در هفته‌هاي اخير ساختماني معروف به «ساختمان لادن» در صدر اخبار قرار گرفت، ساختماني كه به گفته مجتبي ثمره هاشمي، دوستان محمود احمدي‌نژاد در آن دور هم جمع مي‌شوند.
 روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.
***

روزنامه ايران و ايرنا به بولتن تبديل شده بودند

بر اساس گزارش تهران امروز، علي لاريجاني گفته: روزنامه ايران را خود من در زماني كه وزير ارشاد بودم تاسيس كردم تا روزنامه رسمي كشور باشد و همه گروه‌ها و جناح‏ها را در بر بگيرد؛ ولي اين روزنامه و نيز خبرگزاري ايرنا با تغيير آن روند، به وضعيت فعلي دچار شدند.لاريجاني با تاكيد بر اينكه جريان‌هاي سياسي بايد يكديگر را به رسميت بشناسند، گفته: اگر اين مهم محقق نشود در كشور دچار مشكل مي‏شويم؛ همان‌گونه كه در جهان اسلام گروه‌هايي همچون طالبان، وهابيت و فرقه‌هاي تكفيري به دليل اينكه غير از خودشان كسي را به رسميت نمي‌شناسند، مشكل آفرين شده‌اند.

ناچاری اصلاح‌طلبان در اتحاد با روحانی

رسالت در سرمقاله امروز خود به قلم امیر محبیان نوشت: دولت روحانی در فضایی از خوشبینی روی کار آمده است و از جهت اقبال نسبی اصولگرایان و اصلاح طلبان موقعیتی ممتاز دارد ولی براین باورم که این فضا بدلیل فقدان پشتوانه اجتماعی ایدئولوژیک برای تیم روحانی بسیار شکننده است. دولت های اصولگرا و اصلاح طلب در زمان خود هر چند هیچ‌کدام طیف گسترده ای از دو جناح را بسوی خود جذب نکردند ولی حامیانی ایدئولوژیک و پابرجا  داشتند که در بحران ها  قابلیت اتکا داشتند. دولت روحانی فضای مثبت گسترده تری پیش رو دارداما در صورت قرار گرفتن در بحران نه تنها حامیان ایدئولوژیکی ندارد بلکه مابین دو فک جناحی گیر خواهد افتاد.

اصلاح طلبان فعلا به اتحادی از سر ناچاری با روحانی دست زده اند؛آنها برای انتخابات مجلس برنامه داشته و در صورت کسب موقعیت بهتر دیگر با زبان فعلی با روحانی سخن نخواهند گفت.در آن صورت موازنه منفی فعلی در دوجناح که فضای تنفس برای روحانی ایجاد کرده است در بدترین حالت سریعا به موازنه فشار دو سویه به روحانی تغییر جهت خواهد داد . روحانی برای بقا مجبورخواهد شد یا در میان دو منبع فشار گرفتار آید یا به یک سو گرایش یابد و این پایان میانه روی خواهد بود.

گسترش مخالفت نمایندگان با سرپرست وزارت علوم

بر اساس گزارش کیهان، مخالفت با تصدی وزارت علوم از سوی یکی از عناصر فعال در فتنه‌گری سال 88 رو به افزایش است.جواد جهانگیرزاده از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس که در جلسه روز رأی‌ اعتماد در دفاع از برخی وزرای پیشنهادی سخن گفته بود، درباره احتمال معرفی سرپرست وزارت علوم به عنوان وزیر به مجلس عنوان کرد: معرفی آقای توفیقی بین‌ مجلس و دولت اختلاف ایجاد می‌کند که این موضوع بی‌دلیل هم نیست. اظهارات آقای توفیقی در حوادث فتنه 88 کاملا سوال‌برانگیز و مسئله‌دار است. کسی که در مسند مهمی حضور داشته اینگونه نظام را متهم به تقلب کند و با عنوان مضحک مهندسی انتخابات، نظام را مورد ظلم قرار دهد من به عنوان یک نماینده نمی‌توانم به ایشان اعتماد کنم و رای بدهم.

این نماینده مجلس به آریا گفت: آقای توفیقی پیشاپیش اعتماد نمایندگان را از خودش سلب کرده،‌ بنابراین نمی‌توان مهم‌ترین و تاثیرگذار‌ترین نهاد آموزشی کشور را تحت تاثیر کسی قرار داد که در یک نظام سیاسی مسئولیت داشته و آن نظام را مورد بدترین تهمت‌ها قرار داده است پس یا حرف گذشته وی درست بوده یا اینکه الان قصد خدمت به نظام را ندارد.جهانگیرزاده تاکید کرد: بنا نیست مدیریت این وزارتخانه کسی باشد که در عرصه‌های سیاسی جلودار رفتارهای افراط‌گرایانه و حرف‌های بدون سند و اتهام‌آمیز برای نظام باشد. بنده معتقدم آقای توفیقی با حرفهایی که مطرح کرده صلاحیت را از خودش سلب کرده، با این اوصاف من باور ندارم که ایشان بتواند در این وزارتخانه بی‌طرفانه و برای نظام کار کند.

عبدالوحید فیاضی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز با تاکید بر این مطلب که بعید است رئیس‌جمهور، توفیقی را به عنوان وزیر علوم معرفی کند، گفت: از آنجایی که احتمال رای‌آوری آقای توفیقی در مجلس کم است و از طرفی ممکن است رای منفی نمایندگان موجب دلخوری دولت شود بنابراین بعید است وی به عنوان وزیر علوم به مجلس معرفی شود. زیرا با رای عدم اعتماد نمایندگان، توفیقی دومین وزیر پیشنهادی برای وزارت علوم خواهد بود که با رای منفی مجلس مواجه می‌شود.یادآور می‌شود توفیقی سرپرست وزارت علوم هم‌اکنون مشغول اقدامات غیرقانونی به نیابت از افراطیون است و همین امر سند مضاعفی بر عدم صلاحیت نامبرده است.

بررسي واگذاري 2 ساختمان مجهز دولتي به خانه ايرانيان خارج کشور

خراسان نوشت: بر اساس بررسي هاي يک نهاد نظارتي، هيئت دولت دهم در يکي از آخرين جلسات خود واگذاري حق استفاده از 2 ساختمان مجهز دولتي در شهر تهران را براي انجام فعاليت هاي عام المنفعه و فرهنگي به مدت 10 سال در اختيار خانه ايرانيان خارج از کشور قرار داده است که اين اقدام از جنبه هاي مختلف قانوني و بررسي نحوه فعاليت خانه ايرانيان، داراي اشکالاتي است و بر اين اساس، قرار است گزارش مذکور در اختيار مديران دولت جديد قرار بگيرد.

گمانه‌زنی درباره تغییر برخی استانداران

کیهان نوشت: رایزنی‌ها برای تغییر استانداران برخی استان‌ها در جریان است.وب‌سایت ندای انقلاب در این زمینه گزارش داد: سیدمحمود حسینی استاندار اسبق (وابسته به حزب مشارکت) سیستان و بلوچستان و اصفهان از گزینه‌های اصلی هم برای استان سیستان و بلوچستان و هم استان اصفهان است. دانیال ملایی معاون اسبق سیاسی امنیتی استانداری سیستان نیز برای استانهای سیستان‌و‌بلوچستان و هرمزگان کاندیدا شده است. رستمی رئیس سابق دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز جزو گزینه‌های اصلی این استانداری است.

در همین حال حسین مرعشی سخنگوی کارگزاران در خصوص برخی از اخبار منتشر شده مبنی بر انتصاب غلامحسین کرباسچی به‌عنوان استاندار سیستان و بلوچستان گفت که این خبر دروغ است و چنین چیزی مطرح نیست.از سوی دیگر احمد محقر رایزنی ستاد دکتر روحانی در استان خراسان‌شمالی با وی برای نامزدی استانداری را تایید کرد و گفت این ستاد صحبت‌هایی با بنده در این باره داشته‌اند.محقر در مصاحبه با ایرنا اضافه کرد: بنده که از افراد معتقد به این گفتمان و گفتمان اصلاح‌طلبی بوده و مسئولیت‌هایی نیز در دوران اصلاح‌طلبان داشته‌ام، از سوی شورای راهبردی ستاد دکتر روحانی و برخی دوستان تاثیرگذار و بومی در استان برای پذیرش استانداری خراسان شمالی پیشنهاد شده‌ام.

وی افزود: من نیز موافقت خود را با پذیرش مسئولیت استانداری خراسان‌شمالی و یا هر منصب و یا کسوتی که از آن طریق بتوانم به دولت اعتدال و تدبیر کمک کنم، اعلام کرده‌ام.از سوی دیگر وب‌سایت «سلام نو» که به اصلاح‌طلبان نزدیک است، گزینه‌های احتمالی برای استانداری 8 استان را این‌گونه معرفی کرده است: قزوین (عباس میرزا ابوطالبی)، لرستان (سیدحسن رسولی)، گلستان: (محمدرضا صالحی)، البرز: (سیدعلی میرباقری و حمیدرضا شهبازی)، خراسان‌شمالی‌( علی محقر و علی مصافی)، اردبیل» (ولی آذروش و رضا آقایی)، یزد: (علی ‌اکبر اولیا) و کرمان‌(محمد فرشاد)پیش از این تشکیل کمیته 3 نفره متشکل از جهانگیری، یونسی و رحمانی فضلی برای انتخاب استانداران تکذیب شده است.

احمدي‌نژاد و خاتمي همسايه مي‌شوند

بر اساس گزارش تهران امروز، در هفته‌هاي اخير ساختماني معروف به «ساختمان لادن» در صدر اخبار قرار گرفت، ساختماني كه به گفته مجتبي ثمره هاشمي، دوستان محمود احمدي‌نژاد در آن دور هم جمع مي‌شوند. به گزارش سفير، خبر مي‌رسد بعد از آنكه روحاني مانع از تشكيل دفتر رئيس‌جمهور سابق نشد و از اين كار نيز استقبال كرد، دستور داده است تا مجموعه‌اي جديد و مجزا براي روساي‌جمهور سابق كشور آماده شود، مجموعه‌اي كه البته ارتباطي با «ساختمان لادن» ندارد، چه آنكه اين ساختمان قرار است به وزارت دادگستري واگذار شود تا مصطفي پورمحمدي در آن مستقر شود و بدين‌ترتيب «دوستان احمدي‌نژاد» و خود «احمدي‌نژاد» بايد به زودي ساختمان لادن را تخليه كنند و تحويل پورمحمدي و دولت يازدهم دهند. به نظر مي‌رسد با تدارك مجموعه جديد براي استقرار روساي جمهور سابق كشور، بعد از هشت سال، بار ديگر خاتمي و احمدي‌نژاد به هم مي‌رسند و اين بار همسايه مي‌شوند.

حکم ‌اعدام دادگاه‌ آمریکایی برای یک مسلمان

آرمان روابط عمومی نوشت: شنیده شد که نضال حسن در سال 2009 سیزده نظامی آمریکایی را در پایگاه نظامی «فورت هود» در ایالت تگزاس در جنوب این کشور به قتل رساند. قضات نظامی پس از چهار ساعت بحث و گفت‌وگو برای نضال حسن حکم اعدام صادر کردند. چهل و پنج اتهام علیه این نظامی سابق آمریکایی مطرح شده بود. نضال حسن که شهروند آمریکایی فلسطینی‌تبار است، اعتراف کرده بود این اقدام را برای دفاع متوقف کردن جنگ آمریکا علیه اسلام انجام داده است. اجرای حکم اعدام در دادگاه نظامی آمریکا ممکن است چند سال طول بکشد. ارتش آمریکا از سال 1961 تاکنون هیچ نظامی خود را اعدام نکرده است. نضال حسن در پنجم نوامبر سال دوهزار و نه با تیراندازی در پایگاه نظامی فورد هود سیزده نظامی را کشت و حدود سی نفر را هم زخمی کرد.

هاشمی گزینه اصلاح طلبان در شورای شهر

روزنامه بهار نوشت: مسجدجامعی عضو اصلاح طلب شورای شهر در خصوص انتخاب شهردار، گفت: محسن هاشمی جامع ترین برنامه را در میان نامزدهای مختلف داشت و روی برنامه اش خیلی کار شده بود. مطالعات عمیقی پشت برنامه اش بود و گزارش هایش همراه با اسناد بود و برنامه تطبیقی تهران را با برخی پایتخت های دیگر ارائه کرده بود.او افزود: هاشمی توان و تجربه خود را در مدیریت شهری نشان داده است و کسی در توانایی اش تردیدی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *