نظرسنجي ها نشان مي دهد ‘كريستينا فرناندس’ رييس جمهور كنوني آرژانتين، بيشترين بخت را براي پيروزي در انتخابات رياست جمهوري اين كشور دارد.

كريستينا فرناندس پيروز احتمالي انتخابات آرژانتين

در اين انتخابات، 28 ميليون نفر آرژانتيني كه 50 هزار نفر آنها خارج از اين كشور به سر مي برند، شركت خواهند كرد. راي‌گيري امروز از 8 صبح تا 6 بعدازظهر(به وقت محلي) برگزار مي‌شود. دراين راي گيري علاوه بر انتخاب رييس جمهور، 9 نفر از فرمانداران بعضي استان‌هاي آرژانتين از جمله بوئنوس آيرس پايتخت اين كشور، 72 سناتور مجلس سناي اين كشور و 130 نفر از 257 نمايندگان مجلس انتخاب مي شوند.
بنا بر گزارش سايت خبري رسمي آرژانتين ‘اي بي سي’ امروز 23 اكتبر(آبان)، 28 ميليون نفر آرژانتيني براي انتخاب رييس جمهور آينده خود پاي صندوق هاي راي خواهند رفت. اين در حاليست كه بر اساس نتايج به دست آمده از نظر سنجي چهار موسسه تحقيقاتي در آرژانتين، ‘كريستينا فرناندس’ رييس جمهور كنوني آرژانتين و همسر ‘نستور كرچنر’ رييس‌جمهور سابق آرژانتين از محبوبيت چشمگيري برخوردار است كه با 53 درصد از ديگر رقباي خود پيشي گرفته است. رقمي كه نشان دهنده 38 امتياز بيشتر از ساير رقبا است. نكته حايز اهميت اين است كه در صورت پيروزي در انتخابات، وي به عنوان اولين زن در آمريكاي لاتين كه دو دوره رياست جمهوري را گذرانده مطرح مي شود. به گفته ناظران چنين ميزاني از محبوبيت ‘كريستينا فرناندس’ سبب خواهد شد وي در انتخابات رياست جمهوري آرژانتين در همان دور اول پيروز ميدان شود.
بر اساس اطلاعات منتشر شده در اين سايت، رقباي اصلي وي از جمله ‘هرمس بينر’ سوسياليست، تنها توانست 17 درصد آرا را كسب كند و پس از وي نيز ‘ريكاردو آلفونسين’، ‘ادواردو دوهالده’ و ‘آلبرتو روريگز’ نامزدهاي جناح محافظه كار با كمتر از 10 درصد آرا قرار گرفته اند.
سايت خبري رسمي آرژانتين پيشتر اعلام كرده بود كه به منظور جلوگيري از دو مرحله اي شدن انتخابات، هر نامزد رياست جمهوري كه بتواند 45 درصد از آرا را كسب كند به عنوان پيروز ميدان معرفي خواهد شد.
در اين انتخابات راي دهندگان همچنين نه نفر از فرمانداران استان‌هاي آرژانتين از جمله بوئنوس آيرس پايتخت اين كشور، 72 سناتور مجلس سنا و 130 نفر از 257 نمايندگان مجلس را انتخاب مي‌كنند.
گفته مي شود مرگ همسر كريستينا فرناندس در سال گذشته به ميزان زيادي سبب همدردي مردم آرژانتين با وي شده و تاثير زيادي در افزايش ميزان محبوبيت وي داشته است. وي طي اين مدت همواره به يادآوري مرگ ‘نستور كرچنر’ پرداخته و در انظار عمومي با شيوه هاي مختلف از جمله پوشيدن لباس سياه، ابراز احساسات با ديدن تصوير وي و ريختن اشك همدردي گروه ها و اصناف مختلف آرژانتين را به خود جلب كرده است.
علت بالا رفتن محبوبيت ‘كريستينا فرناندس’ را مي توان رشد مطلوب اقتصادي آرژانتين و تلاش براي مبارزه با فقر دانست. عملكرد اقتصادي اين كشور باعث شده تا دولت چپ ميانه، به ياري فقرا بشتابد.
موافقان او همچنين معتقدند او و همسرش كشور را از گرداب يك بحران اقتصادي عميق در دهه هاي گذشته در آورد، اما با اين حال افزايش ماليات‌ها و اعمال محدوديت براي صادرات موجب شده تا بسياري از كشاورزان آرژانتين با او مخالف باشند.
روزنامه خبري رسمي اسپانيا ‘اي بي سي’ از ‘كريستينا فرناندس’ به عنوان پديده بزرگ حزب پرونيسم(حزب سياسي چپ گرا) نام برده است. به اين دليل كه دوره رياست جمهوري وي در بدترين زمان، چيزي شبيه به كابوس بحران سال 2001 آغاز شد و با بهبود اوضاع اقتصادي كشور كه از آن به عنوان ‘معجزه كرچنر در آرژانتين’ نام مي برند، به پايان رسيد.
به عبارت ديگر، اكثريت مردم بر اين موضوع اتفاق نظر دارند كه دليل رشد پايدار اقتصادي، پيشرفت اجتماعي و افزايش اعتماد به نفس از سال 2003 تاكنون ‘كرچنرها’ بوده اند.
‘كريستينا فرناندس’ كه اغلب با نام همسرش «كريستينا كرچنر» شناخته مي شود، اولين زني است كه با پيروزي در انتخابات به رياست جمهوري آرژانتين رسيده و پس از «ايزابل پرون» دومين زني است كه بر كرسي رياست جمهوري دومين كشور بزرگ آمريكاي لاتين تكيه زده است.
در واقع ‘ايزابل پرون’ در سال 1974 به دنبال مرگ همسرش بدون برگزاري انتخابات به مدت دو سال رياست جمهوري آرژانتين را بر عهده گرفت. در مورد خانم ‘كريستينا فرناندس’ هم همين داستان با تفاوت هاي كوچكي به چشم مي خورد. اگر چه وي پيش از فوت همسرش و پس از برگزاري يك انتخابات قانوني روي كار آمد، اما در واقع پس از آن كه همسرش در مقام رياست جمهوري به علت بيماري، بسياري از فعاليت هاي سياسي خود را ترك كرده بود، نامزد شركت در انتخابات رياست جمهوري شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *