میداد به محض دریافت نامه، خود را به او معرفی کنند و از حکومتداری کنارهگیری کند. در حکومت علی اگر کارمندی تخلفی مرتکب میشود، اگر شخصی بیتالمال را حیف و میل میکند، او را متهم و مسئولیت را از او سلب میکند و اجازه میدهد آبرویش برود.
وی رسیدگی به تخلفات مالی در سیستم کشور و اطلاعرسانی نتایج این رسیدگی به مردم را بسیار مهم عنوان و تصریح کرد: مردم مدام از خودشان میپرسند پس تکلیف چند میلیاردی که حیف و میل کردند، چه شد؟ سؤال میکنند که بیمه تأمین اجتماعی چه شد؟ رسیدگی کنید و پاسخ مردم را بدهید. اگر هم نتوانستید بگویید نتوانستیم و دلایل را برای آنها بیان کنید. ما که نباید با مردم رودربایستی داشته باشیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی در دوره پنجم چاپلوسی را از مشکلات نظام دانست و گفت: امام صادق(ع) در حدیثی میفرمایند خدا همه کارهای مؤمن را به اختیار خودش گذاشته، جز اینکه خودشان را ذلیل کنند. حضرت علی(ع) وارد شهر انبار شدند و مردم آن شهر که ایرانی بودند شروع به سجده کردند. حضرت ایستاد و پرسید چرا سجده میکنید؟ ایرانیها جواب دادند این رسم ماست. حضرت علی(ع) فرمودند چه بد عملی است آنکه در دنیا جز رنج ندارد و در آخرت جز عذاب. ایشان در جایی دیگر میفرمایند آنگونه که با سلاطین سخن میگویید با من سخن نگویید.
ناطق نوری در پایان گفت: تملق و رودربایستی در کنار باندبازی مثل موریانه به انقلاب اسلامی آسیب میرساند. بنابراین نیازمندیم نگاه علی به مردم و کارگزاران را مورد توجه قرار دهیم.فارس
باشه
حسین شریعتمداری در کیهان امروز : بخشی از سخنان آقای ناطق به ادعای ایشان درباره حیف و میل بیتالمال از سوی آقای احمدینژاد اختصاص داشت که بدون قضاوت نسبت به صحت و سقم این اتهام باید گفت جناب ناطق از برخورد آقای احمدینژاد در مناظره انتخاباتی سال ۸۸ به شدت برافروخته بود که چرا یکسویه به ایشان اتهام زدهاند و حالا آقای ناطقنوری به همان روشی متوسل میشود که آن را بسیار مذموم و ناپسند معرفی کرده بود. … انحراف دولت سابق دقیقا از هنگامی شروع شد که آقای احمدینژاد و حلقه انحرافی پیرامون ایشان راه و رسم اصولگرایی را کنار گذاشته و به دنبالهروی از بینش و روش مدعیان اصلاحات و حزب کارگزاران روی آوردند… و این رشته سر دراز دارد که در آینده به آن خواهیم پرداخت.
… اکنون و با عرض پوزش باید از جناب ناطق پرسید، چرا آنهمه سوءاستفاده از بیتالمال، فساد اقتصادی، فرار از قانون و دهها و بلکه صدها پلشتی دیگر که برخی از مدعیان اصلاحات و داعیهداران حزب سازندگی در طول حاکمیت خود بر قوه مجریه مرتکب شده بودند را وانهاده و از میان انبوه آن جرایم مشهود و اثبات شده، تنها به یک نمونه – بر فرض صحت- هنوز اثبات نشده بسنده کردهاید؟ آیا فساد اقتصادی ۳ هزار میلیارد تومانی که اطرافیان کنونی حضرتعالی از متهم ردیف اول آن- بعد از اثبات جرم- با عنوان «کارآفرین»! یاد کرده و شایسته تقدیر دانسته بودند و نه مجازات، قابل ذکر نبود؟ بابک زنجانی در مصاحبه با روزنامه توقیف شده آسمان- متعلق به کارگزاران- به صراحت اعتراف کرده بود که آغاز کار وی در دوران مرحوم نوربخش در دولت آقای هاشمی بوده است، چرا به این واقعیت تلخ اشارهای نفرمودید. مگر دهها نفر از نمایندگان مدعی اصلاحات مجلس ششم در زد و بند با شهرام جزایری دست نداشتند؟ فساد اقتصادی کلان «مارینسرویس»، ماجرای پلشت «پترو پارس» در صنعت نفت، قرارداد ننگین کرسنت که دههامیلیارد دلار خسارت به بیتالمال مسلمین تحمیل کرده است. فساد معروف به «استات اویل»، و دهها نمونه دیگر از این دست، ارزش اشاره نداشت که بدون کمترین اشاره از کنار آنها عبور کردید؟
… حضرتعالی در صفحه ۵۱ از جلد دوم کتاب خاطرات خویش به ماجرای استیضاح خود به عنوان وزیر کشور وقت اشاره کرده و آوردهاید چند تن از نمایندگان به این علت که نسبت به واگذاری زمینهای اطراف تهران از سوی حاکم شرع وقت شهرداری بیتفاوت بودهاید، در پی استیضاح شما بودند و نوشتهاید «روزاستیضاح که به مجلس رفتم، آقای هاشمی خیلی نگران بود و گفت؛ آقایناطق! استیضاحکنندگان خیلی قوی برخورد میکنند و من گفتم؛ نگران نباشید، لیست اکثریت نمایندگان مجلس که زمین گرفتهاند را تهیه کردهام، حتی اسم آقای هاشمی رفسنجانی هم بود، شروع کردم به خواندن اسامی و نمایندگان که دیدند دارم اسامی همه را میخوانم و آبروریزی میشود، گفتند نخوانید… و رأی آوردم».
خب! جناب ناطقعزیز، چرا در جایگاه وزیر کشور، از رسیدگی به جرایم نمایندگانی که به ناحق زمینهای اطراف تهران را تصاحب کرده بودند، چشمپوشی کردید؟! و به قول خودتان «پس کی و کجا میخواهیم حساب بیتالمال را برسیم»؟! … و البته کسی در مصلحتاندیشی حضرتعالی برای نظام کمترین تردیدی ندارد.
… و اما، آنچه آقای ناطق در سخنرانی شب بیست و یکم ندیده است و باید میدید، یعنی از شخصیت آزمون دادهای نظیر ایشان انتظار میرفت که ببیند، هویت واقعی کسانی است که برای اظهارات آن شب ایشان در محافل و رسانههای خود هورا کشیده و بهبه گفتهاند و هنوز هم این هورا کشیدنها ادامه دارد. آقای ناطق این جریان سیاسی همان است که حضور شما را در ریاستمجلس با هو و جنجال و اهانت نفی میکرد. همانها که شعار «مجلس زوری نمیخوایم، ناطقنوری نمیخوایم» سر داده بودند. همان طیفی که در فتنه ۷۸ علیه اسلام و امام و نظام شمشیرها را از رو بسته بودند تا آنجا که حضرتعالی- به حق- اعلام کردید؛ «باید آنها را به سینه دیوار گذاشت و تیرباران کرد». همانها که در فتنه آمریکایی-اسرائیلی ۸۸ آشکارا دست به وطنفروشی زدند. به ساحت مقدس امامحسین(ع) اهانت کردند. مسجد را به آتش کشیدند، صف عزاداران نمازگزار عاشورا را سنگباران کردند، تصویر مبارک حضرت امام(ره) را پاره کرده و زیر پا لگدمال کردند، به نفع اسرائیل شعار «نه غزه نه لبنان» سر دادند وطنفروشی و خباثت را تا آنجا کشاندند که نتانیاهو آنان را «بزرگترین سرمایه اسرائیل در ایران» نامید و اوباما، حمایت همه جانبه از آنها را یکی از اهداف استراتژیک آمریکا اعلام کرد و…
جناب ناطق، از شما بعید بود و هنوز هم بعید و تعجبآور است که چرا اینهمه زشتی و پلشتی و خباثت جریان یاد شده را ندیدهاید و چرا با مشاهده کف زدن و هورا کشیدن آنان برای اظهارات آن شب خود، با عصبانیت علیه آنها نشوریده و خروش برنداشتهاید که شما را با آنان کاری نیست و…
سلام
حضرت آقای ناطق
متاسفانه با کسانی مانوسید و برای بقای آنها جانفشانی میکنید که اندوخته های مالی هنگفت و مدارک تحصیلی نامشروع اخذ کرده اند!!