هراز نیوز :سنت توالی بزرگداشت چهلم شهدا در کمتر از یک سال، عامل تسریع در روند پیروزی انقلاب اسلامی 57 شد. پس از قیام19 دی 1356 تبریز] که این روزها به سالگشت آن ایام خدایی نزدیک می شویم[ و شهادت تعدادی از جوانان برومند، در دیگر شهرهای کشور نیز شاهد چهلم های متوالی بودیم که برای انقلاب نوپای اسلامی در حکم ریه های تنفسی بود و آخر الامر حلقه های چهلم شهدا در 22 بهمن 1357 به هم متصل و کامل شد.

چهل روز پس از قیام 19 دی قم، در اربعین شهدای آن قیام در اکثر شهرها و اقصی نقاط میهن اسلامی عزای عمومی اعلام شد و به ویژه شهرهای قم و تبریز یکپارچه تعطیل شدند.

مردم قم قیامی را پایه گذاری کردند که موجب شد شهرهای دیگر هم {مثل تبریز با قیام خونین 29 بهمن} یکی پس از دیگری به صفوف متراکم جنبش دینی- سیاسی حضرت امام(ره) بپیوندند و به شکل خودجوش چهلم های شهدای شهرها به هم مرتبط و نهایتاً منجر به پیروزی غرورآفرین و با شکوه انقلاب الهی ملت ایران گردید.

پژوهشگر انگلیسی « مایکل اکس ورثی» مدیرمرکز مطالعات ایران در دانشگاه اکستر انگلیس در آخرین کتابش درباره ایران] ایران انقلابی: تاریخ انقلاب اسلامی[ می گوید: (محمدرضا پهلوی آخرین شاه ایران در سال 1971 در کنار آرامگاه بنیانگذار پادشاهی ایران گفت: کوروش! آسوده بخواب، زیرا که ما بیداریم…. اینگونه سخن گفتن، چنین تصوری را ایجاد می کرد که خاندان پهلوی سلسله ای محبوب است که الگوی پادشاهی هخامنشی را دنبال می کندبا این حال در کمتر از یک دهه مردم ایران حکومت وی را تحت رهبری ]آیت ا…[ روح ا… خمینی سرنگون کردند… دوره های طولانی- اعتراض و سوگواری که به نام یوم ا… شناخته می شود به عنوان – ریه های انقلاب- عمل تنفس را انجام داده است.)(1)

عدد چهل در اسلام و ایران سمت و سوی مقدس و معنوی دارد، پیامبر اکرم(ص) در چهل سالگی به مقام رسالت مبعوث شدند، اربعین حدیث که بیانگر ثواب جمع آوری و نشر چهل حدیث از معصومین(ع) می باشد، یا اربعین شهادت حضرت اباعبدا… الحسین(ع) و یارانش و همچنین چله نشینی عرفانی که از وسایل و مقدمات رسیدن به درجات کمال و معنویت عرفانی و روحانی است و شواهد متعدد در منابع و متون معتبر شیعی آمده است .

به هر روی یکی از عوامل جالب در تسریع و تسهیل روند پیروزی انقلاب اسلامی 57 همین برگزاری چهلم های متوالی شهدای چهل روز قبل شهرها بود، شهدایی که مظلومیت و بی دفاع بودنشان نمایانگر سیمای بدون روتوش سبوعیت، ددمنشی و اسلام ستیزی پهلوی ها و اربابان غربی اش به ویژه آمریکا و انگلیس بودند.

و در آخر حیف است این مقال را با گزیده ای از بیانات رهبر معظم انقلاب به پایان نبریم:

« … این مردمند که ناگهان با یک حرکت که آن حرکت برخاسته از همان عواملی است که نوزدهم دی را تشکیل داد، یعنی برخاسته از بصیرت است، از دشمن شناسی است، از وقت شناسی است، از حضور در عرصه ی مجاهدانه است که روز « نهم دی» را هم متمایز می کنند … این کارها کارهایی نیست که به اراده ی امثال ما انجام بگیرد، این کار خداست، این دست قدرت الهی است همانطور که امام (ره) به بنده فرمودند <من در تمام این مدت (مراحل تکوین انقلاب اسلامی) دست قدرت الهی را در پشت این قضایا دیدم>» (2)

والسلام

قدیر رودگر

 

(1) پایگاه خبری – تحلیلی « مشرق نیوز » 16/12/91

(2) دیدار با مردم قم – سالگرد قیام 19 دی (1388)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *