هراز نیوز به نقل از خبرگزاری رویتر استیو بالمر که برای بیش از سه دهه از چهره های اصلی مایکروسافت بود به طور غیر منتظره ای بازنشستگی خود را از مدیریت اجرایی این سازمان اعلام کرد. با این کار او به 13 سال سلطنت بحث برانگیزش در بزرگترین شرکت نرم افزار جهان پایان داد. با این کار قیمت سهام این شرکت7 درصد افزایش پیدا کرد که نشانگر واکنش مثبت بازار بورس به خروج او بود.

پس از تحویل گزارش درآمد، که نشانگر کساد در تمامی طبقات این شرکت بود و تنها چند هفته پس از آنکه این شرکت اعلام کرد به سازماندهی مجدد خود می پردازد، بالمر به صورت برنامه ریزی شده از این شرکت خارج شد. او تا یافتن مدیر عامل جدید یک سال در این شرکت خواهد ماند.

بالمر دوست نزدیک و محرم بیل گیتس، موسس شرکت مایکروسافت بود که از اولین روز این شرکت تاکنون در این شرکت فعال بوده است. او دو روز پیش به طور رسمی به شرکت اطلاع داد که قصد دارد بازنشسته شود. 

با این حال، نبود جانشین برای او سبب عقب نشینی هیئت مدیره این شرکت از این تصمیم شده است. گیتس همچنان رئیس هیئت مدیره است و بر روی هیات مدیره تسلط تاریخی دارد. خود بالمر اذعان کرد تصمیم گرفته شده بسیار ناگهانی بود. او در یادداشتی به کارمندان نوشت هرگز زمان مناسبی برای این نوع انتقالات وجود ندارد اما اکنون زمان مناسبی است. برای من این موضوع احساسی و دشوار است اما من این تصمیم را به نفع شرکتی که دوست دارم گرفتم. 

بالمر سال ها با انتقاد سرمایه گذاران روبرو بوده است که به جای جستجوی بازارهای بزرگ جدید مثل گوشی های هوشمند، تبلت و جستجو در اینترنت مثل رقبایش گوگل و اپل، متکی بر کامپیوتر شخصی باقی مانده است.

هیچ نامزد آشکاری برای جانشینی در شرکتی که در تاریخ 38 ساله خود تنها دو مدیر اجرائی به خود دیده است وجود ندارد. بالمر یک بار اعلام کرد حداقل تا سال 2017 در جای خود باقی می ماند.

بالمر ادعا می کند در زمان او شرکت به موفقیت های بزرگی دست یافته است. او اعلام کرد درآمد شرکت در زمان ریاست او سه برابرشده، سود دو برابر شده و این شرکت با بازی های ویدئویی ایکس باکس به موفقیت بزرگی دست یافته است. ویندوز و آفیس بسیار سود آور است، و مایکروسافت به خوبی به عنوان یک فروشنده محصولات و خدمات کامپیوتر تثبیت شده است.

 هر چند در زمان او گوشی های تلفن همراه، تبلت و دستگاه های پخش موسیقی پیشتازی خود را آغاز کردند. هدف اپل تبلت بود که در آن بسیار موفق عمل کرد و به تولید و فروش مقدار زیادی آیپد پرداخت، همکاری با شرکت تلفن نوکیا هم برای هر دو شرکت سود کمی به همراه داشت. این شرکت در تلاش برای رقابت با گوگل تا به حال میلیاردها دلار خرج کرده که به موفقیت قابل توجهی هم نرسیده است.

بالمر، یک رهبر قوی، اغلب عاطفی، و یک فروشنده بزرگ است اما تکنولوژیست درخشانی نیست. او در یک مصاحبه تلویزیونی در سال 2007 به آی فون اپل خندید. او گفت: “این گوشی گران ترین گوشی جهان است و مشتریان به آن نیازی ندارند.”پنج سال بعد، فروش آی فون به تنهایی بیشتر از درآمد کلی مایکروسافت بود.

بالمر اهل میشیگان است، او ریاضیات و اقتصاد کاربردی را در دانشگاه هاروارد خواند و در همانجا با بیل گیتس ملاقات کرد. چند سال بعد بیل گیتس او را متقاعد کرد کارش در مدرسه استنفورد را رها کند و  اولین مدیر تجاری مایکروسافت و 30 کارمند این شرکت شود.

برای تشویق او گیتس مالکیت بخشی از شرکت را به بالمر داد و هنگامی که سال بعد شرکت مایکروسافت ثبت شد بالمر صاحب 8% از سهام آن بود که پایه اولیه ثروت 15 میلیارد دلاری کنونی او طبق برآورد مجله فوربس است.

بالمر با در دست داشتن حدود چهار درصد از سهام این شرکت، یکی از بزرگترین دارندگان سهام مایکروسافت باقی مانده است. با خروج او از مایکروسافت ثروت او یک میلیارد دلار افزایش یافت و روز جمعه بازار سهام خروج او را با افزایش 7.3% سهام جشن گرفت.

ترجمه : مریم مرادی هرازنیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *