در اولین کنفرانس مطبوعاتی که رئیس جمهور منتخب ملت برگزار کرد نکات مهمی در زمینه سیاست های داخلی و خارجی دولت تدبیر و امید مطرح شد.

به نظر بنده یکی از نکات مهم این جلسه پاسخ آقای روحانی به خبرنگار واحد مرکزی خبر بود:

خبرنگار واحد مرکزی خبر: “شما با شعار اعتدال اعتماد مردم را جلب کردید. مصداق های اعتدال در عرصه های سیاسی و اقتصادی چه خواهد بود؟”

پاسخ آقای روحانی: “اعتدال شیوه ای است که راه تندروی و شعار و خودشیفتگی را نمی پیماید. عقلانیت و اعتدال متکی به مشورت ، خرد جمعی ، برآورد هزینه ها و فایده هاست و این که مسیر قانونگرایی را دنبال کند و در مسیر افراط و تفریط نباشد. البته در مصداق ، هر موردی را در جایش توضیح خواهم داد که چگونه با مشی اعتدال می توانیم به اهداف برسیم. مثلاً به جای مداخله دولت در امور اجتماعی و اقتصادی ، دولت ، بیشتر از انجمن های صنفی و تخصصی استفاده می کند.”

باید پذیرفت که در دنیای پیچیده و سریع امروزی دولت به تنهایی نمی تواند به ادراه تمام امور بپردازد و سیستم متمرکز اداره کشور موفقیت چندانی نخواهد داشت.

یکی از مهم ترین راهکار ها بحثی است که آقای روحانی مطرح کرد ، در حقیقت بسیار از موارد تخصصی و حرفه ای در هر رشته باید به اهل فن همان رشته سپرده شود.

دولت در این میان دو نقش کلیدی را ایفا می نماید: اول تعیین سیاست های کلی و خطی مشی های اصلی با مشورت با انجمن های صنفی و دوم نظارت کامل و جامع بر فعالیت های این انجمن ها.

استفاده از انجمن های صنفی می تواند جلوی خطا های شخصی و یا تک روی های فردی که در سال های اخیر موجبات مشکلات زیادی در کشور شد را بگیرد.

در حقیقت آقای روحانی به این موضوع اشاره کرد که یک هیئت دولت متشکل از 25 الی 30 نفر با توجه به تغییرات سریع محیطی نمی تواند در اداره کشور  موفق عمل نماید. و نیازمند استفاده از متخصصین در رشته های مختلف خواهد بود.

نفع دیگر انجمن های صنفی  استفاده از همه نیرو های صاحب فکر و توانمند در اداره کشور است. بدین ترتیب شعار دولت فراجناحی می تواند با به کارگیری نیروهای متخصص از همه احزاب و گروه های کشور در انجمن های صنفی و استفاده از ظرفیت های موجود جامعه تحقق یابد.

مطرح کردن تشکیل انجمن های صنفی از جانب رئیس جمهور منتخب بسیار باعث خوشنودی است. چرا که به شخصه اعتقاد دارم بسیاری از مشکلات مدیریت کشور مربوط به افراد نیست و در بسیاری از موارد به دلیل سیستم مدیریتی می باشد. در حقیقت توسعه سیستم های مدیریتی و نظارتی در کشور می تواند به عنوان راهکاری دراز مدت برای حل مشکلات در نظر گرفته شود.

حمزه اصغرنژاد – هرازنیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *