سومین روز از مذاکرات فشرده ایران و 1+5 ساعت 11 امروز در حالی آغاز خواهد شد که گفتگوهای کری، ظریف و اشتون تا نیمه شب گذشته به وقت محلی ادامه داشت. آقای عراقچی گفته است اختلافات و نقاط منفی کم‌ شده است.
 روز دوم مذاکرات ایران و شش کشور دیشب در ژنو در حالی به پایان رسید که گفت‌وگوهای سه‌جانبه “محمدجواد ظریف – کاترین اشتون – جان کری” وزرای خارجه ایران، اروپا و آمریکا، ساعت 23:25 به وقت محلی، به این امید به پایان رسید که امروز از ساعت 8:30 صبح از سر گرفته شود.
این گفت‌وگوها از عصر روز جمعه در ژنو آغاز شده بود و ساعت 21:40 برای استراحت دقایقی متوقف شده و ساعت 22:50 از سرگرفته شده بود.
هدف از این گفت‌وگوها رسیدن به متن موردتوافق سه طرف به امضای هر سه نفر درباره تعهدات ایران در قبال وضعیت غنی‌سازی در مقابل رفع بخشی از تحریم‌ها و آزادشدن بخشی از اموال بلوکه‌شده کشورمان در خارج است.
یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی مشرق به ژنو، گفت‌گوهای سه‌جانبه را “خوب” خواند و گفت: این گفت‌وگوها همچنان ادامه می‌یابد.
روز دوم مذاکرات ایران و 1+5 درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران در حالی دیروز در ژنو آغاز شده بود که وزیر امور خارجه آمریکا در سفری غیرمنتظره از اسرائیل راهی ژنو شده است. همچنین لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه که در دور اول مذاکرات ژنو مواضع تند و نزدیک به رژیم اسرائیل را اتخاذ کرده بود نیز به ژنو آمد. وزرای خارجه انگلیس و فرانسه مسافران سرزده بعدی ژنو بودند و امروز نیز وزیر خارجه روسیه و احتمالا معاون وزیر خارجه چین هم به ژنو خواهد آمد. 
 
لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه
حضور وزرای خارجه شش کشور در مذاکرات هسته‌ای برای اولین بار طی 10 سال گذشته اتفاق افتاده است که تحلیل‌گران و رسانه‌ها آن را نشانی بر نزدیک شدن به توافق و حساسیت مذاکرات کنونی خوانده‌اند
علاوه بر ژنو، رایزنی‌های مقامات آمریکا در داخل این کشور و با شرکای آسیایی ایران نیز برای بررسی احتمال تغییر نظام تحریم‌ها بر ضد ایران، در حال انجام است.
روز گذشته جان کری عنوان کرد که به دعوت کاترین اشتون و با هدف “کم کردن اختلافات ایران و 1+5” به ژنو آمده است. گفته می‌شود ضمانت‌های مورد درخواست ایران برای لغو تحریم‌های نفتی و بانکی، اشتون را به دعوت وزیر خارجه آمریکا مجاب کرده است.
خبرنگار اعزامی مشرق به ژنو، آخرین اخبار، تحولات و حواشی مذاکرات ایران و 1+5 را بصورت لحظه به لحظه و با بروز رسانی همین قالب خبری، به اطلاع مخاطبان محترم خواهد رساند.
12:25 به گزارش خبرنگار بی‌بی‌سی در ژنو، پیش از آغاز مذاکرات ظریف-کری-اشتون، دیدارهایی با ترکیب جان کری-هیگ-فابیوس-وستر وله، اشتون-فابیوس-ظریف و در نهایت ظریف-کری- اشتون برگزار خواهد شد.
 
11:45 نشست سه‌جانبه ظریف، کری و اشتون احتمالا تا ظهر به وقت محلی به تعویق خواهد افتاد. به نظر می‌رسد علت این نشست، مشورت نمایندگان کشورها با پایتخت‌های خود و بررسی بیشتر متن توافق باشد.
 
11:15 دیلی بیست(Daily Beast): بررسی‌ها نشان می‌دهد که مذاکرات ژنو نمایشی است و مقامات ایران و آمریکا ماه قبل تمام توافقات را انجام داده‌اند و آمریکا کاهش تحریم‌ها را پذیرفته است.
 
11:10 لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه: نیروگاه اراک و برنامه غنی‌سازی چالش‌های اصلی در مذاکرات هستند.
خبرگزاری رویترز: فابیوس گفته است نگرانی‌های اسرائیل و کشورهای منطقه از برنامه هسته‌ای ایران با در مذاکرات مدنظر قرار بگیرد.
11:05 خبرگزاری اینترفکس روسیه گزارش داد: سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هم عازم ژنو شد.
 
10:30 جان کری و کاترین اشتون در هتل اینترکنتیننتال دیدار دوجانبه خود را ساعت 8 به وقت محلی آغاز کردند.
 
09:40 موسویان: آمریکا باید در زمینه کاهش تحریم‌های ایران به کشورهای مذاکره ‌کننده بپیوندد.
09:28 چین: مذاکرات به مرحله حساسی رسیده است؛ طرف‌های حاضر رویکرد منعطف و عملگرایانه خود را حفظ کنند.
08:52 کری: هنوز شکاف‌های مهمی وجود دارد؛ به دعوت اشتون به ژنو رفتم.
08:40 ریابکوف: کسی نمی‌خواهد دست خالی از ژنو بازگردد.
 سطح مذاکرات روز شنبه در ژنو که به سطح وزرای امور خارجه کشورها ارتقاء یافته،  این امیدواری را بوجود آورده است که مذاکرات به نتایجی که جهان در انتظار آن است، دست یابد.
ریابکوف تأکید کرد: اکنون که مذاکرات کاملا جدی شده است، هیچ کس، از جمله ایران و آمریکا مایل نیستند تا دست خالی  و بدون بدست آوردن نتیجه مثتبی به خانه بازگردند، در این صورت، چنین اتفاقی «یک اشتباه راهبردی» خواهد بود.
02:42 عراقچی: پیشرفت هایی حاصل و نقاط منفی کم شد.
سید عباس عراقچی در پایان مذاکرات سه جانبه محمدجواد ظریف،جان کری و کاترین اشتون گفت:جلسه خوب بود.
وی افزود: در مذاکرات پیشرفت هایی حاصل و نقاط منفی کمتر شده است.
02:20 مایکل مان: بحث‌های خوبی در دیدار کری و ظریف انجام شد.

«مایکل مان» سخنگوی کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از پایان 4 ساعت مذاکرات فشرده سه جانبه می‌گوید بحث‌های خوبی در این ملاقات انجام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *