«فوجا سینگ» تبعه انگلستان که متولد اول آوریل ۱۹۱۱ میلادی در هند است، توانست به عنوان نخستین انسان یکصد ساله در تاریخ دوی ماراتون، مسافت ۴۲ کیلومتری این دو را روز یکشنبه ۲۴ مهر، در تورنتوی کانادا، به پایان برساند. او مسیر ماراتون را در ۸ ساعت و ۱۱ دقیقه و ۶ ثانیه طی کرد. زمانی که «فوجا سینگ» به کیلومتر ۳۵ مسابقه رسید، بنظر می‌آمد مجبور به توقف خواهد شد، اما مسابقه را ادامه داد تا از خط پایان گذشت. او آخرین دونده‌ای بود که از خط انتهای ۴۲ کیلومتر مسیر مسابقه عبور کرد.

«فوجا سینگ» دویدن را از سن ۸۹ سالگی شروع کرده و هر روز بین ۱۳ تا ۱۶ کیلومتر می‌دود. او تقریبا ۱۷۰ سانتی متر قد و ۵۲ کیلوگرم وزن دارد و گیاهخوار است.

این مرد استثنایی تاریخ ورزش، هفته گذشته در مسابقاتی در پیست دو و می‌دانی ورزشگاه «بریچمونت» اسکاربورو، از حومه‌های تورنتو، توانسته بود به عنوان یک دونده ۱۰۰ ساله، چند رکورد بی‌سابقه در دوهای ۱۰۰ تا ۵۰۰۰ متر بجا بگذارد. رکوردی که «فوجا سینگ» روز یکشنبه شکست، به احتمال زیاد در «رکورد‌های جهانی گینس» ثبت خواهد شد.

این هشتمین ماراتونی است که «سینگ» ۱۰۰ ساله دویده است. او پیش از این در ماراتون سالانه تورنتو در سال ۲۰۰۳ در رده ۹۰ سال به بالا رکورد ۵ ساعت و ۴۰ دقیقه و یک ثانیه را در این رشته بنام خود ثبت کرده است. «سینگ» می‌گوید تا زمانی که زنده است، خواهد دوید.

در این دوره از مسابقه بین المللی ماراتون تورنتو بیش از ۲۲ هزار نفر شرکت داشتند و «کنت مونگارا» دونده ۳۸ ساله کنیایی با زمان ۲ ساعت و ۹ دقیقه و ۵ ثانیه برای چهارمین سال متوالی به قهرمانی رسید.
«شامی داویت» رقیب این دونده، از اتیوپی با اختلافی نامحسوس اما زمانی مشابه، دوم شد.
«رید کول سائت» و «اریک ژیلیس» دو دونده کانادایی به ترتیب با اختلاف حدود یک و دوثانیه با قهرمان مسابقه امسال، به مقام‌های سوم و چهارم رسیدند.

 

این دو با رکوردهای خود، به عنوان نمایندگان کانادا برای شرکت در بازیهای المپیک تابستانی ۲۰۱۲ لندن برگزیده شدند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *