بسم الله الرّحمن الرّحیم و صلّی الله علی محمّد و آله الطاهرین و عجّل فرجهم

با گذشت چند روزی از حضور حماسی مردم ولایتمدار ایران اسلامی در 24 خرداد در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا ، اکنون زمان بررسی برخی حاشیه ها بلکه متن اساسی انتخابات شوراها فرا رسیده است . صرفنظر از اینکه متاسفانه در روزهای اخیر اخباری از تغییرات در نتایج اعلامی دیگر شهرهای استان به گوش میرسد مانند نور، ایزدشهر و … که حکایت از عدم دقت کافی در مرحله شمارش اولیه آرا بوده و – شاید ، البته شاید – به همزمانی با انتخابات ریاست جمهوری و شمارش اولیه آنها ، تعداد بالای نامزدهای شوراها ، خستگی افراد شعب اخذ رای و سوء استفاده های احتمالی و … بازگردد ؛ انتخابات شوراهای برخی شهرها  دارای مسائلی جالب و بدیع بوده است؛ .از این جمله میتوان به انتخابات شوراهای اسلامی در استان مازندران در شهرهای ساری و ارطه (شهرستان قائم شهر) اشاره داشت که در این مجال به موضوع شهر ارطه میپردازیم ، امید آنکه به زودی به مسائل شهر ساری و صد البته بحث تایید صلاحیت های برخی افراد از سوی هیات نظارت این انتخابات که آقایان نماینده مجلس بوده اند ؛ نیز پرداخته شود .

اما موضوع شهر ارطه قائم شهر ؛ در انتخابات شوراها دارای مسایل بسیار جالبی بود . با پایان انتخابات – که خود دارای حواشی تاسف باری بود و در سطرهای آتی بدان اشاره خواهد شد – و شمارش آرای شوراها ، با مشخص شدن آرا به صورت غیر رسمی ، فرمانداری قائم شهر با اعتراض عده ای از کاندیداهای مواجه میشود و از قرار معلوم با بررسی و بازنگری نهایتا فرماندار قائم شهر در روز یکشنبه 26 خرداد اقدام به مصاحبه مطبوعاتی و اعلام رسمی نتایج مینماید و آگهی انتخابات را نیز با شماره 665275- ش مورخ 26/3/92 منتشر مینماید .

از موضوعات بدیع انتخابات ارطه که در سطور بالا بدان اشاره کردیم و جناب فرماندار نیز در مصاحبه خود اعلام کرده بود تمدید زمان با هماهنگی مسئولان ارشد استان بوده که در پیگیری نگارنده از رئیس ستاد انتخابات استان ، ایشان نیز بدان صحه گذاشته است ؛ اما نکته اساسی اینجاست که اولاً بر اساس مشاهدات عینی برخی افراد موثق تا حدود ساعت 2:30 بامداد در شعب این شهر اخذ آرا ادامه داشته است  و ثانیاً جناب فرماندار علت این مسئله را اینگونه بیان داشته که : ” مردم ارطه قائمشهر به علت اشتغال در زمین های کشاورزی در ساعت تعیین شده موفق به حضور در انتخابات نشدند ” .

با این وصف در پاسخ باید به دو نکته مهم اشاره داشته باشیم : اول اینکه بر اساس قانون و اعلام وزارت کشور در غیر از استان تهران ، می بایست انتخابات در ساعت 22 اتمام و مسئولینی شعبی که مردم در آنها حضور داشته اند ، درهای شعب را بسته و از افراد حاضر رای گیری نمایند و این امر متاسفانه در ارطه انجام نگردید و نه تنها شعب بسته نشد و دربهای آنها باز بود بلکه تمدید بیش از 4 ساعت متاسفانه باید گفت با عرض معذرت کمی سوال برانگیز است ، البته اگر از اخبار تقریبا موثقی که از درگیری و زد و خورد در آنجا بگذریم و اشاره نکنیم . دوم هم آنکه براساس مشاهدات عینی نگارنده اساسا علت بیان شده توسط جناب فرماندار دایر بر عدم حضور در انتخابات به علت اشتغال در اراضی کشاورزی  ، کاملا اشتباه و با عرض تاسف کذب میباشد . شعب اخذ رای  این شهر حداقل در ساعات 10 صبح به بعد مملو از جمعیت و دارای صف های طولانی بوده است .

اما مهمترین نکته و نبوغ اعجازگونه فرمانداری قائم شهر اینجاست که با اعلام رسمی نتایج از سوی فرماندار و مصاحبه ایشان ، متعاقباً افرادی بدان اعتراض مینماید و این بار پس از یکی دو روز دیگر ، مجدداً آگهی نتیجه انتخاباتی دیگری با نتایجی متفاوت ” اما با همان شماره و تاریخ آگهی قبلی ” منتشر میگردد و ضمن آنکه اسامی افراد تا حدودی متفاوت گشته ، آرا نیز تغییر و کاهش یافته است بدون آنکه در آگهی مزبور اشاره ای به علت تغییر افراد، کاهش آرا و چرایی نشر با شماره و تاریخ گذشته شده باشد . البته موارد مشابهی از اشتباه در شمارش آرا و … در دیگر نقاط قائم شهر مانند روستای المشیر و … نیز وجود داشته که جهت پرهیز از اطاله فعلا به آن نمی پرداریم .

و پایان اینکه برای تبیین علل این موضوع و تنویر افکار عمومی ، ضروری بود این فرمانداری در خصوص این عملکرد خود ، اطلاع رسانی شایسته ای می نمود . لذا انوارنیوز آمادگی دارد پاسخ مربوطه را پس از دریافت منتشر نماید .

والسلام علی من اتبع الهدی

انور نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *