هراز نیوز : مریم مرادی – باراک اوباما و همکارانش در روز یکشنبه تلاش کردند کنگره را متقاعد به تصویب حمله نظامی علیه سوریه کنند. اما مردم آمریکا از جنگ خسته شده اند و خواهان عدم دخالت آمریکا در این موردند.

اوباما در روز دوشنبه هم در صحبت با اعضای مجلس و سنا تاکید کرد باید با نیروی نظامی به حمله مرگبار شیمیایی در سوریه پاسخ داد. ده ها تن از نمایندگان مجلس که از تعطیلات خود نیمه کاره برگشته اند در عصر یکشنبه در ساختمان کاپیتول جمع شدند و جلسه ای با تیم امنیت ملی اوباما داشتند. اما انگار تلاش های تیم امنیت ملی نتوانسته است ذهن نمایندگان را زیاد تغییر دهد.

جانیس هان نماینده حزب دموکرات کالیفرنیا گفت: من بسیار نگرانم آمریکا به جنگ علیه کشوری برود که به ما حمله نکرده است. او تعداد موافقان و مخالفان جنگ با سوریه را تقریبا مساوی خواند.

روز بعد از اینکه اوباما رای خود در مورد حمله به سوریه را مشروط به نظر کنگره دانست، جان کری، وزیر امور خارجه، با استناد به جنایات آدولف هیتلر و صدام حسین، سوریه را یک تهدید بالقوه برای اسرائیل خواند. او حتی در تلویزیون اعلام کرد شواهد جدیدی به دست آمده که در اوت 21 در حمله شیمیایی در نزدیک دمشق از گاز سارین استفاده شده است.

بیشتر اعضای کنگره آمریکا می دانند برای رای آوردن بهتر است مدافعان اسرائیل شناخته شوند.

این اولین بار است که دولت اسم گاز شیمیایی استفاده شده در سوریه را که به گفته سازمان های اطلاعاتی بیش از 1400 نفر کشته به همراه داشت، مشخص می کند. به نقل از ژاپن تودی این مرگبارترین حادثه جنگ داخلی سوریه است و مرگبارترین استفاده از سلاح شیمیایی بعد از عراق محسوب می شود. صدام حسین در عراق در سال 1988 هزاران کرد را با استفاده از گاز شیمیایی کشت.

اما نظرسنجی ها نشان می دهد بیشتر مردم آمریکا که از جنگ در عراق و افغانستان خسته شده اند با جنگ علیه سوریه مخالفند.

در حالی که کری پیش بینی می کند اوباما می تواند کنگره را متقاعد به اقدام نظامی کند، از افراد لیبرال دموکرات تا محافظه کاران جمهوری خواه مخالفت خود را با جنگ اعلام کرده اند.

بنی تامپسون، نماینده ارشد حزب دموکرات در کمیته امنیت داخلی گفت: من متقاعد نشدم مسائل داخلی سوریه با حمله نظامی ما حل شود. جواب من نه به حمله نظامی است.

مقامات نظامی ایالات متحده با استفاده از این تاخیر به ارزیابی مجدد کشتی های جنگی خود پرداختند. ناو هواپیمابر یو اس اس نیمیتز و کل گروه جنگی آن به دریای سرخ فرستاده شد تا در صورت نیاز به پشتیبانی از نیروی نظامی سوریه بپردازد.

اجماع در کاپیتول هیل نشان می دهد اوباما در مجلس سنا شانس برنده شدن دارد.

کاخ سفید روز دوشنبه با دموکرات های مجلس سنا از طریق تلفن صحبت کرد و قرار است روز سه شنبه با چند فرد کلیدی مجلس و سنا در روز سه شنبه دیدار داشته باشد.

 

One thought on “آیا اوباما موفق می شود کنگره و سنا را راضی به حمله کند؟”
  1. دیدی که دست خدا همیشه بالاتر از دستهای بشری است
    بر فرض جنگ هم شود عدو شود سبب خیر
    ایران قدرتمند تر می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *