به گزارش خبرگزاری رویترز نوکیا در روز سه شنبه اعلام کرد حق کسب و کار خود را به قیمت 7.2 میلیارد دلار به مایکروسافت فروخته است. در معامله روز سه شنبه نوکیا توافق کرده به مدت ده سال مجوز ثبت اختراعات این شرکت باید با توافق مایکروسافت صورت گیرد.

نوکیا در بازار ساخت غالب گوشی از اپل و سامسونگ شکست سختی خورده است. این گوشی در سال 2007، 40 درصد بازار گوشی های جهان را در اختیار خود داشت، در حالی که در حال حاضر تنها 15 درصد بازار گوشی های همراه را به خود اختصاص داده است و گوشی های هوشمندش تنها 3 درصد بازار مربوط به گوشی های هوشمند را تامین می کنند.

عده ای این حرکت بالمر را جسورانه و راهی به سمت آینده می دانند. آنها معتقدند مایکروسافت به عنوان یک شرکت بزرگ در عرصه فناوری نمی تواند برای مدت زیادی از بازار تلفن های همراه دور بماند. اما عده ای معتقدند بالمر تنها یک زمین سوخته را خریداری کرده است. اینکه نوکیا حاضر شده حق کسب و کار خود را به قیمت یک چهارم سال گذشته خود بفروشد نشان می دهد این شرکت در کار خود شکست خورده است و مشکلات آن بسیار عمیق است و بالمر با این خرید به مشکلات مایکروسافت اضافه کرده است.

هنوز هم نوکیا بعد از سامسونگ فروشنده شماره دوم تلفن های همراه در جهان است. اما اغلب فروشنده گوشی های مقاوم با ویژگی های فناورانه پایین تر است که روز به روز بیشتر طرفداران خود را از دست می دهد.

استفان الوپ، یکی از مدیران سابق مایکروسافت و مدیر کنونی نوکیا، یکی از گزینه های احتمالی مایکروسافت برای جانشینی بالمر است. انتظار می رود بالمر تا تابستان سال آینده بازنشسته شود.

فروش سری لامیا نوکیا با سیستم عامل ویندوز توانست 3.3 درصد بازار را از آن خود کند، اما هنوز 90 درصد بازار سهم اندروید گوگل و آی او اس اپل است.

مریم مرادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *