هراز نیوز :این روز ها در همسایگی ایران طوفانی از رسوایی های مالی و فساد اقتصادی به راه افتاده است. برکناری و استعفای ده وزیر از کابینه اردوغان ، دستگیری دهها نفر از جمله چندین آقازاده مهم و مسئولین امنیتی ترکیه نقطه آغاز سونامی این رسوایی مالی است. از این رسوایی مالی که رقم رسمی اعلام شده برای آن برابر با 87 میلیارد یورو یعنی معادل 110 میلیارد دلار و برابر با درآمد نفتی کشور در دروه هشت ساله دولت سازندگی بوده است که بگذریم به اختلاس سه هزار میلیاردی دو سال قبل می رسیم که در کشور اتفاق افتاد و بعضی از متهمان آن به اعدام هم محکوم شدند. متهمانی که به نظر می رسد اگر پشتشان بجای محکمی بند بود، سرنوشت دیگری در انتظارشان می بود. اما بجای ده وزیر حتی یک وزیر هم در ایران برکنار نشد و برخی از آنها صرفا به ابراز نگرانی بسنده کردند.

در این بین یک سوال منطقی وجود دارد و آن اینکه چرا در ایران هیچ مقام مسئول اقتصادی، پس از افشاء زد و بندهای اینچنینی حتی زحمت عذرخواهی هم به خود نمی دهد و همواره بدنبال استمرار خدمت به ملت شریف ایران هستند. فرقی نمی کند بحران فعلی ترکیه یک رقابت سیاسی برای کسب قدرت است باشد و یا اینکه ساز و کاری بر فضای سیاسی و اقتصادی آن حاکم است که موجب زیر و رو شدن طبقات سیاسی آن می شود.آنچه مسلم است این است که در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که با جانفشانی صدها هزار نفر از مردان و زنان این مرز و بوم برپا شده و استوار گشته است، نسبت به چنین موضوعاتی حساسیتی مضاعف وجود داشته و برخوردی درخور و شایسته با چنین پدیده هایی مورد انتظار مردم است، زیرا نظام جمهوری اسلامی برمبنای عدالت و تقوا استوار است و همه کارگزاران نظام باید در این چارچوب، نقش و وظیفه ی خود را تعریف نمایند.

متأسفانه، طی یک دهه اخیر فسادهای مالی متعددی در بدنه اجرائی کشور رخ داد که در طول تاریخ ایران بی سابقه بود. از ماجرای شهرام جزایری تا فساد سه هزار میلیاردی در نظام بانکی ، پرونده بیمه، سوءاستفاده در سازمان تأمین اجتماعی ، ماجرای بابک زنجانی و… همگی فسادهای بزرگی هستند که نه تنها از رخ دادن آنها جلوگیری نشد، بلکه برملا شدن آنها هیچ تغییری در مدیریت های مرتبط اجرائی کشور پدید نیاورد! نه وزیر عوض شد، نه رئیس جمهور استعفا داد، نه دولت ها تسویه شدند، نه وکلا تکان خوردند و نه تغییر و تحولی در سازوکارهای موجود برای محکم کاری پیش آمد.

در ماجرای پرونده ی تامین اجتماعی ، پس از آنکه نام تعداد زیادی از نمایندگان در آن باز شد، نه نماینده ای استعفا داد و نه خبری از عذر خواهی بود. نمایندگان مذکور با اعتماد به نفسی مثال زدنی به صحنه آمده و ضمن تکذیب اتهامات، توپ را به زمین دیگران انداخته و …

در ماجرای بابک زنجانی نیز، مسائل آنقدر مبهم و مشتبه مطرح می شوند که خود بابک زنجانی به صحنه می آید و طلبکارانه اعلام می کند من نه تنها کار خلافی نکرده ام بلکه یک قهرمان هستم! البته در جریان بازداشت نامبرده، جند نکته ی حائز اهمیت وجود دارد:

– در طول سنوات گذشته شاهد دستگیری هایی از این جنس بوده ایم اما با این تفاوت که نام افراد محفوظ بوده و به ذکر اختصار نام اکتفا می شده است. این در شرایطی است که بلافاصله پس از دستگیری بابک زنجانی، شبکه ی خبر با دادستان کل کشور تماس تلفنی برقرار کرده و کم و کیف موضوع را از ایشان جویا می شوند. این یعنی رسانه ای کردن یک پرونده ی فساد اقتصادی، آنهم با سرعت انتشار مافوق صوت!

– چرا در شرایطی که ترکیه درگیر بحران سیاسی و اقتصادی شده است-که بی ارتباط با ایران هم نیست-این اقدام صورت گرفته است؟

– شاید ایران دست پیش گرفته و قبل از آنکه دولت ترکیه بابک زنجانی را متهم و مطالبه کند، به پاس خدماتی که او در دور زدن تحریمهای نفتی برای ایران انجام داد، سپر حفاظتی امنی برای او بوجود آورده است.

– اینکه ایران با دستگیری بابک زنجانی بدنبال کسب رضایت دولت ترکیه باشد نیز محتمل است؛ چرا که ایران برای گامهای هر چه محکمتر در اجلاس ژنو، همچنین حل بحران سوریه، نیازمند متحدینی قابل اعتناست .

– و شاید قرار است شرکتهای شبکه ای دیگری تاسیس شوند و در دور زدن تحریمهای نفتی فعالیت کنند و زنجانی های دیگری پا در این عرصه بگذارند و چند فروشنده ی دیگر پوست گوسفند- مثل بابک زنجانی- مولتی میلیاردر شوند و چند سال بعد … روز از نو روزی از نو…

– این که نمایندگان حسب وظیفه ی ذاتی نمایندگی خود، در کمیسیون اصل نود، کارگروه بررسی تخلفات بابک زنجانی تشکیل می دهند؛ خوب است، اما کاش در پرونده تامین اجتماعی و واگذاری کارت هدیه ی مرتضوی به تعدادی از نمایندگان مجلس هم این احساس وظیفه وجود می داشت تا لااقل به صحت و سقم این مساله رسیدگی و در صورت کذب بودن اصل موضوع، از نمایندگان محترم، اعاده حیثیت صورت گیرد.

– چرا تا دیروز بابک زنجانی به منزله ی یک «بسیجی اقتصادی» نزد دولتمردان بود اما اکنون تبدیل به یک رانت خوار و کلاه بردار دربند شده است.(رجوع شود به عکسهای زیر)

بابک زنجانی بابک زنجانی بابک زنجانی

 

(بابک زنجانی در کنار ماهاتیر محمد)

واقعیت اینست که مفاسدی که در یک دهه اخیر در عرصه اقتصادی رخ داده، بهیچ وجه متناسب شأن نظام جمهوری اسلامی ایران نبوده و کوتاهی هائی که در برابر این مفاسد صورت گرفته نیز خلاف انتظار مردم بوده است. این کوتاهی ها، هزینه های سنگینی برای کشور دارد. چرا که اعتماد یک ملت به دولتمردان، بزرگترین سرمایه ی هر حاکمیتی است و با هیچ محکی نمی توان عیار آن را سنجید.

سید مهدی علوی هراز نیوز

 

8 thoughts on “بابک زنجانی از بسیجی اقتصادی تا رانت خوار و کلاه بردار”
  1. با سلام خدمت سید بزرگوار
    تحلیل درست و منطقی شما و اقعیت موجود در کشور است که متاسفانه چون خوره به جان این کشور افتاده و ستون های مر صوص اعتماد ملی را نشانه رفته که بایدمسیو لین دلسوز نظام فکری به حال این بلبشو ها بکنند مگر حضرت امام دارایهایش را به ملت اعلام نکرد چرا بعضا”در این امر کو تاهی می کنند چرا مجلس دفاع قوی و مر دم پسند از خود نمی کند و بعضا”تو جبه گر مسایل تامین اجتماعی شده اند ایا موقع آن ینست که پای برخی از مدیران عالی کشور را از برخی شرکتها و هلدینگ ها و بانکها خارجگردد و شرط تصدیگری و مسیولیت این پست های حساس داشتن اطلاعات جامع از وزارت اطلاعات و پالایش درست مسیو لین از اعو جا جات احتمالی باشد توطئه و فتنه گری زمانی رخ می دهد که اعتماد ملی با اداره نادرست سازمانها و سوی چشم داشت به بیت المالها زایل گردد.
    نگذارید رشته پیوند مردم با نظام که حبل المتین انقلاب است مخدوش شود بهر حال از هوشمندی سید عالی مقام و مقاله ایشان به سهم خویش قدر دانم.

  2. ماشاء الله به تحلیل آقای علوی لااقل نشان میدهد خوب مطالعه میکنند و مودبانه و همه جانبه میبیینند بسیار عالی متشکریم

  3. در کشور ما مسئولین متاسفانه به جای اینکه اشتباهاتشان را بپذیرند ودرجهت رشد کشور ار خودشان همت نشان دهندبرعکس خودشان را طوری تبرئه می کنند که انگار هیچ اتفاقی رخ نداده(کدام پول!کجا!کی بود!کی بود!من نبودم!دستم بود!دستم نبود….)خلاصه اینکه به قول گفتنی تقصیر گردن هم میندازن واین وسط فقط و فقط مردم عزیزمان بازیچه آنها شده اند مردمی که در هیچ جای کره زمین نمی توان به مانند مردم ایران راپیدا کرد که در تمامی زمینه با تلاش وصبر فراوان مشکلات را تبدیل فرصت کرده اند وبه لطف خدا وائمه (ع)الامقام وبرکت خون شهدا روز به روز موفقیتهای جدیدی کسب میکنند که نشان ازعزم بالای آنها دارد ای کاش مسئولین هم کمی از مردم یاد بگیرند و درک کنند فقیران ومحتاجان به نان شب را…….!

  4. هرکه آمد بار خود بربست و رفت
    ما همان بدبخت و خوار و بی نصیب….
    .
    .
    .
    .
    کاوه ای پیدا نخواهد شد امید
    کاشکی اسکندری پیدا شود.

  5. سلام و عرض ارادت خدمت استاد عزیز.همیشه از کامنتهای شما در متون مختلف هراز نیوز بهره مند شده ام. از اینکه این حقیر رو مورد عنایت قرار دادید متشکرم.
    و اما قابل عرض اینکه؛ واقع مطلب همینه که فرمودید.یعنی اگر مزه ی بیت المال و مال حرام زیر زبون ادم بشینه اونوقت دیگه کنترل و مراقبت از سلامت زندگی واقعا سخت میشه. «فی بطونهم حرام» همین تحصیل مال حرام بود که سیدالشهدا(علیه السلام) رو به گودال قتلگاه برد. بواسطه ی مال حرام بود که یاران خاص امام حسن علیه السلام اون حضرت رو ناچار به پذیرفتن صلح کردند و …
    بنابراین اگر این روند ادامه داشته باشه چنانچه حسین بن علی ها و اهل حق به مسلخ رفتند جای شگفتی نخواهد بود.
    ارادتمند شما

  6. متشکریم. مردم که خواب هستن لطفا شما ودوستان بیدار بمانید .

  7. بنام حق
    صداقت ؛ امانت ؛پاکدستی و برخورد قاطع با متخلف خائن
    از مطالبات بحق مردم بصیر ایران اسلامی است .
    (مقام معظم رهبری امام خامنه ای20/7/90 . کرمانشاه)

    تخلفات؛مفاسد و متخلف خائن نه شاخ دارد و نه گوش

    حضور محترم جمهوری اسلامی ایران
    1- حضرت آیت الله آملی لاریجانی ریاست محترم قوه قضائیه
    2- حضرت حجة الاسلام دکتر حسن روحانی ریاست محترم جمهور
    3- جناب آقای دکتر علی آملی لاریجانی ریاست محترم مجلس
    اعضای محترم ستاد مبارزه با تخلفات و مفاسد اقتصادی جمهوری اسلامی ایران
    چند سال دیگر و چند بار دیگر بنویسم که

    شخص یا اشخاصی که متاسفانه یا خوشبختانه دیگر هویتشان هم برای شما و هم برای من و ملت بصیر و صبور ایران اسلامی روشن و مبرهن است از حساب شخصی و شرکت تحت مدیریت حقیر برداشت غیر قانونی نموده و با جعل اسناد دولتی (بارنامه تمبردار دولتی) و سو استفاده از مقام و موقعیت شغلی خویش چند صد میلیارد تومان بنام شرکت حمل و نقل حقیر از دوبانک تجارت و ملت شهرستان صحنه تسهیلات بانکی دریافت و … با دریافت غیر قانونی و جعل اسناد بارنامه تمبردار دولتی چندین برابر مبلغ فوق را فرار مالیاتی و .. نموده و مدت ده سال است که دو شعبه بانک در این شهرستان را غیب نموده اند و حقیر سراپا تقصیر بیش از یک دهه است که با کفن پوشی و تقدیم انواع و اقسام شکایات حق و حقوقم را مطالبه مینمایم که متاسفانه هیچ مرجعی تا کنون پاسخگو نبوده و رسیدگی نمیکنند در دولت های گذشته مورد انواع اقسام تهمت ها و اتهام ها قرار گرفته زندگیم مصادره و اجازه کسب و کار و درامد را از حقیر گرفته اند
    استدعای عاجرانه دارم که بیش تر از این اجازه نفرمایئد که فرمان هشت ماده ای مقام معظم رهبری را در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی به تمسخر گرفته و کبک وار چمشمان قانون را بر این تخلف کلان اقتصادی ببندند.
    صبر و تحمل بشر هم حدی دارد
    و آنچه وظیفه من مردم بوده و انجام نداده ام را بگوئید تا انجام دهم این دیگر وظیفه شماست که رسیدگی کنید .
    آیا صبر از این بیشتر که من مردم دیگر نانی برای خوردن در سفره نداریم بعلت فقر تحمیلی شما مسئولین عزیز دختر دانشجوی خود را بدون خرجی و پول در شهر غریب رها کرده و توان ثبت نام پسر جوان و دانشجویم را در دانشگاهای پولکی و غیر انتفاعی شما ندارم
    مثلی کردی هست که میگوید :
    نان را با کور بخور و خدا را منظور داشته باش
    شما همگی انسان هستید و خانواده دارید
    آیت خدا و حجت خدا و قاضی القضات یا وکیل من(مردم) هستید
    و ولایت مدار و پیرو ولایت هستید . حضرت ایشان چند بار و دیگر چگونه بفرمایند ؛ فقط این مانده است که شکل مبارزه با تخلفات کلان اقتصادی را برای بعضی ها نقاشی کنند . بخدا این ظلم است نه فقط به من بلکه به ایشان و به تبع مقام والای ربانی حضرتشان ظلم به نظام اسلامی و ظلم به اسلام است که عده ای بخواهند و بتوانند در نظام مقدس اسلامی عدالت را زیر سوال ببرند و بنام اسلام ظلم کنند .حقی به حقدار نرسد .
    لحظه ای به این عناوین خود بیندیشید عالم محضر خداست ومن و شما در محضر خدا هستیم
    برای یک لحظه خود را جای من (مردم) بگذارید که به شما اعتماد کرده ام هنوز هم
    اعتقاد دارم که
    نظام مقدس اسلامی نظام عدل و داد و انصاف است
    و مو را از ماست میکشد .
    آیا صحیح است که مرا مورد تحریم دولتی فرار دهید و با فشار اقتصادی مرا مجبور به دستکشی از مطالبات و حق و حقوق قانونی خود و آرمانهای والای امام و رهبر معظم انقلاب که همان عدالت خواهی است ؛ بفرمایئد .
    حداقل شرائطی فراهم کنید تا بتوانیم در فقر زندگی کنیم
    فردا دیر است
    یا بکشید مارا و خلاص کنید

    رونوشت :

    1-حضور محترم دفتر مقام معظم رهبری جهت استحضار
    ارسال نامه نامه شما در اسرع وقت مطالعه و بررسي مي شود

    2- حضور محترم نماینده محترم شهرستان صحنه در مجلس شورای اسلامی ایران جتاب دکتر حاج شیخ وحید احمدی پیرو مکاتبات قبلی جهت استحضار و صدرو دستور مقتضی و پیگیری جدیhttp://shahryar139.blogfa.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *