ویروس زئوس که به کار ایجاد لایک های غیرواقعی می پرداخت کشف شد.

به گزارش رویتر در فروم های فروش اطلاعات هکرها  قیمت بسته های 1000 تایی لایک جعلی 30 دلار است در حالی که قیمت اطلاعات 1000 کارت اعتباری با قیمت کمتر از 6 دلار به فروش می رسد.

رسانه های اجتماعی هر روز بیشتر در حال رواج است و این به هکرها اجازه داده تا با مهارت های کامپیوتری خود در شبکه های اجتماعی پرطرفدار مثل توییتر، یوتیوب گوگل، لینکدن و دیگر وب سایت های محبوب، تایید غلط (مثل لایک و فالویینگ) را در هنگام به اشتراک گذاری موارد در ایجاد کنند.

لایک های جعلی در بسته های 1000 تایی در فروم های هکرها به فروش می رسد جایی که در آن مجرمان اینترنتی اطلاعات کارت اعتباری و سایر اطلاعات دزدیده شده از کامپیوترهای شخصی را به فروش می رسانند. به گفته RSA بسته 1000 تایی دنبال کنندگان 15 دلار به فروش می رسد، این بسته برای لایک 30 دلار است در حالی که شماره 1000 کارت اعتباری کمتر از 6 دلار قیمت دارد.

در ایران قیمت 1000 لایک متفاوت است و به طور متوسط تقریبا 17000 تومان از طریق سایت های مختلف به فروش می رسد.

این موضوع ممکن است عجیب به نظر برسد اما کارشناسان بازاریابی آنلاین می گویند حال حاضر برخی از مردم به شدت به ایجاد لایک برای خود یا برای هدف کاری مثل ساختن یک محصول جدید به نظر محبوب هستند.

مایکل کریکلند سخنگوی فیس بوک گفت : “فیس بوک، که نزدیک به 1.2 میلیارد کاربر دارد. برای افزایش امنیت مشخصات عمومی در سال گذشته یک میلیارد دلار خرج کرده است.” او تعداد کاریران فعال را 130 میلیون عنوان کرد و کاربران را تشویق کرد تا فعالیت های مشکوک را از طریق لینکی در سایت های فیس بوک گزارش دهند. او ادامه داد : ما سخت به دنبال محدود کردن هرزنامه ها و منع ایجاد حساب از طریق روشهای غیر مجاز و یا خودکار هستیم.

تا به امروز ویروس زئوس اولین قطعه از نرم افزار مخرب کشف شده است که برای ایجاد لایک های اشتباه در شبکه های اجتماعی مورد استفاده قرار گرفته است. زئوس کنترل کامپیوترهای آلوده را از یک سرور مرکزی در دست می گیرد آنها را مجبور به لایک زدن نوشته های کاربران خاص می کند. همچنین آنها می توانند کارهای دیگر انجام دهند و یا انواع دیگری از نرم افزار های مخرب را دانلود کنند.

به گفته دان جکسون، محقق ارشد امنیتی “دل”زئوس که پنج سال پیش ظاهر شد صدها میلیون از رایانه های شخصی را تا به امروز آلوده کرده است. در حال حاضر پیشرفت این ویروس که نمایش مشخصات عمومی را هدف قرار می دهد،  نشان از اهمیت رو به افزایش رسانه های اجتماعی در بازاریابی و افزایش تلاش هکرها برای سود بردن از این روند است.

میچل مشاور بازاریابی آنلاین گفت او گاهی اوقات برای ایجاد یک جای پا آنلاین به مشتریان توصیه می کند به خرید ترافیک شبکه های اجتماعی جعلی بپردازند. او اضافه کرد :” توصیه من این است که برای اولین بار به خرید 100 لایک بپردازید و بعد از آن، آن را متوقف کنید. یکی از مشتریان من یک بار بر خلاف توصیه های من بیش از 300.000 لایک در فیس بوک خرید که این تنها باعث شد شهرتش آسیب ببیند. چون همه می دانستند او چه کاری انجام می دهد.

با این حال، کارشناسان می گویند طراحان دستکاری شبکه های اجتماعی اهداف دیگری در سر دارند. ایجاد حساب های جعلی رسانه های اجتماعی می تواند برای مقاصد زشت تر از ایجاد لایک جعلی ، مانند سرقت هویت استفاده شود

مریم مرادی هراز نیوز

.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *