فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه ناوگروه ارتش در تمامی آب‌های آزاد جهان حضور فعال خواهد داشت، گفت: آمریکایی‌ها بی‌خود می‌کنند درباره حضور ایران در آب‌های آزاد اظهار نظر می‌کنند.

خبرگزاری فارس: آمریکا حق اظهارنظر درباره حضور نیروی دریایی ایران در آبهای آزاد را ندارد

امیردریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، با حضور در غرفه خبرگزاری فارس در هجدهمین نمایشگاه مطبوعات، با بیان اینکه 2 سال از سفر ناوگروه‌های جمهوری اسلامی ایران به آب‌های بین المللی می‌گذرد، افزود: حضور ناوگروه ارتش ایران در خلیج عدن، دریای سرخ، باب المندب، دریای مدیترانه و شمال اقیانوس هند استمرار خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سؤال که فرماندهان ارتش از امکان سفر ناوگروه نیروی دریایی ارتش به مرزهای آبی آمریکا خبر داده بودند در حالی که مقامات آمریکایی این امر را غیر ممکن و شوخی تلقی کردند، گفت: آمریکایی‌ها نگران خودشان هستند. ارتش ایران در آب‌های آزاد حضور دارد و از این پس نیز حضور خواهد داشت.

سیاری با بیان اینکه آمریکایی‌ها باید پاسخ بدهند که چرا در آب‌های ما حضور دارند تا ما هم به سؤالات آنها پاسخگو باشیم، افزود: سؤال من این است مگر مرزهای آبی آمریکا جزء آب‌های آزاد نیست؟ و اگر هست چرا ما نباید حضور داشته باشیم. هر کشوری بر مبنای قوانین و مقررات، یک حوزه‌ای را به عنوان آب‌های ساحلی خود تعریف می‌کند و کشورهای دیگر حق ندارند در آب‌های آنها وارد شوند. اما بقیه آب‌ها، جزء آب‌های آزاد محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر حضور در آب‌های آزاد مطابق با قوانین و مقررات برای همه کشورها ممکن است پس ما می‌توانیم در آب‌های آزاد حضور داشته باشیم، در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی درباره حضور ناوگروه ارتش ایران در آب‌های مرزی آمریکا تصریح کرد: چرا درباره حضور ایران در آب‌های آزاد واکنش نشان می‌دهند مگر تاکنون ارتش ایران در آب‌های آزاد حضور نداشته است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در تمامی آب‌های آزاد حضور خواهد داشت، گفت: آمریکایی‌ها بی خود می‌کنند درباره حضور ارتش ایران در آب‌های آزاد اظهار نظر می‌کنند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه منظور از اینکه نیروی دریایی ارتش ایران باید راهبردی شود چیست، گفت: آقا فرمودند نیروی دریایی در کشور ما یک نیروی راهبردی است و باید با چشم یک نیروی راهبردی به آن نگریست.

سیاری با بیان اینکه نیروی دریایی راهبردی باید در آبهای آزاد حضور داشته باشد و بتواند از منافع کشور در آب‌ها حراست کند، تصریح کرد: اگر نیروی دریایی، راهبردی نباشد چطور می‌توان در خلیج عدن، کشتی‌های تجاری را سالم عبور داد.

وی با بیان اینکه برنامه نیروی دریایی ارتش تقویت توان نیروی دریایی است، اظهار داشت: اظهار نظر‌های مقامات آمریکایی درباره حضور ایران در آب‌های آزاد به ما ربطی ندارد و ما کار خودمان را خواهیم کرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: آمریکایی‌ها می‌گویند، ارتش ایران چرا می‌خواهد در آب‌های آزاد حضور داشته باشد و ما از آنها سؤال می‌کنیم که شما چرا در آب‌های ما حضور دارید و در منطقه ما چه کار می‌کنید؟

سیاری با بیان اینکه بارها اعلام کرده ایم که امنیت منطقه بدون حضور دیگران تامین خواهد شد، خاطرنشان کرد: ما به حضور بیگانگان در خلیج فارس، معترضیم و می‌گویم آنها چرا اینجا حضور دارند امنیت منطقه نیازی به حضور آنها ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *