رییس کمیسیون آیین نامه داخلی نهادقانونگذاری از تغییر روند رسیدگی به سوال و تحقیق و تفحص در مجلس خبرداد.

عزت الله یوسفیان ملا در گفت و گو با خانه ملت، با بیان اینکه کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس در روند رسیدگی به طرح سوال و تحقیق و تفحص بازنگری کرد، گفت: بر اساس تغییرات انجام شده به هیات رییسه این اختیار داده می شود که سوالات نمایندگان از مسولان اجرایی را رسیدگی کند اگر در حد وظایف وزیرتشخیص داد با موافقت سوال‌کننده موضوع بین او و وزیر حل شود، در غیر این‌صورت سوال برای رسیدگی به کمیسیون ارجاع خواهد شد.

 

نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی افزود: تحقیق و تفحص ها از این به بعد مستقیم در صحن مطرح نمی‌شوند و پیش از طرح باید موافق و مخالف درباره ضرورت این کار صحبت کنند و سپس موضوع رای گیری شود.

 

گفتنی است در آیین نامه فعلی هرگاه نماینده‌ای، تحقیق و تفحص در هر یک از امور کشور را لازم بداند تقاضاى خود را به‌صورت کتبی به هیأت رئیسه مجلس تسلیم و هیأت‏رئیسه ظرف چهل و هشت ساعت آن را به کمیسیون تخصصى ذى‏ربط جهت رسیدگى ارجاع می‌کند. کمیسیون موظف است حداکثر ظرف دوهفته از تاریخ وصول، اطلاعات در این زمینه را در اختیار متقاضى یا متقاضیان قرار دهد.

 

درصورتى که متقاضى یا متقاضیان، اطلاعات کمیسیون را کافى تشخیص ندهند، کمیسیون موظف است ظرف یک هفته از متقاضى یا متقاضیان و بالاترین مقام دستگاه اجرائى ذى‏ربط دعوت به عمل آورد و دلایل ضرورت تحقیق و تفحص و نظرات مقام فوق‌الذکر را استماع کند و تا مدت ده روز گزارش خود را مبنى بر تصویب یا رد تقاضاى تحقیق و تفحص به هیأت رئیسه مجلس ارائه دهد.

 

این گزارش خارج از نوبت در دستور هفته بعد مجلس قرار می‌گیرد و پس از توضیح سخنگوی کمیسیون و صحبت نماینده متقاضی تحقیق و تفحص هرکدام حداکثر به مدت ده‌دقیقه، گزارش کمیسیون بدون بحث به رأى گذاشته خواهد شد.

 

همچنین بر اساس بند 3 ماده 209 آیین نامه داخلی مجلس چنانچه نماینده سؤال‌کننده، توضیحات وزیر را قانع‌کننده نداند، کمیسیون با تعیین قلمرو «ملی» یا «منطقه‌ای» سؤال، بلافاصله نسبت به ارجاع سؤال ملی به هیأت رئیسه جهت اعلام وصول در اولین جلسه علنی اقدام می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *