زمانی که ایام تعطیلات می شود ، موج عظیمی از سفرهای مسافران به خطه سرسبز مازندران آغاز می گردد مسافرانی که با حضور خود، گردش چشمگیر مالي را  در بازه های زمانی کوتاه در استان و خصوصاً غرب آن به چرخش در می آورند. آمار دقیقی از این تراکنش وجود ندارد ، اما با یک حساب سرانگشتی و میزان رفت و آمد مسافران ، رقم چشمگیرمالی به دست می آید که می تواند قابل اعتنا باشد.براستی سهم عمران استان از نظر واحدهای مختلف گردشگری در این میزان چقدر است؟ آیا از نظر گردشگر و امکانات گردشگری مانند هتل های مناسب و با امکانات ، مکان های تفریحی و سایر ملزومات و… مازندران با حجم زیاد مسافر ، توانسته با استان هایی مانند اصفهان ، شیراز ، همدانرقابت کند؟ به نظر نگارنده خیر ، چون عدم وجود زیر ساخت های مناسب گردشگري در واقع سبب شده که سرمایه گذاران کمتر رغبت کنند تا در این عرصه به سرمایه گذاری بپردازند. در واقع مازندران بخاطر موهبت خدادادی خود است که در این رقابت قرار می گیرد و نه زیر ساخت های گردشگری و جاذبه های ساخته شده . متأسفانه تنها ویلا سازی ، رستوران های بین راهی و هتل های 2 و3 ستاره نهایت جاذبه های گردشگری غیرطبیعی استان می باشد، البته اگر از چند مورد فضاهای ساخته شده که به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد ، بگذریم.

یکی از موهبت های بزرگ مازندران ، جنگل و دریای آن است که تقریباً هیچ بهره مناسب و استانداردی از آن برده نشده  و عدم حضور بخش خصوصي باعث شده كه اين دو جاذبه مهم در صنعت گردشگري براي استان سرسبز مازندران،تنها نقش كاتاليزور را بازي كنند. به واقع بايد در اين زمينه كمپين گردشگري تدوين و تهيه گردد بدور از شعار و مولفه هاي غير واقعي تا در فضايي ملموس و واقع بينانه با رفع چالشها و نقاط ضعف صنعت گردشگري كه در بسياري از كشورها يكي از آيتم هاي جذب منابع مالي و در نتيجه رشد و توسعه بحساب مي آيد پيشرفت كند . استانهايي مانند اصفهان و شيراز علاوه بر مسافران داخلي با حجم وسيعي از مسافران خارجي مواجهه هستند كه در چرخه اقتصادي  و اجتماعي آنهامتاثر است اما مازندران چه؟ در اين مبحث شايد وجود يك فرودگاه مدرن و مجهز تاثير شگرفي در اين گشت و گذار داشته باشد ! فعالان عرصه گردشگري  و كساني كه به ماندگاري در اين عرصه مي انديشند به خوبي مي دانند كه اكسيژن تنفس در دنياي گردشگري و مسافرت ارائه خدمات مناسب و البته وجود جاذبه هاي مذهبي،تاريخي و ديدني مي باشد كه هر سه ركن در استان ما وجود دارد.

پس قابل تامل است كه مسولين ارشد استان با برنامه ريزي درست و بلند مدت علاوه بر زدودن زنگار بي توجهي به منابع پر اهميت گردشگري در استان،فضای حضور و تعامل با سرمایه گذاران را در این عرصه فراهم سازند ، تا با تقسیم بندی حرفه ای گردشگران مذهبی ، تاریخی و فرهنگی ، برای هرکدام ، شاخصه های علمی تعریف کرده و خدمات مورد نیاز آنان را ارائه دهند.

 

One thought on “به بهانه مازندران ، قطب گردشگری کشور/آنکه گفت آری ، آنکه گفت….”
  1. واقعا جای بسی تاسف است که مازندران با اینهمه جاذبه طبیعی و آب و خاک عالی حال و روز اینه.آدم وقتی یک جا مانند کیش رو میبینه که از نظر آب و هوا وخاک جزو بدترین مناطق ایران و بعد جاذبه های گردشگریشو می بینه تعجب میکنه.به امید روزی که اوضاع بهتربشه و یا حداقل اینجور نوشته ها ، تعدادشون زیاد بشه ، تا بلکه تکرار و تاکید باعث بهتر شدن اوضاع بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *