هراز نیوز :برنامه این هفته زاویه چالشی برگزار شد ،دکتر موسی حقانی استاد دانشگاه و پژوهشگرتاریخ و لطف اله آجودانی محقق و مدرس دانشگاه مهمان این هفته زاویه بودند دکتر یعقوب توکلی نیز در اواسط برنامه از طریق تلفن چند دقیقه ای وارد بحث شد

آجودانی و حقانی هر دو براین رای صحه گذاردند در حال حاضر کتب تاریخ در مدارس معطوف به حفظ کردن نام ها ی آماکن و افراد و تاریخ ها ست

حقانی اذعان داشت : کتاب درس تاریخ آنقدر اهمیت دارد که برخی وقتها یک عبارت باعث جنگ می شود مثل جنگ دو کره

حقانی این نظریه  را در آغاز جنگ تحمیلی از سوی عراق علیه ایران بی تاثیر ندانست .

آجودانی اما عدم وجود متدلوژی و روش  مندی و همچنین فقدان سندیت برای سند را آسیب اساسی در کتابهای تاریخ درسی عنوان نمود و تصریح کرد : آموزش ما کاملا القایی است و دانش آموز فرصت نگاه معقولانه و به دنبال  آن قطعا امکان خلاقیت را نخواهد یافت .

وی با اشاره مصداقی ورود برخی غیر تاریخ خوانده ها در این حوزه ،از اقدام تاریخ نگاری توسط آنها انتقاد کرد و گفت :اگر تاریخ نویس فربه نباشد حاصل کار او نیز نمی تواند قوی باشد ، کسانیکه د رحال حاضر متصدی امور هستند متاسفانه فربه نیستند و می بینیم که فلان پزشک تاریخ می نویسد .

حقانی با اشاره به اینکه موافق اینست که تاریخ نگار باید حتما تاریخ نویس باشد از وجاهت علمی حداد عادل برای تاریخ نویسی و حضور او در آموزش و پرورش دفاع  کرد .

وی افزود: نخستین آیین تاریخ نگاری آنست که نادرست نگوییم و نباید ایدئولوژیک بنویسیم .

در ادامه آجودانی در مقام پاسخ در خصوص سوال صلواتی مبنی بر وجود ظرفیت هم اندیشی در این بحث بیان داشت :من معتقدم هم اندیشی داشتن ظرفیت فکری ،فرهنگی و علمی می خواهد که من این ظرفیت را خیلی توانمند نمی بینم

آجودانی در ادامه آسیب دیگر را در کتابهای درسی تاریخ مطلق گرایی برشمرد و با اشاره به مصادیق آن خاطر نشان کرد :در کتاب تاریخ سوم راهنمایی بخش مشروطیت 2 صفحه به انقلاب مشروطیت اشاره شده و عنوان شده است مشروطیت با جریان روحانیت آغاز و به پیروزی رسیده است .

وی ادامه داد : بحث من این است که چرا نباید حتی یک کلمه در خصوص سایر گروهها گفته میشد.

آجودانی گفت : حکومت باید باید در آموزش نظارت داشته باشد اما نباید مطلق نگری را اشاعه دهد و این زنگ خطر است

این پژوهشگر تاریخ بدون ذکر نام از حذف نام یک شخصیت سیاسی تاریخ معاصر در چاپ 1390 گلایه کرد

دکتر حقانی صفحه از کتاب را گشود که عکس شهید بهشتی در آن نقش بسته بود وی اظهار داشت این شخصیتی که شما از آن یاد کردید و اسم نبردید شهید بهشتی بود که اینجا عکسش امده

آجودانی اما پاسخ داد منظورم آقای هاشمی رفسنجانی بود که در کتاب سال 90 اسمش حذف شد

حقانی به صفحه ای دیگر اشاره کرد که نام آیت الله هاشمی و گوشه ای از فعالیتهای انقلابی او ذکر شده بود

آجودانی هم پاسخ داد این نسخه چاپ 1390 نیست و در چاپ جدید این شخصیت حذف شده است

آجودانی ادامه داد : متاسفانه هیات ممیزی وجود داد که دست به این کار می زند

دکتر یعقوب توکلی مهمان تلفنی برنامه بود از مجری گله کرد که در ابتدای برنامه گفت موفق نشدیم با دکتر توکلی هماهنگ کنیم

مجری هم در جواب این گله اظهار داشت : جناب دکتر توکلی نشون به اون نشون که من و آقای حائری وقتی در برنامه قبلی تشریف می بردید از شما دعوت کردیم برای این برنامه شما فرمودید دانشجوی دکتری دارید فرصت نمی کنید

توکلی گفته های آجودانی را کذب محض دانست و گفت: چنین هیئت ممیزه ای که آقای آجودانی برای حوزه ی آموزش بیان کردند نادرست است.افرادی که در مجموعه ی تالیف کتابهای آموزشی هستند زحمات شایانی را متحمل می شوند.

وی در خصوص روند تالیف کتابهای آموزشی بیان داشت در سیستم آموزشی کسی نیست که از بالا اعمال نظر کند بلکه سرگروههای آموزشی از داخل مجموعه ی آموزش و پرورش هستند که تصمیم می گیرند

پس از این چند لحظه ای بحث بین توکلی و آجودانی به جدل کشیده شد

در ادامه آجودانی از کم توجهی به  موضوع دفاع مقدس با بیان چند خط در کتب درسی انتقاد کرد وی همچنین اذعان داشت :مولفان کتاب تاریخ این کتاب را با کتاب نقاشی اشتباه گرفتند

توکلی اما درجواب آجودانی تعدد تصاویر را خواسته معلمان و سر گروههای آموزشی دانست وتصریح کرد :انتقال مفاهیم از طریق تصاویر و عکس بهتر صورت می گیرد

در ادامه دکتر حقانی به نقد کتاب آجودانی پرداخت و با اشاره به نوع نگاه نویسنده به آخوندزاده آن را به نقد کشید

حقانی گفت: آخوند زاده کسی بود که ماهیتا” با دین مخالف بود چطور می شود شخصیت آخوند زاده و یا ملکم خان را آورد ولی از شخصیت ضد دینی آنها نگفت.

وی با قرائت قسمتی از کتاب مذکورخطاب به آجدانی بیان داشت : شما متنی را عینا” از کتاب حائری آورده اید ولی از آن کتاب ارجاع نداده اید.

حقانی ادامه داد :چرا کلمه ی فراموش خانه را حذف و به جای آن انجمن های سری قرار داده اید

این گفت وشنود ادامه داشت تا اینکه  آجودانی برآشفت و چندین بار از حقانی خواست تا کتاب را به او بدهد تا از روی آن استناد کند .

مجری برنامه  هم آجودانی را دعوت به خونسردی و نشستن در جای خود نمود.

آجودانی در دقایق پایانی اسرار داشت با قرائت قسمتهایی از کتابش این نکته را اثبات کند که در نگارش تاریخ بی طرف بوده و همه ابعاد شخصیتی آخوندزاده را به تصویر کشیده است .

حقانی اما نتیجه بحث این برنامه را این طور تفسیر کرد  که کسانی که مدعی بی طرفی تاریخ نگار در نگارش تاریخ هستند بر مدعای خود صادق نیستند

8 thoughts on “از حذف هاشمی رفسنجانی تا تطهیر آخوندزاده و ملکم خان”
  1. سلام و احترام. خوب است متن کامل مناظره آقایان توکلی و آجدانی و حقانی و آجدانی را بدون سانسور به خوانندگان ارایه دهید.

  2. موضوع مناظره عوض شده بود بيشتر آقاي حقاني مي خواست استاد آجداني را زير سوال قرار دهد تقريبا شبيه هراز نيوز..ولي روش آقاي آجداني باعث ميشود از اين به بعد تاريخ نگاران بهتر و عميق تر بنگارند ….

  3. متأسفم برای آقای آجدانی که در هر دو برنامه مقابل هر دو طرف مناظره اش به فحاشی روی آورد تا جایی که آقای حقانی که ابتدائاً معترض به شیوه برخورد آقای توکلی (زمان ارتباط تلفنی) شده بود و صراحتاً هردو میهمان دیگر (آقایان توکلی و آجدانی) را به خویشتن داری فراخوانده بود در دقایق پایانی و پس از دریافت چند جمله به دور از آداب مناظره از آقای آجدانی، این جمله را به زبان آورد که (حالا متوجه شدم که چرا آقای توکلی آنطور با شما صحبت می کرد) و …. از اینها گذشته باید گفت: طرز نشستن، صحبت کردن، حرکات دست، نوع نگاه ظاهری و معنادار به طرف مناظره و …همه و همه بیانگر خصوصیات اخلاقی یک فرد بوده که با کمال تأسف آقای آجدانی عاری از موارد مثبت آن بود.
    ضمن آنکه وی بسیار انتقامجویانه و از سر بغض و نوعی خودبرتربینی با مخاطبانش وارد مناظره (مشاجره) می شود که صدالبته این نوع حرکات در برابر نگاه تیزبین مخاطبان رسانه ملی و مخاطبان فرهیخته شبکه چهارم سیما (که معمولا قشری تحصیلکرده و جزو درس خوانده های این مملکت هستند) نه تنها نقطه مثبتی محسوب نمی شود که خودبخود بر شکست چنین فردی صحه می گذارد.
    متانت، وزانت کلام و شخصیت، تأنی و نفوذ کلام و از همه بالاتر آوردن دلیل با نمایش سند آن از مکتوباتِ آقای آجدانی، نکات مثبت آقای حقانی در این مناظره بود که بر مخاطبان پوشیده نماند.

  4. مناظره هاي آقاي آجوداني زلزله اي بوئ در ويران كردت بساط تاريخنگاري مبتني بر جعل و سانسور. استقلال گسترده و واكنشهاي حمايت آميز اهالي فكر و قلم در رسانه هاي كشوري دلالت بر درستي و قوت ديدگاه جناب آجوداني است. البته كه خشم برخي تنگ نظران كم دانش را نيز برانگيخته است.

  5. ضمنا اضافه شود قدرت دانش و مناظره جناب آجوداني براي رقباي مناظراتي ايشان غير قابل مقاومت هست. در هم شكستن رقبايشان را به وضوح از تلويزيون ديديم.

  6. آقا رضا سر زیر برف کردن باعث انکار واقعیت نمیشه فقط میشه با اینکار واقعیت رو ندید. اما واقعیت وجود داره. واقعیت اینه که استاد آجدانی که افتخار شاگردیشو در دانشگاه داشتم با اقتدار ظاهر شد. همه بزرگان تاریخ کشور اعتراف دارن ایشون از قله های تاریخ شناسی معاصر ایران هستند. جدای از آثار علمی ارزشمند و سمینارهای ایشون، مناظره هاشون حتی محل توجه رسانه ها و محافل علمی خارج از کشوره. به چنین شخصی باید افتخار کرد.

  7. مناظره های آقای آجدانی رو دیدم. با صلابت بود . من به عنوان یک آملی به وجود ایشان که مایه افتخار در کشور هستند میبالم و برایشان آرزوی موفقیت دارم. ایشان نشان دادن یک تاریخنگار مستقل با شرف و با دانش و شجاع هستند. آفرین و درود بر استاد آجدانی

  8. درود بر دانش و شجاعت اساد آجدانی. استفاده کردیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *