باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، بعد از آنکه نتوانست کشورهای گروه 20 و اتحادیه اروپا را با خود همراه کند، آخرین تلاش ها را برای همراهی کنگره انجام می دهد. او لابی های دولتی و خصوصی گسترده ای برای فشار به کنگره برای حمله محدود موشکی به سوریه انجام داده است، اما حتی برخی از قویترین حامیان او در کاپیتول هیل به اقدام نظامی بدبین هستند.

به گزارش هراز نیوز به نقل از واشنگتن پست اوباما قصد دارد روز سه شنبه به ملاقات دموکرات های مجلس سنا برود، او روز دوشنبه مصاحبه تلویزیونی خواهد داشت و در آن در مورد این موضوع که حمله نکردن به سوریه، نشان دادن چراغ سبز به ایران و حزب الله است صحبت خواهد کرد.

اوباما در پشت صحنه هم روزهای پرتلاشی دارد. او و بایدن، معاون رئیس جمهوری، تعدادی از سناتورهای جمهوری خواه را در روز یکشنبه به مهمانی شام در محل اقامت رئیس جمهوری دعوت کردند، روز دوشنبه هم سایر مقامات ارشد پشت درهای بسته مذاکراتی داشتند که حاکی از تلاش های کاخ سفید برای راضی کردن مقامات بود.

به گفته مقامهای آمریکایی دولت در دو هفته گذشته حداقل با 85 سناتور و بیش از 165 عضو مجلس جلسه تشکیل داده است. بخش اعظم تلاش های کاخ سفید بر روی دموکرات ها و یهودی ها متمرکز شده بود. اما هنوز هم کاخ سفید موفق به متقاعد کردن کنگره نشده است. در روز یکشنبه در آخرین گزارش واشنگتن پست آمد که در اعضای مجلس نمایندگان 227 مخالف، 25 موافق و 181 بی نظر نسبت به حمله به سوریه وجود دارد. رای ها در مجلس سنا به 27 سناتور مخالف، 23 رای موافق و 50 رای ممتنع تقسیم شده است.

با این حال چند تن از حامیان کلیدی دولت در امور سوریه می گویند برای این تلاش ها دیر شده است. دو نفر از حامیان اصلی جمهوری خواه، که از حمله نظامی به سوریه حمایت می کنند در مصاحبه تلویزیونی در روز یکشنبه از کاخ سفید انتقاد کردند. آنها لابی ها را نادرست و استراتژی مقابل سوریه را مبهم خواندند.

غیر از کنگره، مردم آمریکا هم متقاعد نشده اند حمله نظامی کار درستی باشد. طبق نظرسنجی سی.ان.ان از هر 10 آمریکایی 8 نفر به این باور رسیده اند که بشار اسد با گاز شیمیایی به مردم خود حمله کرده است، اما آنها نمی خواهند کنگره حمله نظامی به سوریه را تصویب کند. به گفته سی.ان.ان پس از دخالت نظامی در عراق، مصر و لیبی مردم مشکوکند به اینکه ایالات متحده بتواند جنگ در خاورمیانه را با موفقیت و آنگونه که ارزیابی می کند ، به پایان برد. فشار برای عدم حمله نظامی به سوریه به قدری زیاد بود که اوباما مجبور شد در تاریخ 31 اوت به صورت ناگهانی اعلام کند برای اقدام نظامی علیه سوریه از کنگره اجازه خواهد گرفت. عدم رای کنگره، ضربه ای به اعتبار اوباما وارد خواهد کرد.

استفانی کاتر، یکی از عوامل سی.ان.ان که در سال 2012 معاون کمپین تبلیغاتی اوباما بود می گوید: اگر کنگره رای به حمله نظامی ندهد، به رئیس جمهوری ضربه ای وارد نمی شود، بلکه اقتدار ایالات متحده است که ضربه می خورد.

اما نظر سنجی ها نشان می دهد حتی تصویب کنگره هم کمک کمی به اوباما خواهد کرد. 55 درصد از آمریکایی ها مخالف حمله به سوریه هستند. حمایت مردمی از حمله نظامی به کمترین حمایت از اینگونه حملات طی 20 سال اخیر تبدیل شده است. اطلاعات نشان می دهد بعد از آنکه بعد از حمله به عراق، شواهد و مدارک مربوط به سلاح های کشتار جمعی صدام حسین دروغ از آب درآمد، اکنون افکار عمومی به سختی می تواند شواهد و مدارک مربوط به بشار اسد را بپذیرد. 

سناتور تام یودال گفت مردم آمریکا نمی خواهند درگیر جنگ داخلی در خاورمیانه شوند. ایالات متحده می تواند از طریق سازمان ملل دست به اقدامات گسترده تر بزند.

در مطالبی که خوانندگان واشنگتن پست زیر اخبار مربوط به سوریه گذاشته اند آمده است چرا کسی نمی پرسد در حمله نظامی آمریکا چند کودک کشته خواهند شد؟ ما پلیس دنیا نیستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *