ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری سوریه یادداشتی به روزنامه نیویورک تایمز فرستاد که در آن مردم آمریکا را خطاب قرار داد. بخشی از یادداشت او به این شرح است.

روابط بین روسیه و آمریکا مراحل مختلفی داشته است. این دو کشور در زمان جنگ سرد رو به روی هم بودند اما در طول جنگ با نازی ها با هم متحد شدند. سازمان های بین المللی جهانی برای این به وجود آمده اند که جلوی چنین تخریب های جهانی را بگیرند. بنیانگذاران سازمان ملل متحد می دانستند تصمیمات موثر بر جنگ و صلح باید با اجماع جهانی صورت گیرد. خرد عمیق پشت این سازمان سبب شد تا ثبات روابط بین الملل برای چندین دهه بیمه شود.

هیچ کس نمی خواهد سازمان ملل به سرنوشت جامعه ملل دچار شود که به علت نداشتن اهرم اجرایی سقوط کرد. دور زدن سازمان ملل و اقدام نظامی بدون مجوز شورای امنیت نیز ممکن است سازمان ملل را به سرنوشت جامعه ملل دچار کند.

احتمال جنگ آمریکا علیه سوریه با وجود مخالفت های شدید بسیاری از کشورها و رهبران سیاسی و مذهبی از جمله پاپ، قربانیان بی گناه بیشتری را به کام مرگ می فرستد و ممکن است جنگ به خارج از مرزهای سوریه کشیده شود و موج جدیدی از تروریسم در دنیا به وجود آورد. این موضوع تلاش های چند جانبه برای حل و فصل مشکل هسته ای ایران و مناقشه اسرائیل و فلسطین را با مشکل رو به رو می کند و ثبات در خاورمیانه و شمال آفریقا را تضعیف می کند.

نبرد سوریه بر سر دموکراسی نیست، درگیری مسلحانه میان دولت و مخالفان در یک کشور چند مذهبی است. افرادی هستند در سوریه که به دنبال دموکراسی هستند اما بیشتر جنگجویان القاعده و افراط گرایان مذهبی در حال مبارزه با دولت هستند. این جنگ با کمک سلاح های خارجی که در دست مخالفان است تبدیل به جنگ خونینی شده است.

روسیه از ابتدا از گفت و گوی مسالمت آمیز حمایت کرده است. ما نمی خواهیم از دولت روسیه حمایت کنیم بلکه هدف ما حمایت از قوانین بین المللی است. ما باید از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحد عمل کنیم و بر این باوریم حفظ قوانین بین المللی یکی از معدود راه های جلوگیری از لغزش روابط بین الملل به هرج و مرج است. بر اساس قوانین فعلی بین المللی از نیروهای نظامی فقط در هنگام دفاع از خود یا با اجازه سازمان ملل باید استفاده کرد. این قانون است و چه ما آن را دوست داشته باشیم و چه دوست نداشته باشیم باید مطابق با آن رفتار کنیم.

هیچ کس تردیدی ندارد که در سوریه از گازهای شیمیایی استفاده شده است اما دلیلی در دست نیست که این گازها توسط مخالفان دولت برای تحریک کشورهای خارجی به مداخله انجام نشده باشد.

این موضوع که مداخله نظامی در درگیری های داخلی کشورهای خارجی برای ایالات متحده به امری عادی تبدیل شده است، نگران کننده است.آیا این موضوع در دراز مدت به نفع آمریکا خواهد بود؟ میلیون ها نفر در سراسر جهان آمریکا را به عنوان آورنده دموکراسی نمی دانند، بلکه آن را قدرتی می دانند که یا علیه گروه آن هاست و یا با گروه آن هاست.

اما ثابت شده این قدرت بی اثر و بی معنی است. افغانستان اوضاع نامناسبی دارد و هیچ کس نمی تواند بگوید بعد از خروج نیروهای بین المللی در این کشور چه اتفاقی خواهد افتاد. در عراق هر روز ده ها کشته داریم. مهم نیست چگونه مهمات نظامی را با سلاح های پیچیده هدف قرار دهید، در هر صورت تلفات غیرنظامیان اجتناب ناپذیر است. غیرنظامیانی که حمله نظامی برای حمایت از آنها به وجود آمده است.

ما باید زبان زور را متوقف کنیم و به مسیر حل و فصل دیپلماتیک برگردیم.

فرصت های جدیدی برای جلوگیری از اقدام نظامی در چند روز گذشته به وجود آمده است. ایالات متحده، روسیه و همه اعضای جامعه بین الملل باید از تمایل سوریه برای نابودی زرادخانه های شیمیایی خود تحت نظارت سازمان های بین المللی استقبال کنند.

اگر ما بتوانیم جلوی زور علیه سوریه را بگیریم باعث می شود جو امور بین المللی بهتر شود و اعتماد متقابل تقویت شود و در همکاری در زمینه دیگر مسائل مهم باز شود.  

روابط کاری و شخصی من با رئیس جمهور اوباما رو به رشد است. من قدردان این موضوع هستم. سیاست ایالات متحده این است که ملت خود را استثنایی می دانند. این خطرناک است که مردم خود را تشویق کنیم که فکر کنند استثنایی اند.  کشورهای مختلفی در دنیا وجود دارند. کشورهای بزرگ و کشورهای کوچک ، غنی و فقیر ، کسانی که با سنت های دموکراتیک مدت هاست آشنا هستند و کسانی که هنوز در حال پیدا کردن راه خود را به سمت دموکراسی اند. اما نباید فراموش کنیم که خداوند همه ما را برابر خلق کرده است.

2 thoughts on “یادداشت پوتین در نیویورک تایمز چه بود؟”
  1. روسیه ی عزیز و پوتین سیاست دان بهتر است یک نگاهی به جنایات و خیانت های تاریخی روسیه علیه ایران بپردازد و خیال نکند مردم ایران زخمهایی که روسیه ی کثیف به مردم رنجدیده ی ایران زده است را فراموش کرده اند.. هنوز هم زخمهای تاریخی روسیه بر شمال ایران درد می کند.. رویارویی ظاهری روسیه ی خیانت کار با آمریکای جنایت کار فریبی بیش نیست.. ایرانیان مطلع فریب ظواهر روسیه را نخواهند خورد.. روسیه نشان داده هر وقت مصالحش اقتضا کند به پر کاهی ایران را می فروشد.. شک نکنیم.

  2. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری سوریه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *