هراز نیوز: به گفته رویترز دولت ایران دیپلماسی جدیدی در مقابل سازمان ملل متحد آغاز کرده است و موافقت کرده مذاکرات جدیدی با شش قدرت بزرگ جهانی، از جمله ایالات متحده آغاز کند.

نشست جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در این کنفرانس، از اتفاقات نادری است که از سال 1980 در روابط این دو کشور به وجود آمده است.

اشتون به خبرنگاران گفت ظریف روز پنجشنبه با وزرای خارجه پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان دیدار خواهد داشت. این جلسه برای بحث در مورد برنامه هسته ای ایران تشکیل شده است.

ظریف و اشتون گفتگوهای قبلی خود را مثبت و سازنده خواندند.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد از رهبران جهان در مجمع عمومی دعوت کرده است در ضیافت سالانه ناهار در سازمان ملل متحد در روز سه شنبه شرکت کنند. باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران هم برای شرکت در این ضیافت دعوت شده اند.

 این فرصتی است که رئیس جمهوران دو کشور بتوانند ملاقات کوتاهی با هم داشته باشند. اما معلوم نیست اوباما که سال پیش در این ضیافت غایب بوده است، امسال در آن شرکت کند.

جن پساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت اگر دولت روحانی نشان دهد به طور جدی برای حل و فصل مشکل توسعه هسته ای تلاش می کند، آمریکا آماده همکاری با این کشور است.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا افزود در تمام جلسات بین اروپاییان، این حس جدید به وجود آمده است که دور جدید مذاکرات متفاوت خواهد بود. این مقام ارشد که نخواست نامش فاش شود به جلسات کری با همتایان اروپایی، از جمله ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا اشاره کرد.

اما در واشنگتن چهار سناتور ارشد آمریکا از اوباما خواستند موضع سخت خود را در مقابل ایران ادامه دهد، رابرت منندز و چارلز شومر دموکرات و لیندزی گراهام و جان مک کین جمهوری خواه از اوباما در نامه های جداگانه ای خواستند تحریم ها را علیه ایران ادامه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *