جعفر رحمان زاده معاون سياسي امنيتي استانداري مازندران در دولت سید محمد خاتمی و استاندار زنجان در دولت هشتم و از نیروهای شاخص اصلاح طلب استان که مسئول ستاد انتخاباتی سید محمد خاتمی در مازندران هم بود، مدت هاست که دیگر تمایلی برای بازگشت به استان ندارد و به دور از زادگاه خود در تهران به فعالیت های سیاسی و کارهای مطالعاتی خود مشغول است.

رحمان زاده  را میتوان جز چهره های معتدل اصلاح طلب به شمار آورد که همواره از افراطی گری پرهیز داشت. آنچه در ادامه میخواندی مصاحبه نگاه نیوز را با جعفر رحمان زاده می باشد که رحمان زاده بدون روتوش بسیاری از حرف هایش را برای اولین بار با مخاطبین نگاه در میان گذاشت:

نظر شما در مورد عوامل انتخاب دکتر حسن روحانی و پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات بیست و چهارم خرداد چیست؟

عوامل متعددی را میتوان در مورد پیروزی آقای روحانی ذکر کرد که مهمترین آن فضای گفتمانی بود که ایشان اجرا کرد چرا که در هشت سال گذشته گفتمان اصولگرایی حاکم در بخش های مختلف سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و … کارکردهایی داشت که فضای ایجاد شده ؛ نخبگان ، جوانان ، دانشجویان و حتی بخش هایی از جامعه که دولت سعی داشت تا با تمرکز روی آنها و پرداخت یارانه نقدی و مسکن مهر و سهم عدالت  و…  آنها را همراه با خود داشته باشد موفق عمل نکرد و نهایتا در انتخابات ما شاهد این قضیه بودیم که حتی  آرای کوچکترین روستاها و مناطق حاشیه شهر هم با مرکز استان ها و تهران یکی شد و همه ی مردم در یک امر مشترک با هم هم نظر شدند.

در مجموع مردم  به دنبال تغییر بودند و در ابتدا همه ی تلاشها برای حضور آقای خاتمی در انتخابات انجام شد ولی آقای خاتمی با تکیه بر دلایلی که بعدها و بعد از رد صلاحیت آیت الله هاشمی رنگ واقعیت گرفت از حضور در انتخابات خودداری کردند.

بعد از رد صلاحیت هاشمی کاندیدای شناسنامه دار اصلاح طلب که پیشینه اصلاح طلبی داشته باشد وجود نداشت و در عمل اصلاحات فاقد کاندیدای رسمی بود. به هر حال پس از هفته ها و با تکیه بر نظر سنجی و بحث های کارشناسی و با هوش بالای آقای خاتمی این اتحاد در جبهه اصلاحات شکل گرفت که با اعلام حمایت آقای عارف از دکتر روحانی ؛ اجماع کلی بر روی دکتر حسن روحانی بعنوان کاندیدای اصلاح طلبان در انتخابات ریاسبت جمهوری شکل گرفت.

در  زمانی که یک کاندیدا به دروغ کاندیدای مطلوب نظام و مورد تائید مقام معظم رهبری معرفی شد که هدف چیزی جز دلسرد کردن مردم برای حضور در عرصه و عدم تحقق حماسه ی سیاسی مطلوب رهبری بود که این مساله به لطف خدا و با  درایت رهبری و هوشیاری مردم خنثی شد و مردم نشان دادند میل به تغییر و نه به گفتمان پوپولیستی را مهمتر از هرچیزی می دانند.

مردمی که در سالهای اخیر شاهد سیر تند حوادث منطقه بودند نمیخواستند با یک انتخاب بد جامعه بین الملل بر علیه ایران بسیج شود که در نتیجه وضعیت بد اقتصادی و سیاسی داخل کشور و سیاست های خارجی غلط دولت قبل دو عامل اصلی این انتخاب بود.

با روی کار آمدن دولت روحانی ؛ بحث انتخاب وزار به یکی از چالشی ترین مسائل دولت تبدیل شد به نظر شما یک وزیر کشور کاملا اصولگرا که برخی تحلیلگران او را وزیر تحمیلی به دولت نامیدند چیست؟ آیا این به معنی عدم اعتماد به اصلاح طلبان برای حضور آنها در بدنه وزارت کشور می باشد؟

به عقیده بنده نباید زود قضاوت کنیم . باید برنامه ها و عملکرد را دید و نباید بر اساس گذشته افراد آنها را قضاوت کرد. بدون شک برنامه های دکتر روحانی در بخش  سیاست داخلی ، توسعه سیاسی ، حقوق شهروندی و امنیت اجتماعی اصلاح طلبانه خواهد بود.
انتخاب آقای رحمانی فضلی بعنوان وزیر کشور در ابتدا قدری ابهام و نگرانی را در بدنه اصلاحات ایجاد کرد اما خود دکتر روحانی به اصلاح طلبان این اطمینان را داد که مشکلی در این زمینه پیش نخواهد آمد. البته ناگفته نماند که بنده اطلاع دقیق دارم که رحمانی فضلی گزینه اول آقای روحانی نبود بلکه رئیس جمهور  آقای اسحاق جهانگیری را معرفی کردند مورد قبول قرار نگرفت.

البته بنده این ادعا را قبول ندارم که رحمانی فضلی به وی تحمیل شد چرا که اطلاع دارم که آقای رحمانی فضلی هم گزینه خود آقای روحانی بود که بعد از تصمیم آقای روحانی مجلس و بالاخص ریاست مجلس خبر دار شدند.
بنده معامله مجلس و دولت را بر سر انتخاب وزار از اساس بی پایه میدانم و رد میکنم.

چندی پیش خبری در رسانه ها مطرح شد پیرامون اینکه آقای یونسی معاون سیاسی امنیتی رئیس جمهور شد ؛ نظر شما در اینباره چیست ؛ آیا با تشکیل همچین معاونتی برخی اختیارات وزیر کشور به این معاونت واگذار می شود؟

معاونت سیاسی امنیتی رسمیت ندارد و توسط خود آقای یونسی هم تکذیب شد. البته یک گروهی در حال مطالعه هستند که بعضی از شوراها و معاونت ها که در زمان دولت نهم تشکیل شده را مورد بررسی قرار دهند و برخی را حذف کنند. در مجموع بعید میدانم معاونت سیاسی امنیتی تشکیل شود.

به نظر شما با توجه به مواضع بعضی مجلسی ها در زمان رای اعتماد  آیا اصلاح طلبان شانسی برای تصاحب سه وزارت خانه باقیمانده را دارند؟

به نظر من اینک با توجه باز شدند دانشگاه ها و مدارس و شرایط ویژه قشر جوان و ورزشکاران  مجلس با دولت تعامل میکند . البته سابقه هم نداشته تا به حال مجلس دو بار وزیرانی که برای یک وزارت خانه معرفی میشوند را رد کند.

شما واژه اصلاح طلبان بدلی قبول دارید؟

نه بنده موافق این مرز بندی ها و این قبیل واژه ها نیستم چرا که اصلاحات یک حزب نیست بلکه مجموعه ای از سلیقه و گرایش های متفاوت و متنوع می باشد. البته نا گفته نماند اصلاحات دارای شاخص هایی میباشد که طی جلسات متعددی که با خاتمی داشتیم تحت قالب یک جزوه تهیه شده است. اگر در قالب این چهار چوب فعالیت کنند بنده اصولا این مرز بندی ها و صف بندی ها را قبول ندارم.

آیا در صورت عدم حضور اصلاح طلبان در مناصب بالا دوره بعد انتخابات اصلاح طلبان کاندیدا معرفی می کنند؟

همانطور که آقای خاتمی توضیح دادند تحقق مواضع اصلاحات هدف ماست. لزوما حضور اصلاح طلبان به عنوان مدیر نمیتواند کاری از پیش ببرد چیزی که مهم است تحقق اهداف و شعارهای اصلاحات می باشد حتی اگر اصلاح طلبان در قدرت نباشند.

اما در مورد استان مازندران ؛ آیا به شما برا ی استانداری مازندران پیشنهادی شده است؟

از طرف دوستان و علاقه مندان چرا ؛ اما بصورت جدی و از طرف وزارت کشور  چیزی مطرح نشد. البته بنده تمایلی برای بازگشت به استان ندارم و معتقدم که چهره ها نباید تکرار شوند.

چرا هیچکدام از گزینه های استانداری مازندران اصلاح طلب نیستند و چه  بسا که با اصلاحات زاویه هم دارند؟

اجازه بدهید بنده در مورد اشخاص صحبت نکنم. اعتقاد من بر این است که با توجه پتانسیل بالا استان مازندران این استان هیچوقت نتوانست به حق خود برسد. فردی که اینبار برای استانداری مازندران انتخاب می شود باید همه شاخصه ها را داشتبه باشد و صرفا یک ویژگی که اصلاح طلب است یا خیر ملاکی برای کارآمدی وی نیست. البته نا گقته نماند که استاندار نماینده دولت در استان است و باید با برنامه های دولت در استان هماهنگ باشد.

ادامه دارد…

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *