طبق اطلاعیه ایرانخودرو، سهام شرکتهایی چون ایرانخودرو دیزل، ایرانخودروی سمنان، مازندران، خراسان، فارس و تبریز و همینطور از مجموعههای قطعهسازی سهام شرکتهایی چون صنعتی نیرومحرکه، پاپکو، مهرکام پارس، فنرسازی خاور و … و از مجموعههای تجاری سهام شرکتهای تام ایرانخودرو، توسعه صنایع خودرو و … به مزایده گذاشته شده است.
نکته مهم آن است که در بسیاری از این شرکتها بیش از 50 درصد سهام جهت فروش عرضه شده که به معنای واگذاری سهام مدیریتی آنها است.
در حالی که در سالهای گذشته دو شرکت خودروساز بزرگ کشور در برابر فشار مطالبات برای خصوصیسازی، مقاومت میکردند ، حراج همزمان 30 شرکت زیرمجموعه ایرانخودرو در ابتدای کار دولت یازدهم، عجیب به نظر میرسد.
به نظر نمیرسد که وزیر جدید صنعت از این اقدام مطلع باشد. بنابراین ممکن است مسئولان فعلی ایرانخودرو با پیشبینی برکناری احتمالی از سوی دولت جدید، میخواهند با پول حاصل از فروش شرکتهای تابعه این شرکت، تراز مالی ایرانخودرو را که به علت کاهش شدید تولید در دو سال گذشته به شدت منفی شده را بهبود ببخشند تا زمان تودیع قریبالوقوع مدعی شوند که شرکت را با تراز مثبت تحویل مدیریت جدید میدهند.
به عنوان نمونه ،چطور ممکن است صد در صد سهام ایران خودرو خراسان را به فروش بگذراند و دو شرکت یکی دولتی و یکی خصوصی یک برندی به نام پژو را تولید نمایند و بسیاری دیگر از ابهام ها که در گزارش های آتی بیشتر به آن خواهیم پرداخت .
لذا از آنجا که معمولا در فروشهای مزایدهای احتمال بروز تخلفات بسیار بیشتر از عرضه سهام در بورس است، از نهادهای نظارتی انتظار میرود نسبت به این نحوه فروش دستهجمعی سهام شرکتهای تابعه ایرانخودرو حساسیت به خرج دهند تا مبادا سهام مدیریتی شرکتهای سودده با قیمتهای نازل به گروههای خاص تعلق گیرد و بلای آن وبال گردن وزیر صنعت دولت یازدهم شود.
بذار بگیرن پولدارهای رانت خوار اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی!! ما که ول معطلیم در این دنیا!!