اولین جلسه آموزشی انجمن حمایت از معلولین توانای آمل در جهت ارائه راههای پیشگیری از معلولیت و بیماری ها توسط موسسه آوای سلامت طبرستان آمل با مجوز رسمی از اداره بهزیستی برگزار شد.

 مجتبی قناد تهرانی مسئول امور پیشگیری و معاونت اداره بهزیستی در این جلسه با اشاره به اهمیت مشاوره ژنتیک گفت : این اقدام باید قبل و بعد ازدواج، قبل، حین و بعد از بارداری صورت گیرد.

 تهرانی به زوجینی که پیشینه معلولیت در خانواده یکی از آنها وجود دارد و یا فامیل می باشند توصیه کرد : معلولین می توانند با انجام مشاوره ژنتیک قبل ازدواج یا بارداری، وضعیت فرزند خود را پیش بینی کنند.

 وی این نوید را به زوجین معلول داد که می توانند به اداره بهزیستی مراجعه و با هزینه نیم بها از مشاوره ژنتیک بهره مند گردند.

 قناد تهرانی در ادامه اظهار کرد : در راستای پیشگیری اولیه از معلولیت، آگاه سازی و آموزش، در اولویت باشد.

 تهرانی با بیان اینکه هدف اداره بهزیستی از برگزاری این کلاس ها، پیشگیری از معلولیت می باشد افزود : در کلاس های آموزشی کتابچه هایی با عنوان پیشگیری از نابینایی، ناشنوایی، معلولیت ذهنی، بیماری های ژنتیک، اهمیت مشاوره ژنتیک و بیماری های مربوط به استخوان ارائه می شود که توسط افراد دانش آموخته به گروه سنی 18تا 35 سال  آموزش داده می شود.

 این مسئول با اشاره به اینکه بازتوانی در اولویت اقدامات اداره بهزیستی قراردارد تاکید کرد: وظیفه سازمان بهزیستی فقط دادن مستمری ماهیانه به افراد نیست بلکه از طریق دادن وام اشتغال یا مشاوره شغلی نیز می توان گروه هدف را بازتوان کرد.

 قناد تهرانی با اشاره به اینکه پیشگیری از بیماری، بسیاری ازهزینه های سنگین درمان را از بین می برد گفت : خانواده هایی که کودک زیر 7 سال دارند می توانند جهت معاینات تکمیلی سنجش بینایی به  اداره بهزیستی  مراجعه کنند.

 همچنین در این جلسه، دکتر علی ملکی یکی از اعضای موسسه آوای سلامت طبرستان آمل،  با اشاره به اینکه استرس منشا بسیاری از بیماری ها است گفت : ورزش و رژیم غذایی مناسب بیشترین تاثیر را در پیشگیری و یا به تاخیر انداختن بیماری ها دارد.

 وی همچنین تاکید کرد : پرخوری و استفاده از غذاهای آماده، امکان ابتلا به بیماری های قلبی  و عروقی و دیابت که شاید منشا برخی از معلولیت ها را افزایش می دهد.

 

فائزه سلیمی، هرازنیوز

 

IMAG4432

IMAG4436

IMAG4442

IMAG4446

IMAG4450

IMAG4453

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *