هراز نیوز :شب چهارشنبه ساعت 9 برنامه زنده تلویزیونی زاویه شبکه 4 سیما دومهمان آملی داشت ، لطف الله آجودانی محقق و پژوهش گر تاریخ و مدرس دانشگاه و دکتر یعقوب توکلی استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ در موضوع نقد کتابهای درسی تاریخ دانشگاهها و مدارس ایران در این برنامه به بحث نشستند .
در این میزگرد تحلیلی به مباحث مربوط به علوم انسانی پرداخته شد محورهایی چون ارزیابی کتاب های درسی تاریخ در دانشگاه ها و مدارس، بررسی سرفصل های درسی رشته تاریخ، سطح تخصصی مدرسان و استادان تاریخ و همچنین دلایل عدم کارامدی و موثر بودن این رشته علمی در فضای دانشگاهی بررسی شد.
برنامه با معرفی دو کارشناس از سوی دکتر صلواتی مجری برنامه آغاز شد
صلواتی گفت : کارشناسان برنامه امشب هر دواز یک اقلیم مشترک و آملی هستند دکتر یعقوب توکلی از قم و آجودانی از آمل آمده اند .
امیدواریم که امشب یک بحث چالشی داشته باشیم
مجری برنامه از کارشناسان خواست تا بگویند از کدام منطقه امل هستند
توکلی گفت : من اهل روستای واسکس آمل هستم
آجودانی گفت :من از طوائف آمل و اسکی هستم و وجه تسمیه اسک از اشک و ظاهرا از اشکانیان اقتباس شده است .
آجودانی بیان داشت : قرائتی که حاکمیت سیاسی از تاریخ دارد در قالب متون تاریخی در سطح مدارس و دانشگاهها به دانش اموزان القا می شود .
وی اذعان داشت : در تاریخ نگاری همه جنبه ها مد نظر قرار نمی گیرد و بیشتر جهات منفی و خیانت روشنفکران بزرگ نمایی شده و صحبتی از خدمات و وجوه مثبت افراد نشده است .
آجودانی با انتقاد از تحریر کتاب تاریخ مدارس توسط دکتر حداد عادل وی را فاقد وجاهت علمی در نگارش تاریخ معاصر دانست و گفت : احتمالا ایشان از طرف حاکمیت ماموریت یافتند که دیدگاه حاکمیت را در این خصوص به رشته تحریر در آورد .
وی در چند مرحله از توکلی پرسید : آیا رضا خان حتی یک کار مثبت هم ارائه نکرده است که ما فقط جنبه های منفی ان را در کتابهای درسی واگویه می کنیم.
توکلی از نحوه گفتمان آجودانی انتقاد کرد و تصریح کرد : شان این جلسه بیش از این است که به توهین بیانجامد .
توکلی بااشاره به اینکه مورخ مستقل وجود ندارد گفت: در کتابش آورده است که 11 بینش و روش تاریخ نگاری در کشور وجود دارد که هرکدام با فلسفه فکری خودشان تاریخ را می نگارند .
وی بااشاره مصداقی به این نکته که نویسنده های روشنفکر از کاپیتولاسیون می نویسند ولی وقتی به وقایع سال 43 می رسند سکوت می کنند گفت :متاسفانه نویسنده های ما برای نگارش تاریخ معاصر وارد نشده اند .
توکلی با ابراز مخالفت در خصوص نظر آجودانی مبنی بر بسته بودن فضای نگارش تاریخ در کشور بیان داشت : همکنون مخالفان نظام در آلمان و سایر کشور های غربی با نگاه مخالف جمهوری اسلامی مطلب می نویسند و همان مطالب در ایران چاپ می شود .
وی از آجودانی پرسید اگر شما حاکم بودید آیا اجازه می دادید دیدگاه مخالف شما تاریخ شمارا بنویسد .
آجودانی نیز بر نگاه تکثرگرایانه از سوی خود تاکید نمود
انتهای برنامه تقریبا با جنجال تمام شد انجا که آجودانی سوال خود در خصوص رضا خان را تکرار کرد و یعقوب توکلی به خاطر اتمام وقت فرصت نیافت پاسخ دهد .
برنامه با صدای توکلی قطع شد که می گفت : بر نامه با دفاع از رضا خان به پایان رسید و شما به من فرصت پاسخ گویی ندادید ….
یادآور می شود:برنامه زاویه در قسمت های قبل با برپایی مناظراتی جذاب توانست ناگفتههاي بسیاری از حوزه علوم انساني را در اختيار مخاطبان خاص اين شبكه قرار دهد. مناظره دو قسمتی حجت الاسلام محسن غرویان استاد فلسفه وعرفان با مهدی نصیری در هفته های گذشته واکنشهای بسیاری را در فضای فرهنگی کشورایجاد کرد.
این برنامه باهدف رصد مهم ترین اتفاقات و عناوین خبری هفته در حوزه علوم انسانی چهارشنبه هر هفته ساعت 20:30 از شبکه 4 روی آنتن می رود.
مناظره خوبی بود-امید است از این دست مناظرات در رسانه ملی افزایش یابد.
مناظره خوبی بود-امید است از این دست مناظرات در رسانه ملی افزایش یابد.از دکتر صلواتی هم سپاسگذارم
برنامه زاویه مناظرات جالبی تابحال برگزار کرد منجمله مناظره بین این دو بزرگور …اولا”خیلی بهتر بود این دو نفر که هردو استاد هستند با طمانینه صحبت می کردند ..دوما”نظر دهندگان هم حداقل برای خودشان حرمت قاثل شوند مثلا فردی که یکی از این آقایان را معلوم الحال خطاب میکند اگر غرض شخصی دارد اینجا جاش نیست و اگر دلیل و مدرک دارد مملکت قانون دارد….در هر صورت هر یک از این دو بزرگوار در رشته تاریخ افتخار مازندران هستند و کاش محترمانه تر برخورد میکردند……
تنها تفاوت بین آقایان آجودانی و توکلی در حجب و حیای آقای توکلی بود/ آقای آجودانی بسیار بی ادبانه و به طور ناگهانی و آنهم با الفاظی نامناسب به آقای توکلی حمله برد و از اینجا بود که آقای توکلی برآشفت، چون فکر می کرد این مناظره مودبانه برگزار خواهد اما متأسفانه آقای آجودانی، گفت الفاظی را که نباید می گفت/ البته تعجب دیگر از صدا و سیما اینجاست که چطور تهیه کنندگان برنامه “دیروز، امروز، فردا” در قسمت هایی از این برنامه نتوانستند افرادی چون دکتر عباسی را به راحتی وارد سازمان کنند اما دوستان شبکه چهارم به همین راحتی پای افرادی چون آقای آجودانی را به رسانه باز کردند!!!؟
آقای آجودانی سوابقش کاملاً واضح و اعتقاداتش نیز به راحتی قابل تشخیص است به عبارت دیگر از وی می توان به زیباکلام کوچک (آنهم فقط در دفاع از رضاخان) یاد کرد چرا که زیبا کلام خودش را مدیون آغا محمد خان قاجار و چکمه های رضا خان می داند!!!! برای دوست ارجمند و همشهری گرامی ام آقای صلواتی نیز آرزوی توفیق بیش از پیش در اجرای بهتر چنین برنامه های گفتگو محور دارم.
سلام و خسته نباشید
تو ابتدای مقاله چند بار اسم توکلی رو به اشتباه یعقوبی نوشتین.
موید و منصور
سید بزرگوار شما چرا اینطوری حرف می زنید ….کوچک شمردن آقای آجدانی ،اظهار نظر اینطوری در مورد ایشان ،به نظر خودتان بسیار باادبانه.و بطور معمول و آنهم با الفاظی مناسب براای آقای آجدانی است …یه بار نوشته ات را بخوان و ببین چقدر مبادی آداب هستی،
جناب سید ظاهرا نسبت به جناب آجدانی عقده شخصی دارندو که این عقده گشایی با بی ادبی همراه شذه. از اینها صرف نظر جایگاه آقای آجدانی در حدی است که محل استناد جناب زیبا کلام است. فقط نگاه به افراد طرف مناظره با آقای آجدانی موید جایگاه ایشون است. از پروفسور احسان نراقی گرفته تا پروفسور منوچهر آشتیانی. ذیگر اینکه چه دوست داشته باشیم چه نه، آقای توکلی آشکارا در برابر آقای آجدانی چیزی برای گفتن نداشت. صداقت داشته باشیم آجدانی عالی بود.
جناب سید ظاهرا به جای نظر در باره برنامه عقده گشایی کردند وگرنه جایگاه علمی آقای آجدانی در کشور نیاز به دفاع ندارد. مناظره های ایشان با کسانی چون پروفسور منوچهر آشتیانی و پروفسور احسان نراقی موید این جایگاه است. رویارویی علمی با ایشان کار سختی است. به قولی در یکی از وبلاگه، جناب توکلی در باتلاق گیر کرده ای بود که در شطرنج جناب آجدانی بازی را باخت و حیثیت علمی اش را از دست داد. شجاعت و منطق علمی آقای آجدانی ستودنی و مایه افتخار جامعه علمی آزاد اندیش است. سید جان به جای عقده گشایی ادب آموز که لازمه کمال انسانی است. خیلی بهتان برخورد که تلویزیون ملی ایشون رو تحویل میگیره؟ خدا بهتان تحمل بده. چه بخواهیم چه نخواهیم این واقعیته که آجدانی عالی بود.
ظاهرا طرفدار های فتنه با طفدارهای عمو لطف اله یک کاسه هستند توهم تمام وجودشان را گرفته
باتلاق
شطرنج
مینچ
برید بالا بیاین پایین
عمو یعقوب پودرتون کرد
تعجبمان در این است که ناشناس و علی مقدم هر دو، نظرشان را با [جناب سید ظاهرا] شروع و با [آجدانی عالی بود]تمام کردند. این شبهه بلکه یقین درافکار خوانندگان ایجاد میشود[شده]که تعداد افرادی که برای آجدانی دست وپا میزنند بسیار محدودند اما با عناوین واسامی مختلف نظرمیدهند!
سلام بله در یکی از کامنتها هم تلویحا توضیح دادیم تایید کامنتها با اسمی مختلف دلیل بر صحت تعدد نامها و مراجعین نیست برای مثال از یک آی پی با اسامی مختلف نزدیک به 10 کامنت ارسال شده است
دانش حیات اسلام وتکیه گاه ایمان است.رسول اکرم(ص)خداوند متعال می فرماید:چیزی را که بدان علم نداری دنبال نکن.ومی فرماید:سخنان راگوش کنید وبهترین انرا انتخاب کنید.ومی فرماید:جدال ودفعتان احسن باشد.ومی فرماید:القاب زشت به یکدیگرندهید شایدان ازدیگری بهتر باشد.همان طور که اشکار می شوددانایی حق همه است وان حیات اسلام است وازطرفی درگفتار هم صحیح وجوددارد وهم اشتباه وجوددارد لکن درهمه حال باید صحیح ان را انتخاب کرد والقاب زشت نباید به یکدیگرداد.
انصاف داشته باشیم آقای آجودانی فوق العاده هستند. جناب توکلی ضعیف بودند واقعا. آمدنش در برابر آجدانی واقعا یک اشتباه بود. دوستت داریم آجدانی. دانش و شجاعت و قدرت بیانت آفرین داره.
آجدانی نشون داد عقلانیت و شجاعت رو با هم داره. مستقل و مردمی. جامعه ما نیازمند عقلانیته و شجاعت. توکلی نشون داد تنها شجاعتش فرار از پاسخ به سوالات آجدانی بود. اینه فرق تاریخنویسی درباری با تاریخنگاری مردمی.
آقایون هراز نیوز ادعای آقای تقوی در کامنتش رو تایید کردن که بله طرفدارهای آقای آجدانی محدودن. جالبه آمارتون. از مرکز آمار این اطلاعات و میگیرین یا از اداره 0000؟ برید از تلویزیون آمار پیامک ها را به برنامه بگیرین. این همه واهمه و دروغ چرا دیگه.