سامان پیمانیان

28 مهرماه مصادف با 20 اکتبر به نام روز جهانی کنترلر مراقبت پرواز نامگذاری شده است و چند سالی است که به همت پرسنل خدوم و زحمتکش مراقبت پرواز، تنی چند از همکاران در رسانه‌های مختلف به معرفی این تخصص و بیان سختی‌ها و مشکلات آن می‌پردازند. بویژه امسال که در شبکه‌های مختلف سیما از تنی چند از کارکنان این تخصص و تخصص‌های مرتبط نظیر خلبانی دعوت به عمل آمد و انصافا تأثیر بسزایی در آشنایی بیشتر مردم با این تخصص داشته است.

اما لازم است به اطلاع همه ایرانیان ارجمند برسانم که کنترلرهای مراقبت پرواز در ایران تنها کسانی نیستند که با لباس فرم و آرم شرکت فرودگاه‌های کشور در صفحه تلویزیون ظاهر می‌شوند بلکه صدها نفر کنترلر مراقبت پرواز دیگر نیز هستند که با لباس مقدس نیروی هوایی و دوشادوش همکاران مراقبت پرواز کشوری در یک محل به ارائه سرویس‌های مختلف مراقبت پرواز به پروازهای مختلف (چه نظامی و چه غیر نظامی) می‌پردازند و هیچ‌گاه نیز نه گزارشی و نه تصویری از آنها منتشر نمی‌شود و ناگفته پیداست که شاید بسیاری از مردم و متأسفانه برخی مسئولان نیز اساسا از وجود آنها بی‌خبر بوده و یا تنها تصور نمایند که کنترلر کشوری به هدایت پروازهای غیرنظامی و کنترلر نظامی صرفا به هدایت پروازهای نظامی مشغولند.

حال آنکه اصلا چنین نیست. هر کنترلر مراقبت پرواز در قبال همه پروازهای تحت کنترل خویش مسئول است و موظف به ارائه سرویس به آنهاست و نوع نظامی و غیر نظامی آن برای کنترلر کشوری و لشگری تفاوتی ندارد.

جالب آنکه با عنایت به یکسان بودن کار و شرایط برای هر دو گروه از کنترلرها و نیز با توجه به اینکه در بعضی از فرودگاه‌های کشور نظیر مهرآباد، اصفهان، شیراز و… همکاران نظامی و کشوری در یک شیفت کاری مشغولند، متأسفانه از نظر حقوق و مزایا هیچگونه شباهتی با هم ندارند و این در حالی است که بر اساس قانون نظام پرداخت هماهنگ، حقوق و مزایا نبایستی بین دو نفر در یک تخصص در شرایط کاملا مساوی، اختلاف فاحشی وجود داشته باشد؛ در صورتی که در بهترین شرایط نسبت 2 به 1 حاکم است. به هر حال بهتر است به مسئولان مرتبط یادآوری نمایم که آرامش ذهن، کمترین شرایطی است که یک کنترلر باید از آن برخوردار باشد و مطمئنا در شرایط تبعیض آمیز موجود به هیچ وجه حاصل نخواهد شد.

در پایان لازم می‌دانم روز جهانی کنترلر مراقبت پرواز را به همه همکاران اعم از کشوری و لشگری تبریک گفته و در همه حال برای ایشان سربلندی و موفقیت آرزومندم.

تابناک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *