هراز نیوز : دلالي و يا به تعبيري کارچاق کني، مذموم و ناپسند است که طي آن افراد فرصت طلب با توسل به ترفندهاي متقلبانه و سو استفاده از ساده لوحي و ناآگاهي مراجعان مستاصل يک ارگان يا وزارتخانه، در مقابل وعده هاي پوچ و واهي، پول هاي کلاني به جيب مي زنند.

“کارچاق کن” را در فرهنگ لغات واسطۀ معامله؛ دلال ،  کسی که معمولاً با گرفتن رشوه کاری را روبه‌راه می‌کندمعنا کرده اند . البته این معامله ممکن است اقتصادی  ، سیاسی و یا کاری و اداری  باشد .

تعريفي از کارچاق کني در قانون پيش بيني نشده است، انتظار مي رود با تصويب قوانين شفاف- که بيانگر واکنش مناسب در برخورد با اين پديده و تعيين مجازات متناسب  با جرم کارچاق کن هاست.

کار چاق کن ها فقط مخصوص یک دستگاه و اداره نیستند از سطوح کلان مثل فروش نفت گرفته تا ورودی یک اداره دادگستری از دفتر یک فرماندار تا راه رو های اداره کار هر جا یی ممکن است مانند قارچ بلند شوند .

آنها را از نظرسطح نفوذشان و  نوع عمل شان به دو دسته می توان تقسیم کرد : دسته ای  از کار چاق کن ها طعمه هایشان را از بین افراد ساده لوح انتخاب می کنند و از سادگی این افراد سو استفاده کرده و با ظاهر وکسوتی موجه برای حل مشکل پیشنهاد کمک می دهند  و هنگامی که از او بخواهی درباره چگونگی تواناییش پاسخ دهد، با جملاتی قلمبه سلمبه که حتی یک مسوول  را مبهوت می کند  خبر از ارتباطاتش با مدیران  و روسا  و مقامات مهم می  دهد .

البته تنها هدف کارچاق کن ها در این فقره فقط افراد ساده لوح نیست و نبوده بلکه در بین افراد تحصیل کرده و حتی دارای اطلاعات تخصصی  کسانی یافت می شوند که برای کوتاه کردن مسیر اداری  دست توسل به سوی این افراد  پیش می کشند .

 صرف نظر غیرقانونی وغیر مشروع بودن نفس عمل دخالت در امور اداری  ، موجبات فراهم آوری چنین توسلاتی قابل تامل است ، از قبیل  اوقات طولانی بررسی پرونده های اداری و حتی عدم تحمل صدور احکام بر مبنای حق ، که در جای خود قابل بحث است.

اما نوع دیگر کارچاق کن ها از نظر عمل در مناسبات سیاسی دخالت می کنند، روش این دسته از افراد عموما با یک عمل و حرفه ویژه است که منظور آن تلاش برای گسترش نفوذ یک دیدگاه و نقطه نظر مشخص در دستگاه اداری  یا در افکار عمومی است.

اگرچه  لابی‌گرها  با کمک و بکارگیری روش‌های حقوقی و مدیریت مفید روابط اجتماعی کوشش در رسیدن به اهداف خود دارند.

اما کار چاق کن ها بر خلاف لابی گر ها که علاقمند هستند از طریق شیوه‌های مسالمت آمیز قدرت وارد ساخت قدرت شوند دست به اقدامات غیر اخلاقی و غیر متعارف می زنند .

تخریب رقیب از راه انتشار شب نامه ، و شایعه های مالی و اخلاقی و نسبت دادن های ناروا به فرد و نزدیکانش از جمله رو شهای معمول کار چاق کن ها ست .

اگرچه  در برخی از کشورها دفترهای ویژه‌ای به نام «دفاتر لابی‌گری» وجود دارد که در ازای دریافت پول به تلاش برای پیشبرد حمایت از یک دیدگاه خاص به‌وسیله نفوذ در دولت و افکار عمومی می‌پردازند.

اما در ایران کار چاق کن ها نیاز به دفتر ندارند اتاق  انتظار برخی از ادارات و حتی در برخی موارد نادر اتاق خود آقای مسوول محل کار کار چاق کن ها ست .

کار چاق کن ها برخی موارد از پوشش ارزش ها  وارد می شوند و خود را فردی انقلابی و حتی به دروغ متصل به نهاد های امنیتی نیز معرفی می کنند .

ضعف باورهاي اخلاقي و ديني  در بین کار چاق کن ها عمده ترین دلیل اقداماتشان است ، از نظر روان شناختی نیز کار چاق کن ها چون نمی توانند به صورت عادی پله های ترقی را بپیمایند این شغل را میانبری برای دست یابی به نا رسایی و عقب ماندگی های خود می دانند .

کار چاق کن ها مانند معتادان به شدت موضوع اقدامات خود را انکار می کنند و هدفشان را صرفا کار راه اندازی مشکلات مردم معرفی می کنند .

کار چاق کن های سیاسی روشهای مختلفی را در کار خود در پیش می گیرند مثلا برخی تخصص دارند تا وقتی مسوولی در شرف تصدی یک مسوولیت است با نزدیک شدن به او و پرونده سازی های جعلی و تهدید به انتشار تا می توانند تقاضای امتیاز می کنند . برخی دیگر هم با وعده و وعید به اشخاص مساله دار قول میدهند که با لابی پرونده هایشان را پاک کنند و برایشان پست و میزی مهیا کنند .

ورود آنها بدین شکل و تاثیر گذاری شان در برخی از حوزه های مدیریت شهری  ضربات جبران ناپذیری را برای توسعه شهر به بار خواهد آورد چرا که یکی از منابع سرمایه ای کشور مدیران آن هستند و اگر خدای ناکرده ، حتی در یک دستگاه موفق شوند مدیری نالایقی را بر مسند آوردند و یا برعکس از حضور یک مدیر لایق و کار آمد جلوگیری به عمل آورند ، سرعت توسعه را در آن شهردچار مشکل خواهند کرد .

علل ايجاد معضل مورد نظر به عوامل مختلفي برمي گردد، اولين علت اين پديده به فقدان نظارت درست و مستمر بر مي گردد. در مواردی که کارچاق کن ها در یک اداره ای نفوذ پیدا می کنند عموما  نظارت، بيشتر جنبه سمبليک پيدا کرده و مقطعي انجام مي شود و استمرار کمي و کيفي ندارد.

اما واقعيت اين که مهيا نشدن کامل زمينه ها و بسترهاي عدالت اجتماعي و قضايي- که از وظايف اساسي قواي سه گانه است- و دخل و تصرف کارفرمايان و صاحبان مسند و فرود دست شمردن مردم و افکار عمومي باعث گسترش پديده شوم کارچاق کني شده است.

مقام معظم رهبری در فرمان تاریخی خود در مبارزه با فساد اقتصادی فرمودند :به مسئولان خیرخواه در قواى سه گانه بیاموزید که تسامح در مبارزه با فساد، به نوعى همدستى با فاسدان و مفسدان است. اعتماد عمومى به دستگاههاى دولتى و قضائى در گرو آن است که این دستگاه ها در برخورد با مجرم و متخلف قاطعیت و عدم تزلزل خود را نشان دهند.

آنچه مسلم است اجرای فرمایشات معظم له در خصوص مبارزه با فساد بهترین چراغ برای برخورد با پدیده شوم کار چاق کنی در کشور است .

6 thoughts on “کار چاق کنی معضلی برای توسعه شهری”
  1. اقاجواد دمت گرم جانا حرف از دل ما می گویی .
    در این شهر که ما در ان زندگی می کنیم از این دست عوامل زیاد است و ان شا الله که روزی بر چیده شود
    به امید انکه شما دوستان ارزشی بتوانید بساط اینگونه افراد را جمع کنید
    ما هم هر کاری از دستمان بر بیاید در خدمتیم
    خادم امام وشهدا فقط همین نامم گمنام بماند همانطور که گفتم آملی هستم

  2. کارچاق کن ها یی از جنس جوشکار معروف در شهر بسیار زیادند وبا پررویی رفت و امد دارند 2شب نامه نویس هم که کلاهبرداران چند صد میلیونی هستند که اوازه انها برون مرزی بوده و تلاش دارد با جاخوردن پشت ارزشها پرونده سیاه کلاهبرداریها را بپوشاند3 روی زیاد این اغراد است که خود را به همه مدیران تحمیل می کنند وبا جوسازی کردن می خواهند ثابت کنند همه چی در اختیار انهاست

  3. خدا به داد همه مردم شهر برسد .
    گزارشی را که الان برای شما ارسال خواهم کرد گزارشی از فساد است که بعضی ها در شورای گذشته آن را باب کرده اند و الان هم سعی دارند آن را اجرایی کنند بیچاره بدبخت آن چند نفر که که دو تای انها را قبول ندارم که در کامنت بالا از انها نام بردید که باید عرض کنم ان برادر ارزشی است و دانبال پول و جا و مقام نیست و اگر می بینید برای ان چیزهایی که برای آن زحمت می کشد و نمی خواهند از دست بدهند زحمت زیادی کشیده اند و این قضایا که در شهر رخ داد از جانب این شخص نبوده جناب اقای رییس شورای شهر شما نمی دانید چه کسانی در شورا مهره چینی می کنند مار در استین خود پرورش می دهید انهایی که هر روز پرونده هایی را برای کارچاق کنی در …….. زیر بقل دارند و معلوم است با کدام یک از اعضای…. نسبت دارند انها را به مردم معرفی کنید اگر شهامت دارید با آمدن شما در این دوره از شورا بازار انها کساد شده است و دارند فتنه میکنند و این فتنه ها را به گردن نیروهای ارزشی می گذارند شما کجا دیدید که اقایی که در کامنت بالا به ان اشاره شده است در شهرداری پرونده ها را جابجا کنند کمی هم منصف باشید و همه طرف قضیه را نگاه کنید .
    و کامنتهایی که با تهمت و دروغ به خورد مردم می دهید توجه کنید اگر آن برادر ارزشی در تاکسیرانی نبود الان ننگش دامن شهر را می گرفت اگر زحمت های آن برادر در شهر نبود الان اینگونه نبود متاسفانه با جو سازی های فراوان در شهر بر علیه این دوست عزیز نگاهها به جاهایی که باید می رفت نرفت و ان اشخاصی که دارند خیانت می کنند به مردم شناسانده نشدند .
    مااگر هم منتظر ماندیم و حرفی نمی زنیم فقط برای حفظ نظم وانظباط است و لاغیر

  4. به عنوان یک آملی می گویم دولت روحانی در تمام کشور شیوع و رویکرد جدیدی را با یک شیب ملایم به وجود آورده است ولی نمیدانم از شانس بد این شهر با رویکرد خوب دولت روحانی چرا یک سری از آدم های کارچاقکون که سال ها بود سیاست آن ها را خفه کرده بود دوباره از خواب زمستانی بیدار شدند و دارند ترکش بر این شهر میزنند،خدایا وقت اذان است دارم این مطلب را می نویسم دعا می کنم دست این کارچاقکون ها که با مدیریت یکی از مسولین روی کار آمدن سریعا کوتاه شود تا شهری که توانسته بعد از سال ها الگوی شهرهای دیگر استان شود با تند روی و کارچاقکونی های بعضی آدم های معلوم الحال پسرفت نداشته باشد،آمین یا رب العالمین

  5. دوست عزیز خبرنگار اخراجی کدام ارزشی را می فرمایید؟اصلا شما از کجا فهمیدید منظور چه کسانی هستند مگه اسمی برده شد پس به خودتان شک دارید لطفا به جای کلی گویی عنوان کنید کدام خدماتشان را می فرمایید؟ جذب کلیه اقوامشان در شهرداری یا شب نامه نویس هایشان؟از کامندی به ماشین چند صد میلیونی یا درخاست قرارداد مادام العمر برای تاکسی بی سیم ؟خودتان را گول نزنید که ما خیلی حرفها واسه گفتن داریم ولی به احترام آزادی بیان وبهانه ندادن به کسانی که به دنبال حاشیه سازی برای خبرنگاران هستند علنی نمی کنیم وگرنه این سینه پر ماخیلی حرفها داریم واسه گفتن

  6. اصلا چرا اداره محترم ….. وارد قضایا نمی شود وبه این رانت خواری …. و … پایان نمی دهد اطلاعات میخواهید که ماشالله دارید کم دارید یک فراخوان کوجولو دریایی از مسایل بروی شما باز میشود راستی ان بنده خدا که از دست مسولین تاکسی بیسیم ماشین خودرا به درب شهرداری زده و جلوی مردم ماشین خودرا را از این همه بی عدالتی اتیش زد چی شد از افراد صدیق شهرداری میخواهم امار شاغلین وابستگان این افراد را منتشر کنند مسول ….. شاغلین منتسب به ایشان 11 نفر انوقت نیروهای ارزشی ما در شهر بچه های خو ن و اتش فرزندان انان با مدرک بالا بیکار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *