محققان دریافتند که افزایش وزن بدن، افزایش دور کمر و نیز خوردن بیش از حد غذاهای حاوی سدیم ممکن است از دلایل افزایش فشار خون باشند.

 

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه خراسان، طی 13 سال گذشته فشار خون در بین کودکان و جوانان در حدود 27 درصد افزایش پیدا کرده است. دانشمندان اظهار کردند: افزایش وزن بدن، افزایش دور کمر و نیز خوردن بیش از حد غذاهای حاوی سدیم ممکن است از دلایل افزایش فشار خون باشند.

 

افزایش فشار خون بسیار خطرناک است، زیرا مردم معمولا از وجود آن بی‌خبر هستند. در جوانان 20 ساله و بالاتر فشار خون نرمال باید کمتر از Hg 80/120 باشد. هرچند در بین نوجوانان و کودکان این مقدار بر طبق سن، جنس و قد متغیر است.

 

محققان آمریکایی خاطرنشان کردند: برای بررسی فشار خون نباید کودک بیش فعال باشد، زیرا در این افراد میزان فشارخون سه برابر میزان معمولی است.

 

در این بررسی محققان افراد را در بین دو گروه متفاوت سنی و جنسی، قومی و نژادی، وزن و مصرف سدیم ارزیابی کردند. در این میان پسران فشارخون بیشتری داشتند، اما در این تحقیق فشار خون دختران نیز به‌طور قابل توجهی افزایش یافته بود.

 

دو سوم از سدیم مصرفی از طریق خوردن غذاهای آماده و یک چهارم از طریق غذاهای رستوران‌ها به بدن وارد می‌شود. محققان مقدار سدیم فراوان در رژیم غذایی را با فشار خون بالا مرتبط دانسته‌اند و پیشنهاد می‌دهند کم کردن آن در بین نوجوانان و جوانان می‌تواند میزان فشار خون انقباضی را تا mm Hg2/1 و میانگین فشار قلبی را mm Hg 3/1 کاهش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *