بهره گیری و استفاده از خدمات پولی و بانکی، به خصوص به صورت الکترونیک، یکی از تسهیلات و امکانات در زندگی امروز است که شهروندان پرند از نحوه ارائه تسهیلات ناراضی و در بخشهایی از شهر از این امکانات محروم هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، با تاسیس پرند به عنوان شهری جدید در جنوب غرب تهران و ساکن شدن جمعیت سرریز پایتخت و … در آن به تدریج امکانات محدودی نیز در شهر مستقر شد که از آن جمله می توان به شعبه هایی کوچک از بانک های ملی و مسکن اشاره کرد.

ناهماهنگی رشد جمعیت با استقرار امکانات و تسهیلات

روند ساخت و ساز در فازهای صفر تا 3 شهر و بعد از آن اجرای طرح مسکن مهر در دولت های نهم و دهم و نام گرفتن پرند به عنوان پایتخت مسکن مهر کشور و ساخت نزدیک به 100 هزار واحد در این شهر و به دنبال آن واگذاری بیش از 20 هزار واحد از این ساخت و سازها، پرند را با ارائه تسهیلات و امکانات کم و رشد روزافزون جمعیت مواجه کرد.

این رشد جمعیت که هنوز هم ادامه دارد در حالی است که ناهمگونی و ناهماهنگی خاصی بین استقرار جمعیت و ارائه و استقرار امکانات و تسهیلات لازم بخصوص در عرصه معاملات پولی و مالی برای یک زندگی معمول در این شهر برقرار شده و گسترش و توسعه آن و ایجاد شعب دیگر بانک ها و افزایش خودپردازها و مطلوب کردن خدمات خودپردازهای حاضر به خواسته اصلی مردم و مطالبه و اولویت کاری مسئولان شهر از جمله شورای شهر به نمایندگی از مردم تبدیل شده است.

کمبود شعب بانکی و خودپردازها؛ رشد روزافزون جمعیت

کمبود شعب بانکی و خودپردازها که تعداد آنها به عدد انگشتان دست هم نمی رسد، در ارائه تسهیلات پولی و بانکی به شهروندان و شهری که جمعیت بالای 100 هزار نفر را در خود جای داده و روند افزایش آن ادامه دارد، معضلاتی را به وجود آورده است به گونه ای که مردم باید ساعت ها از وقت گرانبهای خود را در باجه های بانک و یا در صف های طولانی خودپردازها سپری کنند و گاهی با یکدیگر درگیر شده و یا به علت خرابی و کافی نبودن موجودی خوپردازها، فعالیت شان ناتمام بماند و بدون انجام کار بانکی دست از پا درازتر محل را ترک کنند.

وجود تنها سه بانک ملی، مسکن و توسعه تعاون هر کدام یک شعبه و یک صندوق قرض الحسنه و پست بانک و 7 خودپرداز به صورت متمرکز در فاز 2 شهر باعث شده تا بسیاری از شهروندان برای انجام فعالیت های بانکی خود به بانک های دیگر در شهرستان رباط کریم و شهرهای اطراف پرند مراجعه کنند.

همه اینها در حالی است که 100 هزار واحد مسکن مهر در پرند ساخته می شود و علاوه بر ساخت و ساز در فازهای دیگر، تنها یک شعبه از بانک مسکن با روزانه هزار مراجعه فعال است، جایی که لقب پایتختی مسکن مهر را یدک می کشد و به تازگی به عنوان پایتخت اداری کشور هم مطرح است.

شهروندان از وضعیت بانکی موجود ناراضی هستند

یکی از مشتریان بانک در حالی که در صف خودپرداز ایستاده است، به خبرنگار مهر گفت: از وضعیت موجود راضی نیستم نه تنها من بلکه هیچ کس راضی نیست، روزانه باید چندین ساعت از وقت خود را در صف خودپرداز بانک ها بگذرانیم در حالی که داخل بانک ها نیز خیلی شلوغ است.

عزمی در حالی که سخنانش از سوی افراد دیگر در صف تاکید و تایید می شد، اظهار داشت: شلوغی خودپردازها همه را کلافه و عصبی کرده است، واریز یارانه ها در اواسط ماه به بعد شلوغی ها را دو برابر کرده و باید ساعت ها در صف ایستاد تا مقداری پول آن هم اگر دستگاه سالم باشد دریافت کرد.

عسکری مدیر یکی از املاکی های پرند با گلایه از نامناسب بودن خودپردازها به لحاظ کیفیت و محل نصب آنها به خبرنگار مهر اعلام کرد: هر روز همین برنامه شلوغی را داریم از مسئولان می خواهیم تا شعبه هایی از بانک های دیگر را در سطح شهر راه اندازی کنند تا مردم این گونه چندین ساعت از وقت خود را صرف برداشت پول و دیگر عملیات بانکی نکنند.

سرانه بانکی در پرند با جمعیت موجود مطابقت ندارد

وی با بیان اینکه سرانه بانکی در پرند اصلا با جمعیت موجود مطابقت ندارد به خبرنگار مهر گفت: بیشتر اوقات خودپردازها خراب بوده و قادر به انجام عملیات بانکی نیستند، خودپردازها باید همگام با جمعیت افزایش پیدا کنند و بانک های جدید و امکانات بانکی در سطح شهر مستقر شوند نه مانند حال حاضر که در یک فاز متمرکز شده اند.

نصیری و رستمی، آقا و خانم کارمندی هستند که به همراه افرادی که در صف خودپرداز ایستاده اند همگی از کمی تعداد شعبات بانک در سطح شهر نارضایتی خود را اعلام می کنند و به خبرنگار مهر می گویند: اصلا از وضع موجود راضی نیستیم، این حرف تمام شهروندان است.

آنها افزودند: وقتی این شهر را پایتخت مسکن مهر می دانند و نزدیک به 100 هزار واحد مسکن مهر را می سازند و قرار است پایتخت اداری را هم به پرند منتقل کنند چطور می خواهند به شهروندان امکانات و تسهیلات بدهند در حالی که هم اکنون هم مردم بانک و خودپرداز به قدر کافی ندارند همچنانکه امکانات دیگر شهر هم به قدر کافی در شهر وجود ندارد.

مشاجره در صف خودپردازها و درگیری های لفظی

رجبی که خود را دبیر یکی از مدارس پرند معرفی می کند، اظهار داشت: من از فاز یک که هیچ امکاناتی ندارد برای انجام کار بانکی به فاز 2 آمده ام و بارها شده به علت نبود امکانات و دوری راه پول مورد نیاز خود را از مغازه داران تامین کرده ام تا اینجا گرفتار شلوغی و وقت تلف کردن نشوم.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر، خواستار بهبود اوضاع خودپردازها شد و ادامه داد: ازدحام و درگیری و رد و بدل شدن الفاظ رکیک و زشت در صف ها به دلیل شلوغی و اعصاب خوردی مردم را تاکنون بارها شاهد بوده ام که حتی شئونات اخلاقی رعایت نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *