در حاشیه کنگره بین المللی بزرگداشت ناصر کبیر ، حمود الاهنوم کارشناس و استاد تاریخ از کشور یمن، در پاسخ به سوال خبر نگار هراز نیوزدر خصوص عدم حضور بانوان یمنی در همایش  گفت :بانوان اندیشمند یمنی نیز علاقه مندند در سفر های بعدی به دعوت دولت ایران به این کشور سفر و از بقعه ناصر کبیر دیدن کنند.

حمود الاهنوم پیرامون شرایط اجتماعی زنان در کشورش گفت: هرچند در یمن زنان براساس سنت های قومی و محلی،  چهره خود را می پوشانند اما در فعالیت اجتماعی شرکت دارند و همچنین پس از انقلاب سال 2011 فعالیت زنان در جامعه پررنگ تر شده است.

وی همچنین اظهارداشت :برخلاف قوانین عربستان صعودی،  زنان در کشور ما حق رای و رانندگی کردن دارند و هیچ گونه منع قانونی وجود ندارد. البته برخی آداب و رسوم قومی و محلی  ایشان را منع می کند اما جنبه قانونی ندارد.

الاهنوم با ابراز رضایت از مراحل برگزاری این همایش و طرح مباحث نهج البلاغه و صحیفه سجادیه گفت در یمن کتب این عالم بزرگوار در مدارس زیدی تدریس می شود و ما اطلاعات زیادی پیرامون مکتب ایشان در دست داریم و مردم یمن از اطروش کبیر به عنوان امام و پیشوایی گرانقدر پیروی می کنند.

این کارشناس تاریخ با اشاره به زندگینامه و اقدامات ناصر کبیر درجهت ترویج و اشاعه اسلام گفت :براساس اطلاعات موجود در یمن، ناصر کبیر در مدت حیات خویش به ترویج و اشاعه اسلام و شیعه در مناطق شمالی ایران به ویژه مازندران و گیلان اهتمام می ورزید.

وی ادامه داد : ناصر کبیر  موفق شد در مدت اقامتش در گیلان، نزدیک به 20000 نفر را به اسلام دعوت و با انتقال آنان به مازندران حکومت اسلامی را بنا و به تعلیم مکتب علی بن ابیطالب بپردازد.

وی همچنین افزود دولت یمن که متشکل از نخست وزیر، رئیس جمهور و وزرا و هیئت دولت است، توجهی به برپایی چنین کنگره ها و مراسم هایی ندارد و شیعیان یمن در راستای اشاعه مذهب شیعه به صورت خودجوش مراسم و جشن های مذهبی را با شکوه هرچه بیشتر برپا می کنند. البته برگزاری این جشن های مذهبی پس از جنگ از سوی دولت ممنوع شد چرا که از نظر دولت برپایی این جشن ها برای امنیت ملی خطرناک است.

در پایان وی با ابراز رضایت از حضور در ایران و شرکت در این همایش گفت، در مدت اقامت ما در هتل، تنها کمبود قابل لمس، عدم حضور افرادی بود که با زبان انگلیسی آشنایی داشته باشند.ما مشتاقیم با عموم مردم نیز ارتباط برقرار کنیم و امیدواریم در سفر های بعدی محقق شود.

فائزه سلیمی، هراز نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *