ایسنا، بدون شک «لاله» یکی از پر سر و صداترین پروژههای چند سال اخیر سینمای ایران است که پس از ماهها کش و قوس بین دولت، مجلس و رسانهها توانست بهکارگردانی اسی نیکنژاد جلو دوربین برود.
فیلم سینمایی «لاله» اکنون در یک گاراژ اتومبیل در شرق تهران در حال فیلمبرداری است و این روزها سارا امیری (در نقش لاله)، ایرج نوذری (در نقش پدر لاله)، سینان تازچو (Sinan Tuzcu در نقش «امیر» مربی لاله) و… جلوی دوربین تورج منصوری میروند.
* حضور بازیگر سریال «عشق و جزا» در فیلم ایرانی
«سینان تازچو» یکی از بازیگران مطرح ترکیه است که سریال «عشق و جزا» معروفترین اثر او بوده است. نکته جالب درباره وی این است که در پشتصحنه فیلم میگویند این بازیگر ترک مدعی است، تا همین چند وقت قبل نمیدانسته که ایران آنقدر پیشرفته است و پایتخت آن «هتل» هم دارد! البته این آخری را احتمالا به شوخی میگویند، اما حالا از نزدیک با این واقعیت آشنا شده و تازه دارد متوجه میشود که پیشفرضهایش درباره کشورمان اشتباه بوده است. نکته جالب دیگر درباره این بازیگر ترکیهای این است که میگویند وقتی در خیابانهای تهران راه میرفته، چند مرتبه توسط چند نفری شناسایی شده و از او امضاء گرفتهاند!
سینان تازچو در پشت صحنه فیلم «لاله»
بهگفته پروانه پرتو – تهیهکننده «لاله» – تا کنون بخشهای زیادی از پروژه مقابل دوربین رفته و تنها دو ماه دیگر فیلمبرداری این فیلم ادامه خواهد داشت و گروه باید در چند لوکیشن دیگر هم کار را ادامه دهند.
در این لوکیشن «لاله»، چندین و چند اتومبیل مسابقه دیده میشود که همگی ایرانی هستند و بهگفته فرزاد ریاضی – مشاور پروژه در این بخش – همه آنها را کارخانه «ایران خودرو» در اختیار تیم تولید قرار داده و اسپانسر این بخش شده است. همچنین اتومبیل شخصیت «لاله» که اکنون در گوشه گاراژِ محل فیلمبرداری دیده میشود، یک «بی ام دبلیو» قرمز است که قرار است در خارج از پیست با آن رفت و آمد کند.
در گوشه دیگر گاراژ، سارا امیری که بازی در نقش اصلی این فیلم را برعهده دارد، بههمراه ایرج نوذری، سینان تازچو و اسی نیکنژاد در حال دورخوانی فیلمنامه برای صحنههایی هستند که قرار است تا دقایقی دیگر فیلمبرداری شود. آنطرفتر هم تورج منصوری کمی استراحت میکند تا فیلمبرداری صحنههای جدید را بهدستور نیکنژاد شروع کند.
* نظر نیکنژاد درباره تهیهکننده فیلمش
گویا «لاله» خیلی فشرده و بهقول نیکنژاد «پیچیده» جلو میرود، اما آنطور که مشخص است حال همه خوب است و پر انرژی سر کارشان هستند؛ اتفاقی که نیکنژاد میگوید اگر پروانه پرتو تهیهکننده فیلم نبود، نهتنها رخ نمیداد، بلکه اصلا فیلمی با این عنوان و با این سختی ساخته نمیشد.
پروانه پرتو هم در ادامه سخنان نیکنژاد، وقتی از او میپرسیم که آیا از نتیجه کار تا اینجا راضی است یا نه، میگوید: خیلی. وضعیتمان خیلی خوب است، مخصوصا برای کسی که مدام کارهای تاریخی میکرده و اینجا فضا برایش کاملا متفاوت است. فضا کاملا متفاوت شده است، تا الان با شتر و اسب کار میکردم اما الان آمدهام به فضای «ریس»! راضیام.
پس از آنکه دورخوانی تمام میشود، آفتاب رفته و آسمان ابری شده است، در نتیجه میتوانیم چند دقیقه با کارگردان «لاله» صحبت کنیم. او ابتدا تاکید میکند که کار را خیلی فشرده جلو میبرد و اعضای تیم، بین صحنهها حتی فرصت آبخوردن هم ندارند! بعد خودش هم میخندد و و دوباره تکرار میکند «کار خیلی فشرده است».
* فیلمبرداری «لاله» دو ماه دیگر تمام میشود
نیکنژاد در همین چند دقیقه کوتاه، درباره میزان پیشرفت پروژه به خبرنگار ایسنا گفت: ما در کل 274 لوکیشن برای فیلمبرداری داشتیم که تا کنون کار در 170 لوکیشن به پایان رسیده است.
وی ادامه داد: من و خانم پرتو پا به پای همه بچهها ایستادهایم و کار میکنیم و همین باعث میشود که تیم هم پا به پای ما و خیلی فشرده کار را دنبال کند. اگر همینگونه که صبح تا شب بدون وقفه فیلمبرداری را ادامه دهیم جلو برویم، امیدواریم که فیلمبرداری تا دو ماه آینده به پایان برسد؛ البته اگر کسی اذیتمان نکند.
کمی که از صحبت با نیکنژاد میگذرد، پروانه پرتو علامت میدهد که وقت فیلمبرداری است وگرنه آفتابی که در اینروزهای ابری تهران غنیمت است، دوباره میرود. نیکنژاد هم میخندد و میگوید: گفتم که خانم پرتو خیلی در کار جدی هستند و همه باید فشرده کار کنیم.
* چهکسی حاضر است با پژو آردی مسابقه اتومبیلرانی بدهد؟!
پشت صحنه «لاله» پُر است از ماشینهای مسابقات اتومبیلرانی.
«ما در “لاله” بیش از 20 مسابقه داریم که همگی از محصولات “ایران خودرو” هستند. نکته مهم این است که تبدیل یک ماشین معمولی به یک ماشین مسابقه هزینه بسیار زیادی میبرد، اما شاید کسی باور نکند ما این رقم را به یکدهم تا یکپانزدهم رساندیم». اینها توضیحات اولیه فرزاد ریاضی، کارشناس اتومبیلهای مسابقه پروژه «لاله» درباره وضعیت ماشینهای مورد استفاده در پروژه است.
او پس از این توضیحاتش، یک پژو آبی رنگ را انتهای گاراژ نشان میدهد و میگوید «آن یکی اتومبیل اصلی مسابقه لاله است و آن یکی هم اتومبیل تمرینش است» و سپس دستش را به سمت یک پژو آردی سبزرنگ دراز میکند. گویا خودش هم متوجه شده که استفاده از یک پژو آردی برای مسابقات اتومبیلرانی میتواند تعجب برانگیز باشد، بههمین خاطر توضیح میدهد: «اینطوری نگاهش نکن! هشت سلیندر است، داخل موتورش را ببینی، متوجه میشوی چه میگویم. همهچیزش استاندارد جهانی است. خیلی راحت هم 250 تا سرعت دارد». البته وقتی کمی دقت میکنی، گوشه گاراژ یک پراید هم دیده میشود که به همهچیز شبیه است جز پرایدهای سطح شهر! آنهم یک اتوموبیل «رِیس» است، بنابراین خیلی نباید از مسابقه دادن با پژو آردی تعجب کرد.
ریاضی که سابقا مشاور و کارشناس فنی فدراسیون اتومبیلرانی بوده، در پاسخ به این پرسش که هزینه تبدیل یک اتومبیل شخصی به اتومبیل «رِیس» چقدر است، بیان میکند: نمیتوانم هزینه را بگویم اما همانطور که گفتم، هزینهای که ما روی اتومبیلها کردیم، بین یکدهم تا یکپانزدهم هزینه معمول است. دلیلش هم این است که ما کارگاهی را اختصاصا برای ساخت اتومبیلهای «ریس» این پروژه فراهم کرده و خودمان رویشان کار کردیم.
باید منتظر بود و دید که آیا «لاله» میتواند آنطور که ادعا می کند، «معنویت» و «شعارهای انسانی» را در قالب یک فیلم با استانداردهای جهانی نمایش دهد یا خیر؛ در غیر اینصورت هم سازمان سینمایی بهعنوان سرمایهگذار و هم سازندگان فیلم باید پاسخگوی هزینه چندمیلیاردی پروژه باشند.