رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از موافقت نمایندگان مچلس با بکارگیری بازنشستگان در مشاغل ستادی و اجرایی از سوی دولت، گفت: نمایندگان به خاطر شرایط سخت کشور به این طرح رأی دادند اما دولت باید به این دغدغه نمایندگان توجه و آن را رفع کند.

 

خانه ملت، محمدرضا نوبخت در نشست علنی امروز (سه شنبه 12 آذرماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در مشاغل اجرایی و ستادی بعد از سخنان موافقان و مخالفان این طرح گفت: مطالب ارزشمندی که موافقان و مخالفان این طرح تاکنون بیان کردند، قابل استفاده و استماع بود.

 

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره به اینکه ممنوعیت اشتغال بازنشستگان از دو منظر قانون و مصلحت قابل ارزیابی است، گفت: عموماً طرح های تحریمی نمایندگان مجلس در جهت رفع یک مانع یا پر کردن یک خلأ کنونی است.

 

وی ادامه داد: درباره استفاده از بازنشستگان و خدمات آنها، از منظر قانونی حداقل در 3 قانون به دولت اجازه استفاده از خدمات بازنشستگان وجود دارد.

 

سخنگوی دولت با بیان اینکه ماده 91 قانون استخدام کشوری، ماده 95 قانون مدیریت خدمات کشوری و بند ب ماده 65 قانون برنامه پنجم توسعه مربوط به استفاده دولت از خدمات بازنشستگان است، افزود: آنچه که طی سال های 89 تا 94 در این کشور انجام می شود باید در چارچوب یک میثاق عمومی و قانونی یعنی قانون برنامه پنجم توسعه باشد.

 

نوبخت به بند ب ماده 65 قانون برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و گفت: براساس این بند هرگونه به‌کارگیری افرادی که در اجرای قوانین و مقررات، بازخرید یا بازنشسته‌شده یا می‌شوند به استثناء مقامات، اعضاء هیأت علمی، ایثارگران، فرزندان شهداء و فرزندان جانبازان هفتاد درصد (70%) و بالاتر در دستگاههای اجرائی یا دارای ردیف یا هر دستگاهی که به نحوی از انحاء از بودجه کل کشور استفاده می‌کند، ممنوع و همچنین هرگونه پرداخت از هر محل و تحت هر عنوان به افراد بازنشسته و بازخرید توسط دستگاههای مذکور ممنوع است. کلیه قوانین و مقررات عام مغایر این حکم به استثناء ماده (41) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده (95) قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده (91) قانون استخدام کشوری لغو می‌گردد.

 

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور افزود: بنابراین ضمن ممنوعیت استفاده از خدمات بازنشستگان طبق ماده 65 قانون برنامه پنجم توسعه کشور، دولت مجاز به استفاده از خدمات افراد، مقامات و فرزندان شاهد است؛ بنابراین طراحان در نظر دارند قانون برنامه پنجم را اصلاح کنند، اما موضوع این است که آنچه که دولت در این راستا انجام داده مخالف قانون نبوده است.

 

وی ادامه داد: نکته بعدی موضوع خیرخواهی مجلس نسبت به عملکرد دولت است که در این راستا از طراحان طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در مشاغل اجرایی و ستادی که نظر مساعد برای کمک به دولت مبنی بر استفاده از نیروهای جوان دارند تشکر می کنم اما آیا این مصلحت واقعاً به نفع دولت است یا خیر؟

 

سخنگوی دولت افزود: هم اکنون 3 میلیون و 500 هزار نفر بیکار در کشور وجود دارد که دراین راستا به کارگیری جوانان بیکار در اولویت است.

 

نوبخت افزود: دولت تدبیر و امید برای عبور از شرایط فعلی که در شرایط تحریم و دشواری قرار داریم، نیاز به قایقران ندارد، ما در این شرایط به ملوان احتیاج داریم.

 

سخنگوی دولت با بیان اینکه رفتار نمایندگان نگاه تعامل گرا با دولت است افزود: با توجه به اینکه همه بازنشستگان در مشاغل اجرایی و ستادی 25 نفر هستند و این میزان قرار نیست افزایش یابد، خواهش می کنم به این طرح رأی ندهید؛ ضمن اینکه در صورت تصویب طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در مشاغل اجرایی و ستادی خانواده های شهدا و ایثارگران را از اشتغال در این بخش ممنوع خواهید کرد.

 

در پایان نمایندگان با 127 رأی موافق، 69 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 235 نماینده حاضر در صحن با کلیات طرح ممنوعیت اشتغال بازنشستگان در مشاغل اجرایی و ستادی مخالفت کردند.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از موافقت نمایندگان با به کارگیری بازنشستگان در مشاغل اجرایی و ستادی خطاب به نمایندگان دولت در صحن علنی مجلس گفت: به دغدغه نمایندگان مبنی بر ممنوعیت استفاده از بازنشستگان در مشاغل ستادی و اجرایی توجه کنید که واقعا دغدغه آنها درست است.

 

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: احساس نمایندگان این است که افرادی که در جریان های مختلف در کشور حضور دارند، توان کار را دارند، اما به خاطر اینکه سن یک وزیر بالا است و از رفقای خود که سن آنها نیز بالا است استفاده می کند، این افراد به کار گرفته نمی شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه به این دغدغه نمایندگان احترام بگذارید و آن را رفع کنید، تصریح کرد: نمایندگان به خاطر شرایط کشور به این طرح رأی ندادند.

One thought on “نوبخت :دولت بر اساس سه قانون مجاز به استفاده از بازنشستگان است/ لاریجانی: به دغدغه نمایندگان احترام بگذارید”
  1. اين همه پيگيري كه نماينده ي مجلس كرد چي شد ؟

    راي نياورد؟

    خيلي ها منتظر بودند..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *