خبرنامه دانشجویان ایران: در حالی که مدت ها از آغاز جنبش اعتراض آمیز مردم آمریکا موسوم به وال استریت می گذرد و در شرایطی که هر روز بر وسعت این قیام اضافه می گردد خبر خروج خبرنگار واحد مرکزی خبر از امریکا تعجب همگان را برانگیخت.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جنبش وال استریت که از سپتامبر2010(شهریور 1390) آغاز شد با تجمعات اعتراض آمیز مردم در خیابان وال استریت( اصلی ترین خیابان شهر نیویورک که به نوعی با دربر داشتن مهم ترین تعدادی از مراکز تجاری و بورس های دنیا قلب اقتصادی این شهر محسوب می شود.)علیه سیاست های اقتصادی دولت امریکا به وجود آمد. پس از چندی که این قیام شکل منظم تری به خود گرفت رفته رفته به جمعیت تجمع کنندگان در خیابان وال استریت افزوده شد تا جایی که در حال حاضر علاوه بر 100 شهر بزرگ ایالات متحده، در برخی از کشورهای اروپای غربی نیز شکل گرفت. و اکنون علاوه بر آمریکا، کشور هایی مانند انگلیس ، ایتالیا، فرلنسه، یونان و … را نیز فرا گرفته است.

هر چند در ابتدا این جنبش تظاهراتی معمولی و صنفی می نمود ولی به مرور و با گسترش ابعاد آن، این جنبش به بزرگترین کمپینگ اعتراضات مردمی در غرب علیه سیاست های نظام سرمایه داری و امپریالیسم تبدیل شد. چه آنکه یکی از اصلی تریم موضوعات مورد اعتراض مردم اختلاف شدید طبقاتی بوده و شعار ها و موضع گیری های این جمعیت در مقابله مستقیم با 1 درصد جمعیت سرمایه دار امریکا( که اتفاقاً در رأس امور نیز قرار دارند.) می باشد.

جالب است که مسئولین آمریکایی نیز که در ابتدا قصد انکار مطلق این حرکت را داشتند با گسترش شدید آن نتوانستند به این سانسور کامل ادامه دهند و علاوه بر پذیرش آن، وعده هایی در جهت اصلاح اوضاع موجود به تظاهر کنندگان دادند.

تفاوت این موضوع با سایر تظاهرات های اروپا و اهمیت این قیام وقتی روشن می شود که مقام معظم رهبری در سفر اخیر خود به کرمانشاه در تبیین اهمیت این فیام آن را جنبشی بسیار بسیار مهم خواندند که نهایتاً دولت امریکا را زمین خواهد زد.

در این شرایط که امریکا گریبانگیر بزرگترین اعتراضات مردمی 100 سال گذشته خویش است و بشدت منافع خود را در خطر می بیند رسانه های وابسته به امپراطوری رسانه ای استعمار نیز با همکاری کامل با دولت امریکا در صدد برآمدند تا با بایکوت شدید این قیام در سرکوب و توقف آن به دولت امریکا خوش خدمتی کنند. و این وظیفه معدود شبکه های آزاد و مستقل دنیاست که به درستی به پوشش خبری این واقعه مهم بپردازند و به نوعی یاری رسان مردم معترض  و البته غریب امریکا باشند.

نکته حیرت انگیز آن است که در وضعیت کنونی و در حالی که رسانه های جمهوری اسلامی ایران بعنوان یکی از معدود رسانه های مستقل و ضد استعماری جهان وظیفه پوشش کامل و گسترده این واقعه و مخابره آن به تمام دنیا را دارند خبرنگار واحد مرکزی خبر برای اولین بار در 15 سال گذشته خاک امریکا را ترک می کند. یعنی در حال حاضر عملاًٌ هیچ خبرنگاری از جانب واحد مرکزی خبر جمهوری اسلامی ایران در امریکا حضور ندارد تا به تهیه خبر و گزارش از وال استریت بپردازد.

این در حالیست که خبرنگاران سابق واحد مرکزی خبر(بیژن نوباوه و مرتضی غرقی) با توجه به محدودیت های بی شماری که دولت آمریکا برای ایشان به وجود آورده بودند در طول 5-6 سال مأموریت خود هیچگاه و به هیچ دلیلی از آمریکا خارج نشدند. ولی خبرنگار کنونی ایران(ابراهیم شکوری) در چنین وضعیت مهمی و تنها پس از یک و نیم سال فعالیت از امریکا خارج شده و به ایران بازگشته، آن هم برای مرخصی!

سئوال اینجاست که اکنون و در این شرایط ویژه چه دلیلی دارد که مسئولین سیما-برعکس روال عادی سالهای گذشته- اجازه خروج خبرنگار خود از امریکا را به این سادگی صادر می کنند ؟ و آیا این واقعاً شانه خالی کردن از وظیفه و رسالت اصلی این دستگاه نیست؟

جالب آن است که پیش از این و در جریان سفر کامران نجف زاده به لیبی، نقش پررنگ خبرنگار در ارسال خبر و گزارش و پوشش رسانه ای موضوع کاملاً مشخص شده بود و عملاً هیچ جای غفلتی برای مسئولین سیما باقی نمانده است.

امید است سیما، هرچه سریعتر به جبران خطای خود پرداخته و به وظیفه خود عمل نماید.

نظرات کاربران
One thought on “چرا خبرنگار واحد مرکزی خبر آمریکا را ترک کرد؟”
  1. ايشان قرابت نزديكي با اقاي حداد عادل دارد و عليرغم اينكه خبرنگار زبده اي نيست ولي همچنان درنيويورك به سر ميبرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *