هراز نیوز :آیت الله جوادی آملی گفت: اخلاق علاوه بر تکمیل روابط اجتماعی، ضعف قانون رانیز ترمیم می کند و هرجا که قوانین اجتماعی کمبود داشته باشند، نقش ترمیم کنندگی دارد.

این مفسر قرآن کریم در جلسه اخلاق این هفته خود با بیان این که اخلاق علاوه بر تکمیل روابط اجتماعی ضعف قانون را نیز ترمیم می کند، گفتند: در هر جایی که شاهد باشیم قوانین اجتماعی دچار کمبود شده‌اند اخلاق می تواند نقش ترمیم کنندگی خود را ایفا کند.گذشته از اينكه اخلاق از سطح بسیاری از علوم دیگرعميق‌تر است، قلمرو نفوذ آن نیز بيشتر از علوم ديگر است.

وی افزود: قانون تنها روابط اجتماعي میان مردم را تأمين مي‌كند، اما اخلاق هم روابط اجتماعي ما را تكميل کرده و هم ضعف قانون را ترميم مي‌كند.

مفسر قرآن کریم تأکید کرد:‌ اخلاق علاوه بر اینکه روابط خانوادگي و قوم و قبيله ای را تأمين مي‌كند، رابطه ایشان با خود را و نیز رابطه خودمان با خدايمان را برقرار مي‌كند.اخلاق به انسان ها مي‌گويد که شما دو لايه هستيد، يك لايه به حسب ظاهر در اختيار شما است و آن لايه ديگررا به عنوان امانت در اختيار شما قرار داده اند که براي شما نيست.

این استاد اخلاق همچنین تصریح کرد: انسان دو لايه دارد، يكی «من» است كه خداي سبحان به حسب ظاهر در اختيار او قرار داده است و يكی دیگر «من» است كه خداي سبحان آن را به عنوان راهنما و چراغ راه در كنار جان انسان مستقر كرده که اين امانت خدا است و براي او نيست.

آیت‌الله جوادی آملی اظهار داشت: ظلم؛ یعنی ظالم از مرز خود تعدّي كند و وارد محدوده ممنوعه ديگري شود، اگر كسي در محدوده خودش حركت ‌كند، ظلمی بوجود نخواهد آمد.

وی خاطر نشان کرد: جبهه رفتن ، كُشته شدن و مجروح شدن براي ما دشوار است ، آن خودي كه خليفة الله است مي‌گويد با خدا معامله كردي و به جبهه رفتی ، با خدا كه رفتي جانباز شدي ، حال تمام خدماتي كه در مملكت مي‌شود اول ثواب را در نامه عمل امام ، شهدا و جانبازان مي‌نويسند و سپس ثواب آن درباره مسئولان محترم نوشته می شود.

وی با بیان اینکه مگر انسان مجاز است كه خودش را ذليل كند، كوچك كند و برده كسي بشود؟، افزود: اخلاق تأمين كننده حقوق ما با خود، رابطه بندگی بین ما و خدا و هم چنین تنظیم کننده مسایلی چون روابط خانوادگی است و در این راه هرکجا که قوانين اجتماعي كمبود داشته باشند، اخلاق نقش ترمیم کنندگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *