21212221212

 دکتر فرزین محمودی پاتی سخنگوی شورای اسلامی  شهر آمل و عضو هیئت علمی گروه شهرسازی  دانشگاه مازندران  کتاب ” راهنمای تدوین برنامه های استراتژیک برای شهرها “  را به سفارش معاونت آموزشی مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی سازمان شهر داریها و دهیاریهای وزارت کشور ُ به رشته تحریر در آورد.

به گزارش روابط عمومی شورای شهر آمل  ،این کتاب در دو بخش تنظیم گردیده است که هدف از تدوین بخش نخست این کتاب افزایش سودمندی وتاثیرات مثبت فرایندهای تدوین استراتژی توسعه شهری می باشدو بخش دوم این کتاب اختصاص بع راهنمای تدوین برنامه CWS و استراتژی LED دارد.

CDS ها باید به صورت پایدار موجب بهبود عملکرد شهر شوند . این بهبود عملکرد می باید توسط شاخصهای زیر قابل اندازه گیری باشد:

الف ) رشد اقتصادی ؛ که با بهبود وضعیت معیشیت مردم است

ب) پیشگیری و کاهش فقر

ج) بهبود محیط زیست و بهداشت عمومی ، بویژه برای گروه های فقیر و ساکنین سکونتگاههای غیر رسمی

مخاطب این راهنما در وهله اول شهرهای کشورهای در حال توسعه هستند که یا قصد ایجاد یک شهر جدید دراند و یا قصد دارند تا برای شهر موجودشان یک طرح توسعه استراتژیک تهیه نمایند . این مخاطبین شامل شخصیتهای محلی در سه حوزه دولتی ، خصوصی و نهادهای  مدنی و همتایان بین المللی آنها شامل آژانس های توسعه ، سرمایه گذاران بین المللی و سازمانهای غیر دولتی می باشند . این راهنما باتوجه به تجربیات ارجمند انجام چنین فعالیتهای در شهر های در خال توسعه بویژه ژروژه های انجام شده توسط سازمان ائتلاف شهرها ، بانک توسعه آسیایی و سایر نهاد های مربوطه تدوین شده است . شهرهایی که تجربیات آنها در این راهنما به نوعی منعکس شده است طیف وسیعی از شهر های ژیشرفته نظیر لندن و شهر های در حال توسعه مانند بمبئی و لیما را شامل می شود . در مقایسه با یک یا دو دهه ژیش ، تغییرات بسیاری در محیط های خارجی شهر ها بوجود آمده است ازجمله این تغییرات می توان به زیانهای هنگفت حوادث جهانی شدن وقوع حملات تروریستی و کاهش سرمایه های اجتماعی اشاره کرد. فصل یک این کتاب به نقش عملکرد شهر ها و چالشهایی که در این ارتباط ، شهرها را تهدید می کند اختصاص دارد.

در فصل دوم ، جهت گیری های کلی و ملا حظات اساسی را که در تهیه CDS باید مد نظر داشت مورد بحث قرار می گیرد و فصل سوم این کتاب ، به مطالبی در ارتباط با نقش ، اهمیت و ضرورت استفاده از رویکرد CDS می پردازد. رهنمونهای ارئه شده در فصول ۴و۵ حول حوزه های کلیدی و الگوی فرایند ، سازماندهی شده اند . هدف این رهنمونها ، ارائه یک چهارچوب فراگیر جهت تدوین CDS برای شهرهایی است که بدنبال تجدید حیات خود می باشند . امام دستیابی به این هدف دشوار است چرا که همانگونه که قبلا اشاره شد شهرهای در حال توسعه از جنبه های اجتماعی (نظامهای اقتصادی ، فرهنگ ) و منابع ( مالی ، دانش ، قابلیتهای مدیریتی ) بسیار متفاوتند. بنابراین آنچه که در فصول ۴و۵ مطرح می گردد ، بناچار بیانگر اصولی عمومی در برگیرنده این تفاوتها می باشد.

2 thoughts on “کتاب دکتر محمودی پاتی منتشر شد”
  1. میشه لطف کنید اطلاعات کامل کتاب یعنی نام نشر و سال چاپ رو بگذارید ، ممنون میشم ، ضمنا اطلاعاتی راجع به اینکه کجا میتونیم کتاب رو تهیه کیم ، چون گشتم تو آمل و نور پیدا نکردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *