کدام کشور است که هر شش روز یک بار در آن یک زن توسط شریک زندگی‌اش کشته می‌شود. کدام کشور است که هر روز در آن بیش از ۳۰۰۰ زن به همراه ۲۵۰۰ فرزندشان برای فرار از خشونت‌های خانوادگی در نوانخانه زندگی می‌کنند. کدام کشور است که در طول یک سال در آن بیش از ۰/۴ میلیون زن ‌آن در سنین بالای ۱۵ سال، آزار و اذیت‌های جنسی را تجربه کرده‌اند. آیا می‌توانید حدس بزنید که کدام کشور است؟ گمان می‌برید که افغانستان یا پاکستان باشد؟ خیرکاناداست

اخیراً کانادا به دلایل واهی پیشنهاد تصویب قطعنامه ای را در کمیته حقوق بشر سازمان ملل بر علیه ایران ارائه کرده است ، لذا در قسمت سوم وپایانی گزارش حقوق زنان در کشور های مدعی حقوق بشر به وضعیت حقوق زنان در این کشور پرداخته ایم به دلیل این که در بسیاری از اخبار ،کانادا به عنوان مقید ترین کشور دنیا به امور حقوق بشری و حساس بر این موضوع معرفی شده است ولی کانادا در حوزه حقوق زنان هم اکنون با چالش جدی مواجه شده است:

معتبرترین پژوهش در این حوزه از سوی مرکز آماری کانادا (جانسون اند سکا)انجام شد که شامل 12٬300 نمونهٔ تصادفی از زنان کانادایی بود، یافته‌های این پژوهش حاکی از این بود که از هر 3 زن یکی از آن‌ها تجاوز جنسی را تجربه کرده بود و تنها 6٪ از این موارد به پلیس گزارش شده بود ، 40 تا 70 درصد زنان کشته شده در این کشور ، توسط شریکان جنسی خود خود به قتل رسیده‌اند.

یک پژوهش نیز بر روی نوجوانان 15 تا 19 ساله کانادایی فاش ساخته که اولین ارتباط جنسی 54 درصد از دختران در این کشور، به صورت اجبار و ناخواسته بوده است.

 

خبر تجاوز یک سرهنگ کانادایی به چهار زن و کشتن دو تن از آنها پس از تجاوز باعث رسوایی بزرگی در ارتش این کشور شده است.

به نقل از کانال تلویزیونی خبرترک ترکیه، خبر تجاوز سرهنگ “راسل ویلیامز” از پایگاه نظامی ترنتون کانادا به دو زن 27 و 37 ساله و کشتن آنها پس از تجاوز و باز تجاوز به دو زن دیگر، باعث بروز رسوایی بزرگی در ارتش این کشور و شوکه شدن مردم کانادا شده است.

به نقل از روزنامه نشنال پست، سروان “نیکولا گودارد” که در سال 2006، به عنوان اولین زن کانادایی در افغانستان کشته شد، در نامه هایی که به همسرش نوشته، از موارد متعدد آزار و تجاوز به همقطاران خود در کمپ کانادا خبر داد، بطوریکه که به نوشته او، تنها در هفته اول حضورش در قرارگاه ، شش مورد تجاوز بوقوع پیوسته است.

اضافه می شود، بخش بازرسی ارتش کانادا، هنوز اظهار نظری در این باره نکرده است

مطمئناً این گزارش از بدترین گزارشاتی است که در مورد حقوق زنان یک کشور ارائه می شود ولی داستان وقتی جالب می شود که بدانید در مواردی اوضاع از این نیز بدتر است.

گزارش سازمان ملل حاکی است که باز هم در کانادا، زنان بومی پنج برابر دیگر زنان، بر اثر خشونت کشته می‌شوند.

مجمع زنان بومی کانادا طی گزارشی اعلام کرده است که در کانادا بیش از 582 مورد آدم‌ربایی و قتل زنان بومی به ثبت رسیده است که تا کنون دولت هیچ‌گونه تحقیقی در مورد علل این موضوع انجام نداده است.

این مجمع یادآور شد که تعداد زنان بومی که در معرض خطر آدم‌ربایی و کشته شدن قرار دارند در مقایسه با زنان غیر بومی 25 به یک است.

به نوشته روزنامه مترو نیوز، زنان بومی در کانادا هشت برابر زنان غیر بومی ممکن است توسط همسر یا نامزدشان به قتل برسند. عفو بین‌الملل و سازمان ملل هر دو از کانادا خواستند تا برای حل مشکل خشونت علیه زنان بومی اقدامات لازم را انجام دهد.

این روزنامه همچنین نوشته است که دولت فدرال کانادا در سال 2010 کمک‌های مالی‌اش به مجمع زنان بومی کانادا برای انجام تحقیقات را قطع کرده است ، کشور کانادا همواره به دلیل وضعیت بد و سطح پایین زندگی افراد بومی‌اش مورد انتقاد بوده است.

 

حال فکر می کنید این زنان و دختران که مورد تجاوز قرار می گیرند به کجا پناه می برند و برخورد کسانی که به آنها پناه برده اند چگونه است ؟

براساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر، در ماه فوریه این سازمان در گزارشی مفصل در مورد این مسئله اعلام کرد پلیس کانادا از زنان و دختران بومی کشورش در برابر خشونت‌ها محافظت نمی‌کند. در این گزارش همچنین آمده بود که پلیس نه تنها حمایتی از این افراد نمی‌کند، بلکه رفتاری آزاردهنده و خشن علیه‌شان اتخاذ می‌کند که می‌توان به استفاده از زور و آزار و اذیت‌های فیزیکی و جنسی اشاره کرد.

گروه‌های مدافع حقوق بشر در سال‌های اخیر توجه بیشتری به مسئله خشونت علیه زنان و دختران بومی کانادا نشان داده‌اند؛ در حالیکه دولت این کشور اغلب در برابر این توجهات سکوت اختیار کرده و همچنان به نقض حقوق بومیان به‌ویژه زنان و دختران ادامه داده است

شما ممکن است تبلیغات زیادی را با این عنوان دیده باشید «کانادا ، بهشتی برای مهاجرت» حال برای این که بدانید چه بر سر زنانی که برای کار و … به این کشور می روند می آید چند سطر زیر را  بخوانید:

پلیس کانادا در گزارشی از اقدام جدید قاچاقچیان انسان در سوء استفاده از قوانین ویزای این کشور خبر داد و اعلام کرد: این گروه ها با استفاده از این قوانین، افراد را از کشورهای مختلف به عنوان برده های جنسی وارد این کشور می کنند.

در گزارش پلیس رویال کانادا آمده است: قاچاقچیان انسان با دادن وعده به مهاجران و افرادی که خواهان “زندگی” و “کار” در این کشور هستند، برایشان ویزا گرفته و پس از ورود آن ها به خاک کانادا، از آن ها در خانه های فساد استفاده می کنند.

بر پایه این گزارش، همچنین تشخیص هویت قربانیان وارد شده به کانادا مشکل است، چرا که اکثر این افراد تا زمان سوء استفاده نمی دانند برای چه انگیزه ای توسط گروه های قاچاق انسان وارد این کشور شده اند.

باید به این موضوع نیز اشاره کرد که خود فروشی در کانادا به تنهایی خود موضوعی غیر قانونی تلقی نمی شود.

 

در مورد تساوی دستمزد زن و مرد  در کانادا باید اشاره کرد طبق یک بررسی که در داخل دانشگاه بریتیش کلمبیا انجام شده است، مشخص شد استادان تمام وقت استخدام رسمی یا قراردادی زن بسیار کمتر از میانگین حقوقی را دریافت می‌کنند.

بنابر یک گزارش رسمی از سوی شورای اعضای هیات‌های علمی دانشگاه‌های کانادا، علی‌رغم اینکه زنان نزدیک به دو دهه از نظر تعداد اعضای هیات علمی بر مردان برتری داشتند، با این حال هنوز در استخدام، پرداخت حقوق و ترفیع درجه از معضلی به نام تبعیض جنسیتی رنج می‌برند. این مطالعات پس از اینکه در سال 2010 میلادی هیچ یک از زنان کانادایی در مناصب مهم دانشگاهی برگزیده نشدند، شکل گرفت ، نتایج این تحقیق حاکی از تفاوت حدود 14 هزار دلاری در دستمزد سالانه استادان زن و مرد است.

حقوق زنان کتابدار در مقایسه با مردان کتابدار اختلاف فاحشی دارد. حقوق مردان کتابدار به طور میانگین ساعتی 6 دلار بیشتر از زنان است ، کتابداران زن در ونکور از مدت ها پیش خواست دریافت حقوق برابر با مردان را با کارفرمایان طرح کرده بودند. اما به این خواست بی توجهی شد. کتابداران سپس دست به اعتصاب کوتاه مدت زدند . آنها برای اعمال فشار به کارفرمایان، روزانه و در هنگام نهار کتابخانه را تعطیل می کردند. با این وجود باز به خواسته آنها توجهی نشد.

پایان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *