روستاییان مازندرانی با تحت پوشش قرار گرفتن بیمه اجتماعی روستا‍‍‍ییان آتیه فردای خود را تامین می‌کنند.

در یک جامعه‌ای افراد آن از سوی نهادهای مختلف تحت پوشش بیمه‌های گوناگون قرار می‌گیرند و سالانه با پرداخت مبلغی ناچیز از مزایای امکانات رفاهی اجتماعی برخوردار می‌شوند و به نوعی سلامت خود را تحت بیمه قرار می‌دهد.

در این راستا  قانون بیمه‌های اجتماعی روستاییان برای اولین بار در اردیبهشت ماه1348 به تصویب مجالس سنا و شورای ملی وقت رسیده و متعاقبا در اردیبهشت ماه سال49چهارده ماده و دو تبصره دیگر به آن الحاق  شد.

در همین امر به منظور اجرای طرح، سازمان بیمه‌های اجتماعی روستاییان تشکیل شد. اصلاح قانون مذکور در سال50 و تصویب قانون کار کشاورزی در سال 1353 نیز به کمک آمد تا روستاییان هم از مزایای تامین اجتماعی برخوردار شدند. ولی سازمان مذکور علی‌رغم هزینه‌های فراوان موفق به اجرای کامل ماموریت خود نشد  تااینکه در سال54 با تصویب قانون تامین اجتماعی، سازمان بیمه‌های اجتماعی روستاییان در سازمان تامین اجتماعی ادغام شد اما با این تغییر نیز نه تنها موضوع بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر به سرانجام نرسید بلکه اقدامات قبلی نیز ناتمام ماند.

پس از انقلاب اسلامی و تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که بر تامین حقوق افراد جامعه همراه با حفظ کرامت و منزلت ایشان، به دور از تبعیض تاکید دارد، دولت مکلف شد امکان برخورداری از مزایای تامین اجتماعی را برای تمامی آحاد جامعه، از محل درآمدهای عمومی و درآمد حاصل از مشارکت مردم فراهم کند.

به همین منظور چندین بار دولت و مجلس بر اجرای طرح بیمه اجتماعی روستاییان تاکید و مصوباتی را برای آن گذراندند.

تاکنون از سوی دولت چند اقدام اساسی به موازات و بعضا در ادامه یکدیگر صورت پذیرفت و در سند چشم‌انداز بیست ساله نظام، ابلاغی مقام معظم رهبری بر دستیابی به جامعه‌ای برخوردار از سلامت، رفاه و تامین اجتماعی به دور از فقر و فساد و تبعیض تاکید شد.

در ابلاغیه سیاست‌های کلی برنامه5ساله چهارم، گسترش عدالت اجتماعی و تعادل‌های منطقه‌ای و رفع محرومیت‌ها خصوصا در مناطق روستایی و نیز توسعه روستاها، ارتقای درآمد و زندگی روستاییان و کشاورزان و رفع فقر هدف‌گذاری شد. هم‌اکنون قانون نظام ساختار جامع رفاه و تامین اجتماعی به عنوان اولین قانون نظام جامع بخشی در کشور به نصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

اکنون بیش از900هزار خانوار از جمعیت2/3 میلیون خانواری مشمول صندوق از طریق3هزار و 400 کارگزاری مستقر در روستاها و مناطق عشایری تحت پوشش صندوق قرار گرفته‌اند.

50 هزار خانوار مازندرانی تحت پوشش بیمه اجتماعی روستائیان و کشاورزان هستند

قائم‌مقام صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان مازندران اجرای این بیمه را مبارزه با فقر،‌ تبعیض و فساد بیان کرد و گفت: مزایای این بیمه در واقع مبارزه با آسیب‌های اجتماعی، رفع ترس و نگرانی نسبت به آینده، مبارزه با ناهنجاری‌های خانوادگی، مشارکت جمعی در تامین آتیه افراد، حفظ کرامت و منزلت پیشکسوتان و سالمندان، ‌تامین کریمانه خانواده سرپرست از دست داده و تقویت رابطه سرپرست خانواده و افراد تحت تکفل او است.

صادق ایران دوست با بیان اینکه شرایط عضویت در این صندوق بیمه شامل سکونت در روستا و یا مناطق عشایر با تائید شورای محل است، افزود: انعقاد قرارداد و اعلام آمادگی برای پرداخت حق بیمه و دارا بودن حداقل 18 سال تمام سن و حداکثر 55سال برای مردان و 50 سال برای زنان از دیگر شرایط عضویت در صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر است.

وی با تاکید براینکه میزان حق بیمه در صندوق 15درصد است که پنج درصد آن را بیمه‌گذار پرداخته و 10 درصد آن را دولت تامین می‌کند، اظهار داشت: بیمه‌شدگان در صندوق حق بیمه خود را به صورت سالانه پرداخت می‌کنند که سقف آن از 112هزار تومان تا به 300 هزار تومان می‌رسد.

ایران‌دوست از مزایای عضویت در صندوق بیمه اجتماعی روستائیان بیان داشت: هر زن یا مرد روستایی که حداقل 65سال سن و 15 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد، می‌تواند از مزایای مستمری پیری استفاده کند و حقوق حداقل معادل دوسوم درآمد انتخاب شده‌ای که در همان سال حق بیمه از آن کسر شده است، دریافت کند.

این مسئول اضافه کرد: همچنین چنانچه هر روستایی بیمه شده در اثر حادثه‌ ناشی از کار و پس از بلا اثر بودن معالجات توسط کمیسیون‌های پزشکی صندوق از کار افتاده کلی شناخته شود، بدون در نظر گرفتن مدت پرداخت حق بیمه می‌تواند تا پایان عمر و پس از آن بازماندگان وی از مزایای مستمری ماهانه استفاده کنند.

وی از دیگر مزایای این بیمه را برخورداری بازماندگان تحت تکفل بیمه شده متوفی از مستمری بیان و عنوان کرد: افراد تحت تکفل بیمه‌شده‌ای که در اثر حادثه ناشی از کار فوت کند، با هر میزان سابقه بیمه، مشمول مستمری بازماندگان خواهند بود و بازماندگان تحت تکفل بیمه شده متوفی در اثر بیماری یا حادثه غیرناشی از کار که حداقل یک سال از شروع بیمه او گذشته و به شرط آن که حق بیمه 90 روز قبل از زمان وقوع وفات خود را پرداخت کرده باشد برطبق مقررات صندوق مشمول دریافت مستمری هستند.

ایران دوست با اعلام اینکه تاکنون 50 هزار خانوار مازندرانی زیرپوشش صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر قرار گرفتند، اذعان داشت: 510 خانوار مازندرانی به دلیل از کار افتادگی از مزایای صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر برخوردار هستند.

این مسئول با اشاره به اینکه هم‌اکنون در این استان بیمه اجتماعی روستائیان به 241 کارگزاری واگذار شده است، بیان داشت: در این امر مهم دهیاران روستاها می‌توانند نقش اساسی در ترویج بیمه بین روستائیان داشته باشند.

دهیاران در اجرای طرح صندوق بیمه اجتماعی به روستائیان اطلاع‌رسانی کنند

سرپرست فرمانداری ویژه آمل در گفت‌وگو با خبرنگار ما از تشکیل کمیته صندوق بیمه اجتماعی روستائیان، کشاورزان و عشایر در این شهرستان خبرداد و گفت: در این کمیته با تلاش دستگاه‌های ذی‌ربط سعی می‌شود از روستائیان خواسته شود تا در این صندوق عضو و از مزایای بیمه بهره‌مند شوند.

سیدجعفر رسولی با بیان اینکه تاکنون 6هزار خانوار روستائی در آمل تحت پوشش بیمه اجتماعی روستائیان قرار گرفتند، یادآور شد: هم‌اکنون از این تعداد 97 خانوار از کار افتاده از مزایای مستمری بیمه‌ برخوردار شده‌اند.

وی با اعلام اینکه در این شهرستان  15 کارگزار برای ثبت‌نام بیمه‌گذار مشغول فعالیت هستند، اذعان داشت: با توجه به فعالیت 4دهیاری و 11 شرکت تعاونی تولیدی باید این جایگاه‌ها را در آمل گسترش داد.

رسولی خواستار اطلاع رسانی مطلوب در خصوص ابعاد و نحوه اجرای طرح جامع بیمه روستاییان شد و اظهار داشت: بیمه باید در روستا‌ها به گونه‌ای عمل کند که اعتماد روستاییان به بیمه‌ها افزایش یابد.

سرپرست فرمانداری ویژه آمل تاکید بر افزایش بیمه‌گذار در روستاهای آمل طی یک ماه گذشته از شش هزار به 15 هزار داشت و گفت: در این امر مهم دهیاران و بخشداران باید تلاش مضاعفی در ترویج اجرای طرح بیمه بین روستائیان و کشاورزان داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: حق یک کشاورز است که پس از 40 الی 50 سال فعالیت در زمین‌های کشاورزی و تولید محصولی برای مصرف ایرانی‌ها از مستمری بازنشستگی بهره‌مند شوند و در سن پیری با آرامش و آسودگی به سر ببرند.

رسولی اضافه کرد: در این راستا رسانه‌ها و جراید در جهت اطلاع‌رسانی جامع اجرای طرح صندوق بیمه اجتماعی روستائیان،‌ کشاورزان و عشایر تلاش بیشتری داشته باشند.

گزارش از آمل: کبریا مقدس – هراز نیوز

One thought on “بیمه اجتماعی روستایی آتیه‌ای برای روستاییان مازندرانی”
  1. از مسئولین بیمه روستایی سوال میشود که چرا نمیتوانیم سطح درامدی وکد درامدی که قبلا انتخاب کردیم را عوض کنیم و میخواهیم در سطح درامد بالاتری بیمه بدهیم ولی نمیتوانیم ؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *