همایش بین المللی بزرگداشت ناصر کبیر عصر چهارشنبه دوم بهمن با حضور علما و فرهیختگان ایرانی و خارجی از کشورهای یمن، لبنان، سوریه، عراق، بحرین و افغانستان در سالن مجتمع فرهنگی شرکت نفت محمود آباد پس از دو روز متوالی پایان یافت.

در آغاز مراسم آیت الله یوسفی غروی با شرح گزارش کمیسیون نهج البلاغه و با اشاره بر تاکید ائمه به زنده نگه داشتن معارف و مفاهیم قرآن و اهل بیت، از پژوهشگران خواست تا تحقیق و بررسی در باب مباحث موجود در نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را گسترش و نتایج آنها را در کتاب های گوناگون گردآوری کنند.

وی همچنین افزود: از آنجایی که دشمنان اسلام و شیعه از روش های گوناگون سعی دارند اسلام هراسی را گسترش دهند، ما باید با ترویج فرهنگ نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و معارف اهل البیت مسلمانان را از این گرفتاری ها و انحرافات فکری نجات دهیم.

حسینی جلالی استاد حوزه علمیه در ادامه سخنان یوسفی غروی از برگزاری همایش بزرگداشت امام سجاد(ع) و بازسازی مزار ایشان خبرداد و گفت: محافل اسلامی باید به تبیین و ترویج دو کتاب ارزشمند نهج البلاغه و صحیفه سجادیه اهتمام بورزند تا از گزند جریان های تکفیری و سلفی علیه مقدسات اسلامی در امان باشند.

در اختتامیه این همایش حجه الاسلام مرتضی جوادی آملی با تاکید به اینکه حق مطلق خداوند متعال است، به مقام والای علی بن ابیطالب (ع)  که به واسطه رسول اکرم رحمه الله علیه بدان رسیده است اشاره کرد و گفت: امروز جهان اسلام تشنه علی، کلام و نهج البلاغه اوست.

باید همچنان که در بیان و تفسیر کلام خدا دقت و توجه خاص می کنیم، باید مواظب بود سخن را حول حریم حضرت علی (ع) با دقت و رعایت همه جهات بیان کرد و چون امروز عالمان و فرزانگان در این محفل گرد هم آمدند و بناست از این جمع عظیم، علمی تولید شود که برای جامعه اسلامی، جهانی و نظام اسلامی مفید واقع شود، باید کلام ایشان را با نهایت دقت و مطالعه بیان کرد.

استاد حوزه گفت :نهج البلاغه تنها بخشی از بلاغت حضرت علی (ع) است نه تمامیت و شخصیت او. اگر کل نهج البلاغه هم نوشته شود باز هم تنها گوشه ای از شخصیت علی ابن ابیطالب می باشد.

وی به نقل از آیت الله جوادی آملی و با استناد به کلام حضرت علی (ع) گفت، علم باید در کنار عقل باشد، چراکه علم بدون تعقل و تفکر به بار نمی نشیند و محصول آن سلفی گری خواهد بود.

در ادامه ربیع فلاح استاندار مازندران با اشاره به روحیه استقلال خواهی، شجاعت و ظلمت ستیزی مردم مازندران گفت:  مازندرانی ها در طول تاریخ با آگاهی کامل و علاقه و میل باطنی خود هیچ گاه زیر بار ظلم نرفتند.

وی همچنین با اشاره به تاریخچه مذهب شیعه در مازندران اهداف برگزاری این همایش را برشمرد. معرفی و طرح آموزه های نهج البلاغه و عرصه های سیاسی ، فرهنگی، هم گرایی، حکومت داری و ارائه الگوی اهل بیت در سبک زندگی و تکریم نهج البلاغه در آثار علمای اسلام، تبیین تعالیم صحیفه سجادیه در دست یابی به زندگی الهی و روحانی و ارائه آن به جهان امروز در غالبهای نوین و جایگاه صحیفه سجادیه در آثار علمای اسلام و تقویت هویت اسلامی و مبارزه با تهاجم فرهنگی با گرامیداشت نام بزرگان، بزرگداشت امامزادگان و نقش بقاع و دست مایه قرار دادن مراجع اعزام به ویژه مقام معظم رهبری در تقلید میان پیروان از کشورهای اسلامی از جمله اهدافی بود که فلاح از آنها یاد کرد.

آیت الله اختری دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت نیز در سخنرانی پایانی اختتامیه اظهار داشت: هدف اصلی ما ایجاد تعاون، همکاری و روابطی است که مجمع جهانی اهل بیت به عنوان اهداف رسالت خود به آن می اندیشد و بدان سو حرکت می کند. امیدواریم این قدم، آغازهمکاری بین دو کشور، ایران و یمن باشد.

وی همچنین با بیان اینکه ما به دلیل شرایط خاصی که بین ایران و یمن حاکم بود و هست، نتوانستیم ارتباط دو ملت را قوی کنیم اما اکنون به نکاتی اشاره می کنم که ما را به برقراری روابط بیشتر سوق می دهد. اولین نکته وجود مسائل مشترک ماست.

وی افزود :ما مشترکات بسیاری داریم که مهمترین آن ها بعد از قرآن کریم، خاتم انبیا محمد (ص) و ائمه اطهار، محوری است که می تواند ما را به روابط بیشتر تشویق کند و آن نیز دو ذخیره گرانبها یعنی نهج البلاغه و صحیفه سجادیه است. وی همچنین با بیان اینکه قوت و قدرت ما در همکاری بیشتر است گفت، بین 300 میلیون تا 350 میلیون مسلمان در دنیا زندگی می کنند. ما شیعیان باید دست به دست هم دهیم چراکه اگر ما از هم جدا باشیم دشمنان ما را خواهند بلعید و به راحتی بر ما تسلط پیدا می کنند.

آیت الله اختری همچنین افزود: از نتایجی که از این گردهمایی با شکوه می توان گرفت انتشار مجلات، کارهای علمی و دانشگاهی پیشنهاد شده و پیگیری ان ها در جهت همکاری بیشتر می باشد.

وی در پایان ضمن بیان اینکه در استان مازندران و گیلان مراقد بسیاری وجود دارند که هنوز معرفی نشده اند و مقام معظم رهبری دستور دادند که انها را احیا و باسازی کنید از ایشان، حضرت آیت الله جوادی آملی، آیت الله قمی معاون ارتباطات مجمع جهانی اهل بیت، زنگه وزیر نفت، استاندار، فرمانداران، شهرداران، ائمه جمعه بخصوص آیت الله طبرسی نماینده مقام معظم رهبری در مازندران، اعضای شورای عالی مجمع، نمایندگان مجلس، سازمان اوقاف و امورخیریه، سازمان تبلیغات، اداره ارشاد، سازمان میراث فرهنگی،خانواده شهدا، صدا و سیمای جمهوری اسلامی و استان، نیروی انتظامی و نظامی وسپاه، ایت الله تسخیری و معاونان و مدیران و مترجمان و میهمانان و علمای ایرانی و خارجی تقدیر و تشکر کرد.

لازم به ذکر است همایش بین المللی بزرگداشت ناصر کبیر با ایراد بیانیه اختتامیه به زبان عربی پایان یافت.

IMAG1595 IMAG1600 IMAG1602 IMAG1605 IMAG1612

One thought on “گزارش اختتامیه همایش بین المللی ناصر کبیر +عکس”
  1. این ناصر آقا اصلا کی بود!!؟ اون آقا که خوابه!!؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *