هراز نیوز : جمعی از فعالان اجتماعی ومحیط زیست با امضای نامه ای سرگشاده خواستار اقدام رییس جمهور برای جلوگیری از نابودی روخانه هراز شدند . درادامه متن این نامه را میخوانیم 

مقام محترم رياست جمهوري اسلامي ايران جناب آقاي دكتر حسن روحاني

با اداي سلام احترام و سپاس به دولتمردان تدبير و اميد

جديداً صداهاي ظالمانه اي به گوش مي رسد كه خواهان نابودي رودخانه هراز، محيط زيست مسير رودخانه ، تغيير اكوسيستم منطقه ، نابودي زيستگاه حوزه آبريز رودخانه و حيات وحش و نابودي آب شرب شهرهاي گروه الف استان مازندران (آمل ، دابودشت ، بابل ، اميركلا ، كله بست ، بابلسر ، بهنمير ، درياكنار ، خزرشهر ، فريدونكنار ، سرخ رود ، خانه دريا ، محمود آباد ، شهرك بزرگ شركت نفت …. و شهر نور و صدها روستاي مسير خط انتقال آب) می باشد.

  • طبق آمار اداره آب و كشاورزي ‌بالغ بر 105 هزار هكتار شاليزار و باغات كه بخش عمده ای از توليد برنج و مركبات و صيفي جات كشور را برعهده دارند از حقابه بران این رودخانه هستند.
  • جمعيت كشاورزان اين منطقه حدود هفتصد هزار نفر می باشد  كه از قبل زنده بودن اين رودخانه امرار معاش مي كنند.
  • ده ها شهرك صنعتي كه چرخ هاي صنعت منطقه و كشور را با كار و توليد و با استفاده از آب اين رودخانه مي چرخانند.
  • با كم شدن آب رودخانه كه تامین آب 59 درصد از ذخيره آبخوان آب زيرزميني منطقه را برعهده دارد، درياچه اي به وسعت 150 كيلومتر مربع در زير شهر تاريخي آمل که تأمين مصرف آب شرب ، كشاورزي ، و صنعت منطقه را برعهده دارد،هر روز با کاهش سطح ایستابی مواجه خواهد شد که مشکلات اساسی برای منطقه ایجاد خواهد نمود. غیر از مسایل مطرح شده  حیات وحش منطقه نیز به خطر خواهد افتاد.
  • روزي سطح ایستابی منطقه دشت سر آمل روستاهايي مانند هندوكلا ، فيروزكلا ، كت پشت … دو متر بوده و  در حال حاضر به حدود 50 متر رسيده است.
  • با انتقال دو خط لوله به قطر 1000 و 700 ميلي متر به طرف بابل و بابلسر، يك خط لوله به قطر 540 ميليمتر به طرف فريدونكنار و سرخ رود … و يك خط لوله به طرف محمود آباد و غيره اين خط انتقال در مسیر خود  از  صدها روستا و شهرها و شهرك ها عبور كرده و آب شرب اين منطقه را تأمين مي كند.
  • در همين حوزه آبخوان تعداد 23 حلقه چاه عمیق جهت شهرك هاي صنعتي و 9900 حلقه چاه براي آب شرب و كشاورزي وجود داشته و همچنين صدها چشمه با دبي 1/1 ميليون مترمكعب كه در پائين دست ذخيره آبخوان شهر آمل وجود داردکه افزايش روزافزون جمعیت و نیاز به آب شرب و آبياري كشاورزي جهت تولید و امرار معاش نشان دهنده نیاز خود حوزه به آب می باشد.
  • توسعه شهرها و شهرك هاي مسکونی و صنعتي با حضور جمعيت 5/1 ميليون مردم ساكن در اين حوزه و با اضافه شدن جمعيت 500 هزار نفري گردشگر و صاحبان ويلاها آب رودخانه هراز جوابگوي اين جمعيت نمی باشد و هر روز ارتفاع آب آبخوان كاسته به حد بحراني رسيده است به نحوی که در آستانه ورود آب شور دريا، به آبخوان قرار داریم که به شدت سلامت اهالي منطقه را تهدید می کند. فاجعه مهم تر اين كه با کاهش  ذخيره درياچه (آبخوان) هراز شهر آمل به سمت وضعیت فرونشست نزديك شده و ساختمان ها در حال ترك برداشتن مي باشد و متاسفانه شهر آمل به وضعيت جنوب و جنوب غربي تهران كه در حال فرو رفت ، دچار خواهد شد. حضور ذخيره آب در آبخوان شهر آمل چون ستوني از فرورفت شهر محافظت مي‌كند در غير اين صورت با برداشت روزافزون آب اين ذخيره شهر دچار فرو رفت و فروكش خواهد شد.
  • رودخانه هراز جزو رودخانه های حفاظت شده کشور می باشد و متاسفانه هم اکنون نیز به دلیل بهره برداری های غیرمجاز توسط کارگاههای پرورش ماهی مجاور، وجود کارخانجات متعدد و بهره برداری بیش از حد توان اکولوژیک حیات رودخانه به خطر افتاده است.
  • خسارت ساخت ساختمانهاي شهر پرديس به عهده مديران بي دانشي هست که بدون توجه به وجود آب در منطقه،پروژه ساخت شهر پردیس بر روی گسل نود کیلومتری شمال تهران از شهر دماوند تا شهر هشتگرد، از صندوق ذخيره توسعه ارزي برداشت يا به عبارت ساده تر بايد گفت غارت كرده، جواب اين بي خردي را بايد بدهند. آيا جمعيت 5/1 ميليون اهالي منطقه حقابه بردن رودخانه هراز حق زندگي ندارند؟!

ما امضاء كنندگان و حقابه بران هزاران ساله حوزه رودخانه هراز شامل ساكنين منطقه حوزه لاريجان و شهرها حوزه آبريز هراز مازندران، روستاييان، باغداران و كشاورزان، شهرك هاي صنعتي با هرگونه تغيير مسير يا حتي حذف نشتي سد لار كه حقابه هزاران ساله رودخانه هراز و حتي كاهش يك سطل آب رودخانه از وضعيت فعلي به طرف شهر پرديس و شهرهاي مجاور و غيره شديدا مخالف بوده و مورد اعتراض عموم مردم اين منطقه را در پي خواهد داشت و مردماین منطقه نمی خواهند رودخانه هراز به سرنوشت رودخانه های زاینده رود، کرخه، کارون و … دچار شود.

علاج اين فاجعه قطع هر نوع عمل تحقيقاتي و اجرايي اين پروژه مي باشد و لاغير !

از مسئولين تقاضا مي شود علاج واقعه را قبل از وقوع هرچه زودتر گرفته شود.

به امید ایرانی آبادتر
رونوشت جهت اطلاع و اقدام فوري:

1- رياست محترم مجلس شوراي  ايران اسلامي جناب آقاي دكتر علي لاريجاني

2- مقام محترم قوه قضاييه آيت اله آملي لاريجاني

3- مقام محترم رياست مصلحت نظام آيت اله هاشمي رفسنجاني

4- مقام محترم وزارت نيرو جناب آقاي چيت چيان

5- مقام محترم معاونت رياست جمهوري رئيس سازمان حفاظت محيط زيست سركار خانم دكتر ابتكار

6- مقام محترم وزارت كشاورزي

7- معاونت محترم رياست سازمان منابع طبيعي كشور

8- مقام محترم معاونت رياست جمهوري و رئيس سازمان ميراث فرهنگي كشور جناب آقاي دكتر نجفي

9- مجمع محترم نمايندگان مازندران در مجلس شوراي اسلامي

10- نماينده محترم مجلس شوراي اسلامي شهرستان آمل و لاريجان جناب آقاي دكتر يوسفيان

11- مقام محترم استاندار مازندران جناب آقاي دكتر فلاح

12- مقام محترم مديركل محيط زيست استان مازندران

13- مقام محترم مديركل آب منطقه مازندران

14- مقام محترم مديركل منابع طبيعي و جنگل هاي مازندران

15- مقام محترم فرمانداري شهرستان آمل

16- مقام محترم رياست دادگستري منطقه لاريجان آمل جناب آقاي سلحشور

17- رياست محترم محيط زيست شهرستان آمل

18- رياست محترم اداره آب شهرستان آمل

19- رياست محترم منابع طبيعي

20- مقام محترم بخشدار منطقه لاريجان

2 thoughts on “صداهاي ظالمانه اي به گوش مي رسد كه خواهان نابودي رودخانه هراز است”
  1. قضیه از آنجا آب می خوره که عکس قله دماوند ، لوگوی سایت شهرداری و فرمانداری و سایر مراکز دولتی استان تهران شده است.
    خوب وقتی دماوند مان را یه جورایی به خودشان نسبت میدهند حالا سد لار را که- نسبت به دماوند چند کیلومتر به تهران نزیکتر است چرا به خودشان نسبت ندهند.

    نشتی سد لار هدیه خداوند به بخش لاریجان بوده است تا از این طریق اقتصاد منطقه که بخش عمده اش بر پرورش ماهی استوار است، فعال بماند.

  2. با این وصف و قبل از خشک شدن رودخانه هراز ، دوستان هرچه زودتر عکس یادگاری در کنار این رودخانه بگیرند تا به ایندگان نشان دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *