سیدداوود میرباقری کارگردان مجموعه تلویزیونی «شاه‌گوش» از ساخت سریال امام علی(ع) حرف زد و گفت: تلویزیون در آن زمان آش کشک خاله بوده است.

خبرگزاری فارس: «شاه گوش» میرباقری از آش کشک خاله تا کله پاچه

——————————-

داوود میرباقری کارگردان مجموعه‌هایی نظیر امام علی(ع)، مختارنامه، معصومیت از دست رفته و … که به تازگی ساخت مجموعه «شاه گوش» را برای شبکه نمایش خانگی آغاز کرده،‌ شب گذشته در محیطی صمیمی به سوالات خبرنگاران راجع به این سریال جدید پاسخ گفت.

در این مراسم که با حضور نمایندگان رسانه‌های جمعی برگزار شد، هنرمندانی نظیر سیروس گرجستانی، فرهاد اصلانی، محسن تنابنده، مرجانه گلچین، رسول نجفیان، عظیم جوان‌روح، عبدالله اسکندری، احمد مهران‌فر، طناز طباطبایی، حمید آذرنگ و … نیز در این مراسم حضور داشتند.

دکور این مراسم در نیمه برگزاری دچار تغییر شد و با برگرداندن میزها به کله‌پزی تبدیل شد که نان سنگگ و کله‌پاچه در آن خودنمایی می‌کردند.

در این مراسم که اجرای آن بر عهده سعید قطبی‌زاده بود، میرباقری در سخنانی گفت: پس از تجربه 10 ساله مجموعه تاریخی مختارنامه جا داشت ارجاعی به گذشته خود و زمان آثاری چون نمایش‌های دندون طلا، عشق آباد، زن کشی و … داشته باشم و در ادامه این نوع فعالیت‎ها فیلم سینمایی آدم برفی را داشتم و حال می‌خواستم به پیشینه نمایشی خود برگردم.

وی با بیان اینکه هر جا احساس می‎کنم کم می‌آورم، به حال و هوای نمایشی خود برمی‌گردم، ادامه داد: قصه شاه گوش هم جنبه نمایشی داشت و می خواستم روی آن متمرکز شوم. البته فعلا نمی‎توانم داوری درباره این کار داشته باشم و  امیدوارم حاصل همکاری من با دوستان عزیزم در این مجموعه همانطور که تئاتر مرا سر کیف می‌آورد حال و هوای خوبی در من به وجود بیاورد.

میرباقری تصریح کرد: من به شخصه دوست داشتم کاری در حال و هوای نمایش دندون طلا بسازم و تمام تلاشم این است کار بامزه‌ای که در عین حال حرفی برای گفتن داشته باشد، انجام دهم.

در ادامه اسکندری طراح گریم مجموعه «شش گوش» نیز اظهارداشت: من از زمان ساخت سریال امام علی (ع) در خدمت استاد میرباقری بوده‌ام.او در کارش به متخصص اعتماد می‌کند و دستش را باز می‌گذارد. نگاهش به گریم را هم دوست دارم. من در اکثر آثار او از زمان نگارش همراهی‎اش می‎کنم.

وی ادامه داد: او وقتی شروع به نوشتن می‌کند، آدم‌هایی را می‌نویسد که آنها را کاملا می‌شناسد . به من هم در درآوردن شخصیت‌ها کمک می‌کند و وقتی اعتمادش جلب شد، رهایم می‌کند.

به گزارش فارس، میرباقری در ادامه توضیح داد: من هرکاری که می‌نویسم یا فکر می‌کنم شوق دارم اولین کسی که خودم را به او برسانم، اسکندری است. عکس‌العمل ایشان همیشه تعیین کننده است. اگر من کاری را خواندم و او بی‌تفاوت بود، یعنی آن کار به درد نمی‌خورد. عکس‌العمل او برایم خیلی مهم است. او یکی از دوستان نزدیک من است. نوع برخوردش با یک مجموعه کاملا به من نشان می‌دهد که کار از آب درآمده یا نه. او علاوه بر همکار یکی از نزدیکترین دوستان من است.

میرباقری تصریح کرد: بخش عظیمی از تاریخ سینما را باید به نام اسکندری ثبت کنیم. سابقه این همه فعالیت و حضور پررنگ او در فضای هنری او را به جایگاهی رسانده که حتی اگر اثری را نگاه کند بفهمد چقدر عیار دارد.

به گزارش فارس، در بخش دیگری از این مراسم جوانروح نیز در سخنانی عنوان داشت: بعد از مختارنامه سناریوهای زیادی به من پیشنهاد شد اما دیگر شرایط سنی و جسمی اجازه هر کاری را به من نمی‌دهد. اما وقتی فیلمنامه شاه گوش را خواندم احساس کردم حتما باید در این کار باشم. واقعا خوشحالم که اکنون وارد حوزه خاصی شده‎ایم که مشتری مدار شده است و با مشتری صحبت می‌کنیم.

وی ادامه داد: سناریو شاه‌گوش خیلی خوب است و به همین دلیل چند گروه تشکیل داده‌ایم و کار را پیش می‌بریم.

مهران برومند از تهیه‌کنندگان «شاه گوش» نیز در سخنانی اظهارداشت: عرصه ویدئو رسانه در کشور ما نوپاست و آقای میرباقری در سال‎های اخیر حس کرد باید کاری در این عرصه انجام دهد. ایشان در حقیقت احساس وظیفه کردند و نیت ایشان ارتقاء سطح کارهای ویدئو رسانه است.

سید محمدامامی تهیه‌کننده دیگر مجموعه شاه‌گوش نیز در این مراسم گفت: دیگر تهیه‌کننده شاه گوش نیز عنوان داشت: شرکت تصویر پاسارگاد گستر در سه سال گذشته سهم اصلی بازار توزیع را در اختیار داشته است و خوشحالم که تولید محتوا نیز به این حلقه اضافه شده است.

وی تصریح کرد: جوری برنامه‌ریزی کرده‌ایم که با عرضه اولین قسمت تاریخ پخش ما تا آخرین قسمت در سال 93 مشخص باشد. 17 مهر ماه اولین قسمت از سریال وارد شبکه نمایش خانگی می‌شود که تا آن زمان ما تولید 12 قسمت را به پایان رسانده‎ایم.

به گزارش فارس، همچنین میرباقری در این مراسم گفت: من با برخی از دوستان نظیر مرجانه گلچین، طناز طباطبایی، محسن تنابنده و… برای اولین بار است که همکاری می‌کنم. در حقیقت با بازیگران دوست هستم و زمانی که کار می‌کنم دوست دارم دوستانم در اطرافم باشند.

میرباقری تصریح کرد: چندی پیش به نقل از من عنوان شده بود که من آمده‎ام تا کیفیت آثار در حوزه آثار خانگی متحول شود. این حرف بزرگی است که من حالا حالاها باید بابتش جواب پس بدهم. در هر حال نهایت تلاشم را می‎کنم تا کاری ارائه کنم که مردم با آن ارتباط برقرار کنند؛ رسیدن به چنین نتیجه‎ای حس بسیار خوبی دارد.

وی گفت: خیلی مرد می‌خواهد که در چنین شرایطی در این حوزه ماند. به نظر من سریال مختارنامه خیلی بهتر از سریال امام علی(ع) است. زمان پخش سریال امام علی(ع) ما فقط 3 شبکه داشتیم و هرچه پخش می‌شد، آش کشک خاله بود ولی مختارنامه در روزگار امروز توانست خود را تثبیت کند. امیدوارم کسانی که پول دادند و شاه گوش را خریدند پشیمان نشوند.

همچنین رسول نجفیان بازیگر و مشاور کارگردان این پروژه نیز گفـت: عشق آباد نخستین همکاری من با میرباقری بود و این نمایش فروش عجیبی کرد از آن زمان همراه داود بودم و اکنون این سعادت را دارم که در کار جدیدش کنارش باشم؛ سریال طنزی که هشدار می‎دهد.

وی جای اکبر عبدی در این مراسم را خالی دانست و گفت: نقش آقای عبدی در شاه گوش بسیار استثنایی نوشته شده است. عبدی کله‌پز است و صدای نازکی دارد و همین باعث می‎شود کمتر حرف بزند. یک بار دامادش جلوی مغازه سراغ او را می‌گیرد و این کله پز دامادش را کتک می‌زند به این دلیل که چرا دیگران باید بدانند او داماد دارد.

**سیروس گرجستانی: پیرمردی به نام زرگنده

سیروس گرجستانی نیز در این مراسم ضمن توضیحاتی درباره همکاری با میرباقری گفت: من پس از حدود 12 سال دوباره خدمت میرباقری رسیدم. من جز «مختارنامه» در تمام کارهای او بودم و از همکاری دوباره‎ام با او خوشحالم. البته من پیش از همه این‌ها با میرباقری رفیقم.

وی عنوان داشت: من در شاه گوش نقش خیلی پررنگی‌ ندارم و نقش پیرمردی به نام زرگنده را بازی می‌کنم که نمی‌دانم آخرش چه می‌شود.  من در شاه گوش نقش آنچنانی ندارم، همانطور که در ساحره هم اندازه دو سه فریم بازی کردم. در این سریال هم نقش پیرمردی را بازی می‎کنم که کیفش را گم کرده است. او زرگنده نام دارد که می‌گویند خیلی خوش تیپ شده ولی نمی‌دانم انتهای داستان کارش به کجا می‎کشد.

گرجستانی ادامه داد: امیدوارم در این کار بدرخشم و به آن افتخار کنم. من در اثار بسیاری با میرباقری کار کرده‌ام که یکی از آنها تئاتر معرکه در معرکه بود که به خاطر اجرای آن 5 ماه به آمریکا رفتیم.

**فرهاد اصلانی: رئیس کلانتری 

در این مراسم همچنین اصلانی گفت: شاه گوش چهارمین کار من با داوود میرباقری است و من با مجوز ایشان وارد کار شدم. اول با امام علی(ع)، در ادامه هم عشق آباد و مختارنامه و در این سریال هم نقش رئیس کلانتری را دارم.

وی ادامه داد: من ساعت‌ها می‌توانم درباره همکاری با میرباقری حرف بزنم. من بااطمینان با ایشان کار می‌کنم و آینده کار با او را روشن می‌دانم.

**طباطبایی: دختر کله‌پز

طناز طباطبایی نیز عنوان داشت: از موقعی که کارم را شروع کردم دوست داشتم با بزرگان کار کنم و کار کردن با آقای میرباقری از رویاهای من است. یادم می‎آید یک شب زمانی که از سر کار به خانه رسیدم تا هشت صبح فردا مدام به نقشم فکر می‎کردم. به ویژه که قسمت اول کار را می‎گرفتیم که معرفی شخصیت‎ها و فضاسازی بود.

**تنابنده: خواننده‌ای با هزار رویا

محسن تنابنده بازیگر نقش نقی در مجموعه پایتخت نیز عنوان داشت: وقتی سریال امام علی(ع) ساخته شد من سنم قد نمی‌داد که بازی کنم ولی در مختارنامه هرچه منتظر ماندم کسی به سراغم نیامد. در این سریال کارم کمی سخت است چون باید چند نقش را بازی کنم. البته وقتی کار با آقای میرباقری باشد چشم و گوشت را میبندی و دل به کار می‌دهی.

وی درباره انتشار عکس گریم شده اش که به یک خواننده لس انجلسی شباهت زیادی دارد، گفت: من نقش آن خواننده را بازی نمی‌کنم. این فرد فقط از لحاظ شکلی شباهت دارد و چون خواننده است سعی می‌کند خودش را به آن فرد نزدیک کند.

 **مرجانه گلچین: مامان گلاب!

مرجانه گلچین نیز در این مراسم سخنان خود را این گونه آغاز کرد که به طباخی عدالت خوش آمدید. محل کسب و کار آقامون، آقا رحمان است.

وی ادامه داد: من نقش مامان گلاب مادر یک خانواده 5 نفره را بازی می‌کنم که فقط 10 روز از زمان متولد شدنش می‌گذرد. البته منظورم تولد شخصیت مادر گلاب است.

**آذرنگ و ایفای نقش پلیس

حمیدرضا آذرنگ نیز در این مراسم عنوان داشت: من از لحاظ تجربه کم‌تجربه‌تر از سایر دوستان هستم و در این سریال نقش یک پلیس را ایفا می‌کنم که همیشه فکر می‌کند حقش را خورده‌اند.

**مهران‌فر: سرباز کلانتری

احمد مهران فر نیز در ادامه در سخنانی گفت: از اینکه در این پروژه در خدمت میرباقری بزرگ هستم خوشحالم. شخصیتی که من بازی می‎کنم یک سرباز است که یک جورهایی با تمام افرادی که وارد کلانتری می‎شوند، ارتباط برقرار می‎کند و رابط شخصیت‌هایی است که وارد کلانتری می‌شوند.

**حقیقت دوست: سرباز کلانتری

شهرام حقیقت دوست نیز که ایفاگر نقش سرباز در سریال شاه گوش است، گفت: خیلی خوشحالم که برای بار دوم در خدمت آقای میرباقری هستم هرجا آقای میرباقری هستند من خیالم درباره کار راحت است و مشتاقم که زودتر تصویربرداری نقشم شروع شود و‌ آن استرسی که سر هر کاری به آدم دست می‌دهد را ندارم.

به گزارش فارس، در پایان مراسم ضیافت افطار همراه با سرو کله‌پاچه برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *