پس از ناکامی برخی از گزینه های اولیه احتمالی برای نشستن بر مسند معاونت  عمرانی استانداری دولت تدبیر و امید در مازندران، سرانجام مهندس علی نبیان

از سوی دولت تدبیر و امید، سکانداری معاونت عمرانی استانداری مازندران را برعهده گرفت.

حضور نبیان در معاونت عمرانی استانداری مازندران از همان آغاز با مخالفت های شدید و انتقادهای فراوان گروهی مواجه شد. مخالفان و منتقدان نبیان ، اساس مخالفت خود با وی را برباورو ادعای خود در ناهمسویی سیاسی و فکری نبیان با گفتمان دولت تدبیر و امید بنا نهاده و چنین استدلال کرده و می کنند که با توجه به وجود برخی از چهره های اصلاح طلب و دارای عقبه ی سیاسی نزدیک به جناح سیاسی و طیف های منسوب به حجت الاسلام خاتمی وآیت الله هاشمی ،چرا باید نبییان که از مدیران دولت آقای احمدی نژاد بود سکانداری معاونت عمرانی استانداری دولت تدبیر و امید در مازندران را برعهده گیرد. تاکید برخی از مخالفان و منتقدان نبییان برضعف و ناتوانی تخصصی او در حوزه عمرانی نیز، بخش دیگری از دلایل مخالفان و منتقدان او برشمرده شده است .از همین دیدگاه است که در بعضی از مطبوعات و رسانه ها حملات شدیدی به این انتصاب صورت گرفته است.

در این که منصوبان و مسوولان و کارگزاران مدیریت اجرایی در دولت تدبیر و امید باید از نظر گرایش سیاسی با گفتمان دولت تدبیر و امید همسو باشند تردیدی نیست. همچنان که در این که مدیران اجرایی باید از نظر تخصص و عملکرد در حوزه مدیریتی خود توانمند باشند نیز تردیدی نیست. اما در این که استناد به حضور نبیان در مناصب مدیریتی در دولت احمدی نژاد الزاما  درستی ادعای ناهمسویی او با دولت تدبیر و امید را اثبات کند، تردیدهای اساسی وجود دارد. همچنان که ادعای ناتوانی تخصصی نبیان برای مدیریت حوزه معاونت عمرانی استانداری مازندران، ادعای زودرس ،شتابزده و اثبات نشده ای است.

در حوزه ی تفکر و عمل ، هیچ شخصی حتی خاتمی بزرگ و هاشمی نستوه خالی از ضعف و انتقاد نیستند. جزمیت اندیشی و مطلق نگری، صورت های مشترکی از بدفهمی درقضاوت آدمی در باره دیگران است. چگونه می توان در دولت تدبیر و امید و به نام تدبیر و امید بی تدبیرانه  و در تنگنای تعصبات حزبی و جناحی ،جامعه را از نیروهای توانمند مدیریتی محروم کرد و امید به استفاده از همه ظرفیت های موجود برای سازندگی و پیشرفت و توسعه را کم رنگ کرد؟

اساس دولت تدبیر و امید بر گفتمان اعتدال و شایسته سالاری و فراجناحی بودن است. این گفتمان به ما می آموزد سلامت مدیریت اجرایی جامعه را نباید به اشتباه محدود شدن جناحی آلود وحوزه فراخ استفاده از ظرفیت های مختلف را در قالب تنگناهای تحزب گرایی سیاسی محدود کرد.

اگر قرار باشد بر یک مدیری که در دولت احمدی نژاد در مسند مدیریتی قرار داشته است، الزاما به دلیل حضور مدیریتی اش در آن دوره و آن دولت خط بطلان بکشیم ، در واقع اشتباه و انحرافی را آغاز کرده ایم که با گفتمان عقلانیت و اعتدال در دولت تدبیر و امید مغایرت و منافات دارد.

آن چه اهمیت دارد درک این واقعیت و ضرورت است که میزان قابلیت همسویی یک مدیر با مبانی نظری و گفتمان و برنامه ها و سیاست های دولت تدبیر و امید از یک سو و توانایی های تخصصی اش از سوی دیگر،  را باید به عنوان اصلی اصیل و اساسی  مبنایی برای حضور یا عدم حضور در مناصب مدیریتی در دولت تدبیر و امید تلقی کرد و در نظر گرفت.

علی نبیان از جمله مدیرانی است که به اعتبار کارنامه و دستاوردهای درخشانش در حوزه مدیریت و از جمله مدیریت امور عمرانی در حوزه نوسازی و توسعه مدارس، الزاما و به صرف حضور مدیریتی اش در دولت احمدی نژاد نمی توان نادیده اش گرفت و دچار تکرار همان اشتباه دولت پیشین درپاره ای افراطی گری سیاسی در عزل و نصب های مدیریت اجرایی شد. به ویژه آن که حوزه مدیریت عمرانی بیش و پیش از هر چیزی نیازمند توان تخصصی در حوزه توسعه عمرانی است. حوزه ای که نبیان نشان داده است در آن توانمند و شایسته است. از اینرو حضور نبیان در مسند معاونت عمرانی استانداری مازندران را باید به مثابه تحقق رویکرد شایسته سالاری در دولت تدبیر و امید نگریست. وانگهی این مهم را نیز نباید از نظر دور داشت که حضور نبیان در این مسند، نتیجه و نشانی از علاقه مندی و تلاش متقابل دولت تدبیر و امید با برخی از مدیران دارای قابلیت هم سویی با برنامه های دولت در راستای هم افزایی برای برخورداری حداکثر ظرفیت های مدیریتی در چارچوب گفتمان شایسته سالاری و فراجناحی است. و اتفاقا واژه اعتدال نیز در چنین فرآیندی عملگرایانه و فراتر از شعار و با پایبندی به اصول شایسته سالاری و  فراجناحی بودن است که معنی می یابد.

وانگهی با تمکین به این واقعیت که نبیان به اعتبار کارنامه مدیریتی خود از جمله مدیران موفق و برتر کشور بوده است و نیز قابلیت های او برای همسویی با سیاست ها و برنامه های دولت تدبیر و امید، نمی توان از برابر این واقعیت فرار کرد که نبیان مدیر توانمندی است که برای نقد عملکرد او در دولت تدبیر نباید شتاب و پیش داوری و داوری های ناعادلانه کرد. پیش داوری های شتابزده و نسنجیده و داوری های ناعادلانه  نه با گفتمان دولت تدبیر و امید راست می آید و نه با اخلاق اسلامی و انسانی . آن هم در باره نبیان، مردی که به راستی مرد تدین و اخلاق است. نباید با بی اخلاقی ها و بی تدبیری ها فرصت ها را از دست داد.برای نقد و مخالفت همیشه فرصت هست.

11 thoughts on “سخنی با منتقدان مهندس علی نبیان”
  1. با استاد آجودانی کاملا موافقم. افراط و تفریط با اعتدال ناسازگار است.

  2. لازمه اعتدالگرایی دادن فرصت به مهندس نبیان است. نباید به صرف اینکه مدیر زمان احمدی نژاد است از وی انتقاد کرد. مهم این است که او بتواند با دولت تدبیر و امید همسو و در امور توانا باشد

  3. فقط آقاي مورخ بخواند:
    1- دفاعيات فني و مهارتي شما را بايستي سازمان نظام مهندسي استان از ايشان انجام ميدادند تا شما.
    2-كساني كه بواسطه اعتدال متناسب با انفعال شما خانه نشين مي گردند جايگاه آنها كجاست؟
    3- در بين نيرو هاي حامي دولت تدبير و اميد ، نيرويي متخصص و معتقد به سياست هاي اين دولت نبود كه شما در مقام توجيه توافقات به عمل آمده با آقاي شجاعي نماينده مردم ساري برآمده ايد؟
    4- شما مشاور رسانه اي هستيد يا سخنگوي ستاد توجيهات عزل و نصب ها؟

  4. من که ایشان را نمی شناسم اما چون قبلی را می شناسم ایشان را بالای سر قرار می دهم.

  5. آقای نبیان شما نه بدرد دولت قبل میخوردید نه دولت تدبیر و امید، ای کاش عملکرد شما در سازمان و ادارات نوسازی مدارس مورد توجه قرار میگرفت

  6. جناب شما بجاي ح ر ف حداقل تحقيق از اداره اي كه ايشان اولين سمت مديريتي را دارا بودند ، مي داشتيد چنين نتيجه گيري غلط نمي كرديد و لذا بعنوان يك ايراني عرض مي كنم نبيان يك مرد خستگي ناپذير ، فعال و مرد عمل مي باشد و كاملا مصداق شعارهاي جناب آقاي دكتر روحاني بوده و انتخاب ايشان هم همراه با تدبير و مايه اميدواري است . نبيان ، اي مرد قفلهاي خوشوقتي مردم را بگشاي كه كنون كليد در دست توست .

  7. از آنجاییکه از اولین اداره ای که ایشان در نوساری مدارس یاسوج تا ….سازمان نوسازی مدارس و ادارات و …. ایشان خبر دارم میگویم.

  8. آها خبر داريد اما با خودشان كه كار نكرديد… قبول داري شنيدن كي بود مانند ديدن …

  9. اولا در پیغام اول گفته بودی “بجای ح ر ف حداقل تحقیق از اداره ای که ایشان اولین سمت مدیریتی را دارا بودند ، می داشتید” و حالا می گی “آها خبر دارید اما با خودشان که کار نکردید” .لطفا تکلیفت رو با خودت روشن کن بعد برارجان

  10. انشااله قدم خیر در راستای کار خودشان خواهند گرفت .

    ارسال پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *