هراز نیوز : ترجمه اختصاصی – دانشمندان دانشگاه کمبریج در مطالعه ای بر روی KSR2 ، مولکول تعیین سوختن کالری، دریافتند افرادی که این ژن آنان جهش یافته است، مستعد ابتلا به چاقی هستند.

 

محققان دریافتند برخی از افراد راحت تر از دیگران چاق می شوند، چون کالری بدن این افراد آهسته تر می سوزد، این مطالعه برای اولین بار نقش ژنتیک را در چاقی نشان می دهد. محققان ادعا می کنند این تحقیقات به آنان کمک می کند شیوه های درمان چاقی را توسعه دهند و علاوه بر این می توانند شروع دیابت نوع 2 را به تاخیر بیندازند یا آن را متوقف کنند.

 

به گفته گاردین دانشمندان دانشگاه کمبریج تصمیم گرفتند تاثیر ژن KSR2 را بر روی چاقی بررسی کنند. این پژوهشگران نشان دادند مسدود کردن این ژن سبب می شود موش ها اضافه وزن زیادی پیدا کنند. یک تیم انگلیسی هم پس از بررسی ژنوم دو هزار نفر به شدت چاق متوجه شدند جهش در ژن KSR2 آنها بیش از حد نرمال است. این ژن هورمون هایی مثل انسولین را در بدن کنترل می کند و رشد سلول ها را با تقسیم و استفاده مناسب از انرژی فراهم می کند. تست های آزمایشگاهی نشان داد جهش در این ژن باعث می شود توانایی آن برای پردازش گلوکز و اسیدهای چرب مورد نیاز، پایین آید.

 

آزمایش های بیشتر نشان داد کسانی که جهش KSR2 در مقابل انسولین به شدت مقاومند. این بیماران زمانی که متفورمین، داروی دیابتی که سطح قند خون را کاهش می دهد را دریافت کردند، به میزان قابل توجهی وزن کم کردند.

 

کشف ژنی که در بدن نقش محوری در استفاده از انرژی دارد می تواند به دانشمندان کمک کند مبارزه با چاقی را به صورت کامل تری ادامه دهند. هر چند نمی توان تغییر در رژیم غذایی و سطح فعالیت بدنی را در افزایش میزان چاقی در جهان انکار کرد اما علل دیگری هم برای این چاقی وجود دارد که ناشی از تغییرات ژنتیکی بدن انسان است.

مریم مرادی هراز نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *